Motorlampa blinkar

Allt från inkoppling av extraljus, larm, släpvagnskontakter, insprutningssystem och annat elektriskt i bilen. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Avensis_Owner
Inlägg: 37
Blev medlem: fre 06 feb 2015, 16:25:52
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2003
PostOrt: linköping

Motorlampa blinkar

Inlägg av Avensis_Owner »

Hej! En relativt ny Avensisägare, som har fått blinkande motorlampa. Bilen är avensis 1.8 från 02. Den gick bra tills en väldigt kall morgon, direkt efter start, tändes motorlampan först och sedan började den blinka, bilen går hackigt och känns trött. Den startar utan problem och har alltid i min ägo gjort det. Kan någon med erfarenhet eller kunskap hjälpa mig förstå vad felet kan vara, vad ska jag titta på/byta i första hand innan jag lämnar in den? Sägas också måste att jag har kört med den ca 5 km med blinkande lampa, har jag skadat motorn eller annat?
Nutrition
Inlägg: 116
Blev medlem: sön 06 dec 2009, 16:42:16
Årsmodell: 0

Re: Motorlampa blinkar

Inlägg av Nutrition »

Stalltipset är att börja med att läsa av felkoder eftersom det finns några tusen att välj mellan = ingen kan med säkerhet svara på varför en felindikator tänds upp med bara den informationen. En felkod sätts sällan för att inte säga aldrig på en specifik komponent utan på en krets och det som berör denna krets är det man behöver felsöka.

Att byta och pröva kan bli en onödigt kostsam historia =)
Started out with nothing and I still got most of it left

NCP21L TS -01
KE30 -77
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Motorlampa blinkar

Inlägg av cheetah1 »

Skulle jag gissa så vore det på en tändspole, men du måste ha lite skruvar- och motorkunskaper om du ska lyckas komma fram till det utan att läsa ut felkoder, så det är det som gäller först och främst.
Avensis_Owner
Inlägg: 37
Blev medlem: fre 06 feb 2015, 16:25:52
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2003
PostOrt: linköping

Re: Motorlampa blinkar

Inlägg av Avensis_Owner »

Hej! tack för era tips, lite fler hade jag väntat mig dock men tack ändå. Nu undrar jag om det sitter en tändspole till varje cylinder, dvs totalt fyra, på den bilen eller bara en?
gellah30
Inlägg: 3
Blev medlem: fre 13 mar 2015, 00:46:24
Årsmodell: 0
PostOrt: kungälv

Re: Motorlampa blinkar

Inlägg av gellah30 »

Skruva bort den onödiga plastkåpan överst på motorn,sitter med 2 skruvar och 2 plastpluggar.
Du ser nu de 4 tändspolarna som sitter på tändhattarna,lossa kontakterna på alla fyra.
Lossa kabelhållaren som sitter bortanför spolarna,2 skruvar,och lyft upp lite så hattarna går fria upp.
Dra upp tändhattarna,lite försiktigt och lägg hattarna i samma ordning som de satt i.
Lossa stiften(16mm hylsa) ,tryck sen stiften i hattarna,koppla kontakterna i spolarna.
Lägg sen stiften på motorn.Be sen nån att köra på starten medan du kollar om stiften ger bra gnista.
Om nån ger sämre gnista än de andra eller ingen gnista alls så beror felet på dåligt stift eller
dålig tändspole på den.Byt sen plats på det "dåliga"stiftet med en av dom andra och kör på starten igen.
Blir inte gnistan bättre med annan stift så är det just den spolen som är kass.
Ny spole kostar runt en tusenlapp,finns även på bildelsbasen begagnat för 250 spänn.
OBS kolla namnet och serienumret på spolens framkant så att du får rätt!!
När du bytt spolen och monterat allt så nollställer du motorlampan genom att lossa batterikablarna och håller dom emot varandra i 15 sekunder så slocknar motorlampan.

Lycka till,det är inte så svårt att göra bara man tar det lungt
Pottosson
Inlägg: 80
Blev medlem: tis 15 feb 2011, 19:34:55
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2011
Ort: Gunnebo

Re: Motorlampa blinkar

Inlägg av Pottosson »

Tips.!
Se till att stiften gnista inte rakt ovanför hålen.!
Kan bli rätt skrämmande eldkvastar då pga att bränsle/luft blandningen trycks upp genom hålen.
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Motorlampa blinkar

Inlägg av cheetah1 »

Håll absolut inte batterikablarna mot varandra. Det finns högst troligt inbyggda backupbatterier och/eller kondensatorer i elektronisk utrustning i bilen, gör du så kan du skada elektronik. Lyft bara av minuspolen en stund, det räcker utmärkt.

Sen kan jag inte rekommendera för en okunnig att kolla gnistan på en bil med modernt elektroniskt tändsystem på detta sätt. Gnistan i moderna system är så kraftfull att den utan större problem kan döda en människa. Gör hellre så, isåfall, att du skruvar ur stiften och tittar om nåt av dom är oljigt eller sotigt. Byt sedan plats på tändspolarna, starta bilen och se om felet flyttar med tändspolen. Dock är det absolut lämpligaste att kontrollera felkoderna innan du gör nåt annat, felkodsläsare finns på tillexempel Kjell & Co för några hundringar, mycket bättre lösning.
Skriv svar