Bra/Säker shiftlight/rpm switch

Allt från inkoppling av extraljus, larm, släpvagnskontakter, insprutningssystem och annat elektriskt i bilen. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
kribbe
Pay User
Inlägg: 554
Blev medlem: lör 14 nov 2009, 13:55:52
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 1993
PostOrt: hanaskog
Land (Country): Sverige
Ort: hanaskog

Bra/Säker shiftlight/rpm switch

Inlägg av kribbe »

Ett lite projekt som jag tänkte göra. Finns kanske nån som redan har gjort det.
Forskade lite på det stora internätet och då menades det att har man tvis på 3sgte motorn så är det bättre att ha kvar den om man inte ska trimma något herrejösses mycket. Just för att bibehålla vridmoment i botten.

Men då jag kommer använda apexi PFC till gen3 som är anpassad för gen3 motor så har ju den inte TVIS styrning.

Men vad jag då har hittat på nätet är att man har kopplat en varvtals switch (fungerar ju samma som en växlingslampa som ställs in vid ett visst varvtal) som då styr att TVIS ska öppna på t.ex. 4000 varv

Så det jag söker då är en växlingslampa eller varvtals switch som fungerar säkert.
Tanken med växlingslampan är att dra strömmen från lampan när den tänds till solenoiden som styr TVIS:en.
Varför just växlingslampa? Jo för att dom brukar man lätt kunna styra rätt brett om vilket varvtal som den ska tändas på.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4780
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Bra/Säker shiftlight/rpm switch

Inlägg av Glenn »

Största anledningen att folk tar bort TVIS'en är väl för att slippa delar av den lossnar, det har ju hänt att butterfly-spjällen lossnat.

Dock har jag för mej att rallybilarna helt saknade TVIS eller motsvarande, TVIS'en är väl mest för att få mer körbarhet på lägre varv, och det kanske man som aktiv förare inte är lika intresserad av, och den hindrar ju onekligen luftflödet.

Fast du skriver att gen3 inte har TVIS, det är korrekt, men den har ju ACIS som också kontrolleras via solenoid. ACIS gör ju ungefär samma sak, men bättre.. när jag kopplade ur TVIS'en på min ST165 märkte jag ärligt talat ingen skillnad, men på ST202'an gör den ganska stor skillnad, man får en markant puckel i effektkurvan som jag upplever som ganska trevlig :)

(Vet iofs ärligt talat inte om gen3 3SGTE har ACIS eller om den är helt utan.. misstänker att den kanske är utan ?)


Nåväl, enklast möjliga är väl att köpa en varvräknare med utgång för shiftlight, men det är ju rätt enkelt att bygga själva funktionen själv också, jag ritade lite på en sådan förut för jag tänkte det kunde vara en bra grej att ha färdig, typ en pryl som kopplas på varvsignalen och har en reläutgång ut, och en pot att ställa varv på, men den kom bara till prototypstadiet och testades aldrig i en bil :)
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
kribbe
Pay User
Inlägg: 554
Blev medlem: lör 14 nov 2009, 13:55:52
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 1993
PostOrt: hanaskog
Land (Country): Sverige
Ort: hanaskog

Re: Bra/Säker shiftlight/rpm switch

Inlägg av kribbe »

Glenn skrev:Största anledningen att folk tar bort TVIS'en är väl för att slippa delar av den lossnar, det har ju hänt att butterfly-spjällen lossnat.

Dock har jag för mej att rallybilarna helt saknade TVIS eller motsvarande, TVIS'en är väl mest för att få mer körbarhet på lägre varv, och det kanske man som aktiv förare inte är lika intresserad av, och den hindrar ju onekligen luftflödet.

Fast du skriver att gen3 inte har TVIS, det är korrekt, men den har ju ACIS som också kontrolleras via solenoid. ACIS gör ju ungefär samma sak, men bättre.. när jag kopplade ur TVIS'en på min ST165 märkte jag ärligt talat ingen skillnad, men på ST202'an gör den ganska stor skillnad, man får en markant puckel i effektkurvan som jag upplever som ganska trevlig :)

(Vet iofs ärligt talat inte om gen3 3SGTE har ACIS eller om den är helt utan.. misstänker att den kanske är utan ?)


Nåväl, enklast möjliga är väl att köpa en varvräknare med utgång för shiftlight, men det är ju rätt enkelt att bygga själva funktionen själv också, jag ritade lite på en sådan förut för jag tänkte det kunde vara en bra grej att ha färdig, typ en pryl som kopplas på varvsignalen och har en reläutgång ut, och en pot att ställa varv på, men den kom bara till prototypstadiet och testades aldrig i en bil :)
Det är ungefär så jag har tänkt att jag ska göra. :) Tanken med att bara använda en shiftlight är att slippa ha en stor extra varvräknare :P

Hade varit kul att ha ett dynotest på om det är någon skillnad. Om jag nu ändå ska mappa om apexin så skulle man nu kunna testa detta när bilen ändå är på bänken. Med en ratt från shiftlighten så kan jag ju öppna TVISen vid ett exakt varvtal eller ha den öppen hela tiden.
Detta får jag nog komma ihåg att uppdatera på denna tråden när bilen väl har varit på bänken. Kan vara kul att veta detta då det är olika bud på om det gör skillnad eller inte.
kribbe
Pay User
Inlägg: 554
Blev medlem: lör 14 nov 2009, 13:55:52
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 1993
PostOrt: hanaskog
Land (Country): Sverige
Ort: hanaskog

Re: Bra/Säker shiftlight/rpm switch

Inlägg av kribbe »

kribbe
Pay User
Inlägg: 554
Blev medlem: lör 14 nov 2009, 13:55:52
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 1993
PostOrt: hanaskog
Land (Country): Sverige
Ort: hanaskog

Re: Bra/Säker shiftlight/rpm switch

Inlägg av kribbe »

kribbe
Pay User
Inlägg: 554
Blev medlem: lör 14 nov 2009, 13:55:52
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 1993
PostOrt: hanaskog
Land (Country): Sverige
Ort: hanaskog

Re: Bra/Säker shiftlight/rpm switch

Inlägg av kribbe »

Hittade lite grejor på MSD:s hemsida. Dessa bör ju vara rätt så exakta grejor.

RPM Switch
http://msdignition.shptron.com/p/rpm-activated-switch

Selector Switch som kopplas till RPM switchen för att välja varvtal.
http://msdignition.shptron.com/p/select ... -3-0k-5-2k

Fast det kostar ju därefter :)
Skriv svar