HUR öppnar man en kontakt för att få ut en kabel!???

Allt från inkoppling av extraljus, larm, släpvagnskontakter, insprutningssystem och annat elektriskt i bilen. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Användarens profilbild
Fnys
Moderator
Inlägg: 2641
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1996
PostOrt: Enskede
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm
Kontakt:

HUR öppnar man en kontakt för att få ut en kabel!???

Inlägg av Fnys »

Nästan för upprörd för att skriva just nu. :evil:
Jag vill bara ha bort den blå kabeln med svart rand på. HUR gör jag? Jag tror att man måste lossa på den vita plastplattan på kontakten... men det går ju inte heller! :cry:
20150322_161008.jpg
20150322_161008.jpg (561.37 KiB) Visad 4840 gånger
20150321_150354.jpg
20150321_150354.jpg (674.71 KiB) Visad 4840 gånger
20150321_150346.jpg
20150321_150346.jpg (663.16 KiB) Visad 4840 gånger
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
kribbe
Pay User
Inlägg: 554
Blev medlem: lör 14 nov 2009, 13:55:52
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 1993
PostOrt: hanaskog
Land (Country): Sverige
Ort: hanaskog

Re: HUR öppnar man en kontakt för att få ut en kabel!???

Inlägg av kribbe »

Brukar man inte sticka in en tunn stark ståltråd eller liknande framifrån för att bocka ner ett lås/hasp )eller hur man nu ska förklara det) för att lossa kabeln och dra ut den. Man gör ju så ECU kontakterna i alla fall oftast.
Användarens profilbild
Fnys
Moderator
Inlägg: 2641
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1996
PostOrt: Enskede
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: HUR öppnar man en kontakt för att få ut en kabel!???

Inlägg av Fnys »

Fick det här tipset från en facebook-grupp:
Use a pick to lift up the white pice.then look inside the pin side of connector and you will see a loch you have to push away from the pin then pull wire wile holding lock down
Anledningen till att jag ville ha bort kabeln och inte klippa strax innan kontakten var många anledningar. Dels var det trångt, man såg ca. 7 cm av kabeln och så var kabeln redan spänd. Sen om jag vill kunna återställa så som det var från början så vill jag inte ha massa skarvar.

EDIT: Fick tips av en kompis att det förmodligen inte sitter en vanlig oisolerad flatstiftshylsa i kontakten och att jag skulle få svårt att hitta någonting som passar att ansluta på den där specialhylsan så jag sket i kontakten och valde ändå att skarva kabeln där jag lättare kom åt den och där den inte var så spänd:
20150322_181644.jpg
20150322_181644.jpg (575.89 KiB) Visad 4822 gånger
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: HUR öppnar man en kontakt för att få ut en kabel!???

Inlägg av Glenn »

Det finns speciella verktyg för att få ut sådana där, det brukar dock vara rätt pilligt även med verktyg.

Sen finns det typ en zillion olika kontaktstift, på ett tidigare jobb både tilverkade vi adapterkablage
och monterade tillbehör i bilar och då skulle man ibland jacka in sej på nåt kontaktstycke, vi hade säkert
ett femtiotal olika kontakthus på lager, och typ 30 olika stift/hylsor, dessa klämdes då med kanske tio olika
tänger som alla kostade runt 5 papp styck.. och då hade vi bara det vi behövde använda, bara AMP's fulla
katalog kräver flera hyllmeter, och sen finns det förstås många fler tillverkare än AMP :) Vi hade bara katalogdelarna över fordonskontakter i de storlekarna vi kunde tänkas använda, och det var tre pärmar som lätt var över en decimeter tjocka.

Däremot är sådana där klämkabelskor som du monterade inte bra, det ger väldigt dåliga skarvar som både
håller dåligt och oxiderar, i bilar bör man alltid i första hand använda rullkrimp (vilket originalkablaget i
princip alltid är uppbyggt med) och i andra hand löda och säkra med krympslang (helst sådan med smältlim på insidan).

Min dåvarande chef såg rött och man nästan såg blixtarna runt hans huvud om han såg nån installation med
klämkabelskor, eller ännu värre, strömtjuvar i nån bil :D ..det var bara rullkrimp och fylla med kontaktfett som gällde.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Fnys
Moderator
Inlägg: 2641
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1996
PostOrt: Enskede
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: HUR öppnar man en kontakt för att få ut en kabel!???

