Automatiskt halvljus dött & batterilampan lyser

Allt från inkoppling av extraljus, larm, släpvagnskontakter, insprutningssystem och annat elektriskt i bilen. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
PatricParmenberg
Inlägg: 4
Blev medlem: mån 06 apr 2015, 16:07:30
Bilmodell: Verso
Årsmodell: 2003
PostOrt: Trosa

Automatiskt halvljus dött & batterilampan lyser

Inlägg av PatricParmenberg »

Sen ett tag tillbaka är min corolla Verso 2003:a utan halvljusautomatik, slår man på halvljuset manuellt fungerar det utan problem.

Har kollat de säkringar jag hittat och misstänker nu något relä eller liknande.

Någon som haft liknande problem och löst det?
Någon som har tips?

Tror bilen är lite less på mig, felet kom dagen efter jag beställt ny bil ;)

/Patric
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Automatiskt halvljus dött & batterilampan lyser

Inlägg av cheetah1 »

Jag tror du ska börja med att kolla om den laddar. Triggern till det automatiska halvljuset kommer nämligen från lite olika ställen på olika bilar, vissa tar det från oljetrycket, vissa tar det direkt från tändningen, och vissa tar det också från laddningen.
PatricParmenberg
Inlägg: 4
Blev medlem: mån 06 apr 2015, 16:07:30
Bilmodell: Verso
Årsmodell: 2003
PostOrt: Trosa

Re: Automatiskt halvljus dött & batterilampan lyser

Inlägg av PatricParmenberg »

Tack för svaret, kom på att jag "glömt" skriva att generatorn ger bra med ström i cig-uttaget, och även i halvljus sockeln när halvljuset är på manuellt, men 0V när den är i halvljusautomatik-läge.

Någon som har ett elschema till verso 2003 ?

/Patric
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4773
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Automatiskt halvljus dött & batterilampan lyser

Inlägg av Glenn »

Hur vet du att det är egeneratorn och inte batteriet som ger ström ? har du högre spänning än direkt på batteriet ?
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
PatricParmenberg
Inlägg: 4
Blev medlem: mån 06 apr 2015, 16:07:30
Bilmodell: Verso
Årsmodell: 2003
PostOrt: Trosa

Re: Automatiskt halvljus dött & batterilampan lyser

Inlägg av PatricParmenberg »

Hej,

omformulering:

jag har ca 12-13 volt i ciguttag/lampsockel utan motorn igång, när motorn startar går det up ca en volt.
Ha varken bil eller mätare där jag är nu och siffrorna är ur minnet, men fenomenet bör visa att generatorn är OK.

Har lite svårt att se hur du försöker hjälpa med kommentaren ovan, förklara gärna.

Jag är på inget sätt proffs på bilar + elsystem, dock på fritidsbåtar av äldre model, men dom är lite "enklare" :)

mvh
Patric
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Automatiskt halvljus dött & batterilampan lyser

Inlägg av cheetah1 »

Har du omkring 14 volt när motorn går bör du har fungerande laddning. Nominell spänning på ett blysyrabatteri är ungefär 12,7 volt vid vila om det är laddat. Hur mycket har du kört sen problemet uppträdde? Utan laddning har du max en halvtimmes drift innan batteriet är tomt och styrdatorn inte längre kan hålla motorn igång. Några starter på det så sjunker det förstås ännu mer.

Om du dock har laddning är det ett litet mysterium varför laddningslampan lyser. Det hade som du säger behövts ett kopplingsschema. Skulle kanske kunna vara nåt i stil med att reläet (eller vad det nu månde vara) som ska dra igång automatiken har havererat och på nåt sätt jordar ner bakänden på lampan, så att den lyser fast du har laddning ut. Men utan att veta hur det är uppbyggt är det lite svårt att gissa sig fram till nåt.

Edit: Hittade ett schema här, ska se om det kan vara rätt och om det isåfall kan ge nån ledtråd. Återkommer.
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Automatiskt halvljus dött & batterilampan lyser

Inlägg av cheetah1 »

Mm, som anat så tar den spänningen till dagsljusreläet från fältlindningen. Som jag ser det bör det antingen vara något fel i själva reläet så det jordar i det, eller också är en kabel skavd nånstans, så den jordar ner den vägen (mellan generatorn och laddningslampan). Sen hur exakt det där reläet ser ut är ytterligare ett mysterium, så mycket anslutningar som det har.
Klippte ut de två sidor som berör detta, och bifogar filen här under.
Förresten, om man jordar ner fältlindningen, borde det inte bli kortis då, eller kan ni övriga se nånting som hindrar det?
Bilagor
Ljusproblemcorolla.pdf
(47.37 KiB) Nerladdad 372 gånger
PatricParmenberg
Inlägg: 4
Blev medlem: mån 06 apr 2015, 16:07:30
Bilmodell: Verso
Årsmodell: 2003
PostOrt: Trosa

Re: Automatiskt halvljus dött & batterilampan lyser

Inlägg av PatricParmenberg »

Har lyckats testa de två reläer som Toyota verkstan tipsade om, fanns flera av samma model, bara att sno en från en annan funktion.
Båda verkar ok, dvs felet kvarstår när jag provar med andra.

Verkar vara jordfel / jordbrått.

Upptäckte just en sak till när jag satt i bilen och suckade började plötsligt "dörren är öppen och nyckeln sitter i"-pipet tjuta, helt rätt eftersom så var fallet men varför gör det det efter 10 djupa suckar ?

verkar vara lite glapp någonstans.

Lite fler suckar, sen får jag leta jordpunkter. :)
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Automatiskt halvljus dött & batterilampan lyser

Inlägg av cheetah1 »

Jordpunkterna är med i schemat, inklusive information om var de sitter nånstans. :) Ge mig en mailadress (i PM, inte här) så kan jag maila över hela.
AdamL78
Inlägg: 2
Blev medlem: tis 16 okt 2018, 06:17:00
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 2
PostOrt: Kolmården

Re: Automatiskt halvljus dött & batterilampan lyser

Inlägg av AdamL78 »

Hejsan.

Fick du ordning på det?
Har exakt samma på min Corolla Verso. Generatorn laddar, har 14,3v på batteriet med motorn igång.
Har kollat över dom jordpunkter jag hittat.
Var sitter dom reläer du testat att byta?
Skriv svar