Yaris Verso -01 Stolvärme minus värme

Allt från inkoppling av extraljus, larm, släpvagnskontakter, insprutningssystem och annat elektriskt i bilen. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Nutrition
Inlägg: 116
Blev medlem: sön 06 dec 2009, 16:42:16
Årsmodell: 0

Yaris Verso -01 Stolvärme minus värme

Inlägg av Nutrition »

Fnular lite på att försöka skrämma liv i stolvärmen i bilen, fungerar inte varken på förar eller passagerarsätet. Snackade lite med en Toyotamek men han var lite osäker på fakta trots allt, fick lite tips om att mäta upp avbrott separat för sits/rygg och förbrukning direkt från batteriet med stolvärmen av/på.

Hur som helst så kanske det finns två olika = fabriks och eftermonterad, sen om det i själva verket skiljer dem något åt har jag ingen aning om.

I instruktionsboken, svenska, som finns att ladda ner visas reglagen/knapparna för stolvärme på instrumentpanelen medan mina sitter nere vid handbromsen och ser definitivt inte ut som de i instruktionsboken. Mina är alltså små, fyrkantiga som lyser svagt gult AV och starkare PÅ.

Vet dock att det förekommer termostatstyrda stolvärmare = även om de fungerar felfritt så brukar värmen vara knappt kännbar. Någon som vet ifall detta är fallet i Yaris Verso i detta utförande, kanske något tips hur man kopplar förbi ev. termostat eller annat bra att veta?

Naturligtvis ska jag försöka mäta upp eländet för att kontrollera status och för den delen läsa i den fysiska instruktionsboken, druckit en folköl nu dock så jag har inget i bilen att göra ;)
Started out with nothing and I still got most of it left

NCP21L TS -01
KE30 -77
Användarens profilbild
Bempa
Moderator
Inlägg: 1017
Blev medlem: sön 24 maj 2009, 00:03:46
Bilmodell: Ae92 gti + Ke70
Årsmodell: 88
PostOrt: By Kyrkby
Land (Country): Sverige
Ort: Avesta

Re: Yaris Verso -01 Stolvärme minus värme

Inlägg av Bempa »

Om du har en "utanpåliggande" knapp så är det eftermonterad stolsvärme. Det brukar synas att dom är ditskruvade i efterhand
Benny Gustavson

AE92 4age 20v motorrenovering pågår
KE70 4age 16v In progress
ADT251 2ad-fhv Familjeräser
ACM20 1az-fe Familjeräser
GXE10 1g-fe jaha, ännu ett projekt
Instagram Benny_Gustavson
Nutrition
Inlägg: 116
Blev medlem: sön 06 dec 2009, 16:42:16
Årsmodell: 0

Re: Yaris Verso -01 Stolvärme minus värme

Inlägg av Nutrition »

Stämmer fint, jo jag var o mätte lite igår och blev väl lite klokare i.a.f..

Säkringen hel vilket jag redan gissat i.o.m. att det lyser om knapparna, mätte upp 12V fram till kontakstycket men när jag ohm-mätte mot värmeelementen blev det inget mätvärde. Kunde dock bara kontrollera passagerarstolen i.o.m. att jag inte är säker på om jag hittat rätt kontaktstycke under förarstolen = har ingen lust att fippla med pangladdningen i stolen.

Verktyg får jag låna och köpa nya klammer för att klä stolen igen kostar inte många kronor, men men det var ett gäng år sen jag klädde om en bilstol och minns det som halvbökigt att få till ett bra resultat.

Får se vad jag bestämmer mig för =)
Started out with nothing and I still got most of it left

NCP21L TS -01
KE30 -77
Skriv svar