Inlägg av Fnys »

Då kanske det var bra att jag aldrig fick ut den där kabeln ur kontakten ändå :D
Glenn skrev:Däremot är sådana där klämkabelskor som du monterade inte bra, det ger väldigt dåliga skarvar som både
håller dåligt och oxiderar, i bilar bör man alltid i första hand använda rullkrimp (vilket originalkablaget i
princip alltid är uppbyggt med) och i andra hand löda och säkra med krympslang (helst sådan med smältlim på insidan).

Min dåvarande chef såg rött och man nästan såg blixtarna runt hans huvud om han såg nån installation med
klämkabelskor, eller ännu värre, strömtjuvar i nån bil :D ..det var bara rullkrimp och fylla med kontaktfett som gällde.
Jag har inte använt några klämkabelskor, bara isolerade skarvhylsor och klämt dom med kabelskotång för isolerade kabelskor/hylsor. Vad jag vet används dom här av yrkesfolk och att det inte skulle vara något dåligt med dom. Dessutom är skarvningen utförd i kupén och på ett sådant ställe där kabeln ej riskerar att bli spänd. Det enda som saknas är möjligen krympslang.

"Strömtjuvar" har jag dock aldrig använt och är under min värdighet :P
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: HUR öppnar man en kontakt för att få ut en kabel!???

Inlägg av Glenn »

Fast en sån skarvhylsa är ju bara två klämkabelskor-hylsor som sitter ihop typ :) En bilelektriker blir skogstokig om han ser sånt där, och du ser aldrig nåt sånt fabriksmonterat heller. Jag undviker också sådana där vilket beror på yrkesskada från när jag jobbade med att montera saker i bilar på ovan nämda företag.

När jag fick min ena MC så hade nån planta varit på elsystemet och skarvat med sådana klämkabelskor, sockerbitar och tejp, jag ägnade en kväll till att ersätta allt med rullkrimpade "japanese bullet connectors" precis som det var från fabrik, nu slipper jag tvivla på om det är skarvarna eller nåt annat som är orsaken :) (däremot använde jag inte kontaktfett, det är överkurs på en hoj som bara går på sommaren.)

Du gör ju som du vill på din bil, men om nån el strular, så skulle jag leta där först :)
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Fnys
Moderator
Inlägg: 2641
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1996
PostOrt: Enskede
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: HUR öppnar man en kontakt för att få ut en kabel!???

Inlägg av Fnys »

Glenn skrev:Fast en sån skarvhylsa är ju bara två klämkabelskor-hylsor som sitter ihop typ :) En bilelektriker blir skogstokig om han ser sånt där, och du ser aldrig nåt sånt fabriksmonterat heller. Jag undviker också sådana där vilket beror på yrkesskada från när jag jobbade med att montera saker i bilar på ovan nämda företag.

När jag fick min ena MC så hade nån planta varit på elsystemet och skarvat med sådana klämkabelskor, sockerbitar och tejp, jag ägnade en kväll till att ersätta allt med rullkrimpade "japanese bullet connectors" precis som det var från fabrik, nu slipper jag tvivla på om det är skarvarna eller nåt annat som är orsaken :)
"Typ"? :? Är det det ordet du använder också när du använder fel ord för ett kontaktstift och ska förklara dig? ;)
En skarvhylsa och en klämkabelsko är helt olika saker i mina ögon...
Däremot var skarvhylsan och "japanese bullet connectors" väldigt lika förutom att skarvhylsan går inte att dela på. Det kanske finns någon poäng med att den ska dela sig om kabeln blir för sträckt?

Jag ska faktiskt ta till mig ditt råd och kolla lite vad man ska använda för typer av kontaktstift i bilar då det sitter en del skarvhylsor på kabelhärvorna i min bil, om det finns anledning att byta ut dom.
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: HUR öppnar man en kontakt för att få ut en kabel!???

Inlägg av Glenn »

Fast dte är ju inte det som är grejen, det kasnke finns skarvhylsor med rullkrimp också, även om jag aldrig sett nån, det är ju själva förbandet mellan kabel och kabelsko (eller hylsa) som är problemet.

En korrekt utförd rullkrimpad förbindelse är gastät, vilket gör att man i teorin aldrig ska få oxid mellan kardelerna och själva kabelskon, det är därför detta förband är det som används till i princip samtliga originalkontakter i elsystemet på en bil.

Använder man klämkabelskor så är det inte gastätt, utan luft och väta kommer att tränga in förr eller senare, dessutom brukar själva dragavlastningen vara ganska usel också, det i kombination med att varje kardel i princip bara är fastklämd åt två håll gör att det inte brukar hålla i längden, speciellt inte i utsatta miljöer.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Skriv svar