Generator Corolla 85 laddar ej batteriet

Allt från inkoppling av extraljus, larm, släpvagnskontakter, insprutningssystem och annat elektriskt i bilen. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Hakamoto
Inlägg: 1
Blev medlem: tis 17 feb 2015, 14:11:27
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 1985
PostOrt: Umeå

Generator Corolla 85 laddar ej batteriet

Inlägg av Hakamoto »

Hej!
För ett par veckor sen laddades batteriet ur då en vän till mig lånade bilen. Han köpte nytt batteri och det har fungerat fram till igår då stereon började stängas av sporadiskt, lamporna slockna och slutligen bilen också...
Jag har mätt spänningen mellan batteripolerna, både med motorn på samt avstängd och det ligger på ca 11,5 V.
Nästa steg är väl att ta ut generatorn och kolla kolet/regulatorn, eller missar jag något? Är orolig för att det blir svårt att få loss generatorn samt att jag ska köpa en ny regulator trots att felet ligger någon annanstans. Har läst lite om jordflätan, säkringar, kablar m.m. men min elkunskap är ytterst begränsad. Finns någon som kan vägleda mig i denna djungel, vill verkligen köra vidare i min Corolla som är den överlägset bästa bilen jag har haft...
Tack på förhand!
Micke2
Inlägg: 605
Blev medlem: tor 10 maj 2012, 22:09:27
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2013
PostOrt: Stockholm

Re: Generator Corolla 85 laddar ej batteriet

Inlägg av Micke2 »

Hej.

Skriv i tråden Srevice/Reparationer istället så får du svar fortare.

Det låter som ett klockrent generatorproblem.
Oftast räcker det med att byta kolen med regulator.

Micke
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Generator Corolla 85 laddar ej batteriet

Inlägg av cheetah1 »

Säg till om du vill att jag flyttar den till Service och Reparationer. :)

Det är en 85:a, så att slitdelar som kol börjar bli lite trötta är inte så konstigt. Vet inte hur generatorn i just en dylik ser ut, förstås, men de flesta lite modernare bilarna (svårt att säga nån exakt gräns, men runt 80-tal skulle jag gissa) kan man plocka ut regulatorn med kolen monterade på i ett stycke och sen bara trycka in en ny, skruva fast, fästa kontakterna och tuta och köra.

Dock lär du få ladda batteriet innan du kör vidare, för 11,5 volt lär inte räcka till att starta bilen ens. 11,5 är samma sak som i princip helt tomt. Skulle rekommendera att du sätter på en bra smart laddare (Clasisjön och Jula har en snikvariant av Cteks laddare som heter Zafir tillexempel, bättre än Biltemas laddare och typ halva priset mot en riktig Ctek) så snart som möjligt för att undvika sulfatering på ditt nya batteri, vilket annars kan förkorta livslängden.
Skriv svar