Lediga säkringar (oanvända, reserv)

Allt från inkoppling av extraljus, larm, släpvagnskontakter, insprutningssystem och annat elektriskt i bilen. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Användarens profilbild
Fnys
Moderator
Inlägg: 2641
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1996
PostOrt: Enskede
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm
Kontakt:

Lediga säkringar (oanvända, reserv)

Inlägg av Fnys »

Kopplar man säkringsboxar i bilar som man t.ex gör med elcentraler i lägenheter och lämnar några säkringar som "reserv" (lediga)?

Jag köpte en switch och kablage med säkring som jag tänkte ha i bilen:
Strömkablar
Strömkablar
kablar.JPG (190.38 KiB) Visad 5179 gånger
Switch
Switch
switch.JPG (106.97 KiB) Visad 5179 gånger
Drog, utan att tänka mig för kablarna till pluspol och chassi/minus och det var dumt gjort för jag vill ju inte ha konstant spänning på switchen utan spänning endast när tändningen är på. :?
Jag vill helst inte ta en strömtjuv och koppla mig på cigguttaget och ännu mindre stereokablarna. Relä funkar ju med det blir samma sak att då måste jag i alla fall ta spänning från cigguttaget eller liknande som får spänning först när tändningen är på.

Frågan kvarstår: Finns det lediga säkringar att koppla in sig på?
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
Användarens profilbild
Fnys
Moderator
Inlägg: 2641
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1996
PostOrt: Enskede
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Lediga säkringar (oanvända, reserv)

Inlägg av Fnys »

Förlåt att jag inte googlar mer än vad jag gör innan jag frågar på forumet. :oops:

Hittade den här bilden på säkringsboxen i motorutrymmet:
Säkringsbox, motorutrymme
Säkringsbox, motorutrymme
Säkringsbox, motorutrymme.jpg (179.5 KiB) Visad 5174 gånger
Vad betyder dom "säkringarna" med ett snedstreck på?
Kan tyvärr inte kolla själv då bilen står en bit bort från hemmet.
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Lediga säkringar (oanvända, reserv)

Inlägg av Glenn »

Det finns nog inte lediga säkringar som gör precis det du vill, möjligen kan du utnyttja en säkringsplats och sen koppla själv undertill, fast oftast brukar de "tomma" platserna inte ens ha kontaktstift i sig.

Jag skulle tolka strecken som oanvända platser.

Enklast är nog att just använda ett relä ändå, typ till stereokabeln, fast undvika strömtjuvar. (Cigtändaruttaget har ju tex en kontakt som består av två flatstift vill jag minnas, ganska enkelt att ajcka in sej på.)

Jag hittade iofs både konstant +12V och ACC i den där oanvända kontakten som hänger i mittkonsolen (troligen till den fetare stereon ?) där jag kopplade in min yttertempmätare, fast jag skulle inte lita på att man kan belasta dom, om det nu inte var så att min yttertempmätare drar max 30mA eller nåt sånt.

(yttertempmätaren blev f.ö en flopp, den mäter inte yttertemp utan innerskärmstemp, vilket kan skilja sej ganska ordentligt från yttertempen.. måste laga nån dag.. HOPPLÖST utan yttertempmätare på vintern.)
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Fnys
Moderator
Inlägg: 2641
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1996
PostOrt: Enskede
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Lediga säkringar (oanvända, reserv)

Inlägg av Fnys »

Hittade ett schema på Celica gen 7 säkringsbox i motorutrymmet: http://www.celicahobby.com/forums/ubbth ... grams.html
Den har tre lediga säkringar och förmodligen har min bil det också. Ska bara leta fram ett schema för min modell samt mäta upp och kolla om det är konstant spänning eller "acc".
Hoppas! :)
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Lediga säkringar (oanvända, reserv)

Inlägg av Glenn »

Syftar du på "SPARE" ? det behöver inte betyda att det är något kopplat till dessa, eller ens kontakterat utan snarare som att det är reservsäkringar som sitter där.

Annars kan man ju ta en säkring tillhörande någon option du inte har, typ den till takluckan, sannolikheten att det är kopplat är betydligt större.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Fnys
Moderator
Inlägg: 2641
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1996
PostOrt: Enskede
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Lediga säkringar (oanvända, reserv)

Inlägg av Fnys »

Glenn skrev:Syftar du på "SPARE" ? det behöver inte betyda att det är något kopplat till dessa, eller ens kontakterat utan snarare som att det är reservsäkringar som sitter där.
Annars kan man ju ta en säkring tillhörande någon option du inte har, typ den till takluckan, sannolikheten att det är kopplat är betydligt större.
Jag vet inte om du läst min tråd alls eller om jag varit otydlig men i både rubrik och innehåll står det ju klart och tydligt att jag söker just en "reserv" (spare) säkring som inte används till något annat och som bara har spänning när tändningen är på.
Redan börjat tuta på champagnen eller ligger starkvinsglöggen kvar i blodet? ;)

Bilden på säkringsboxen i motorutrymmet så är det 3 säkringar som heter:
9. SPARE - 30 A: Reservsäkring
10. SPARE - 20 A: Reservsäkring
11. SPARE - 15 A: Reservsäkring
Dom ser ut såhär:
Spare fuses.jpg
Spare fuses.jpg (142.23 KiB) Visad 5139 gånger
Eftersom det sitter bladsäkringar där så är dom nog med största chans också kontakterade och just nu känns det som om jag funnit det jag sökt efter! :D
Måste som sagt bara mäta och kolla så det inte är konstant spänning på dom. Dock känns det så eftersom dom andra säkringarna går till saker som fungerar utan att tändningen är på...
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Lediga säkringar (oanvända, reserv)

Inlägg av Glenn »

Med "reservsäkring" (aka "SPARE") menar man normalt att det är en säkring att ha med sej i reserv, inte en "reservplats" att koppla in saker på, alltså, om en 15A går sönder när man är ute och kör, så kan man ta den från reservplatsen, det är antagligen därför det finns just en 15A, en 20A och en 30A, och inte tre stycken 15A eller liknande.

Tänk "reservlampa".

Att skicka med reservsäkringar är inte så vanligt idag som förr, men då fanns det i princip alltid reservsäkringar som man kunde byta till när nån gick sönder. (Å andra sidan gick dom sönder mycket oftare då än nuförtiden också.)


Du får kolla kontakteringen, finns det sådant så har du tur, oftast gör det inte det, men jag har aldrig kikat på nån celica hur det ligger till med det. möjligen kan det väl vara så om säkringsboxen är uppbyggd med skenor för plusmatningen inuti, då följer det nog med plusmatning "på köpet", men då behöver det ju inte finnas kontaktering på den andra polen, håll tummarna.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Fnys
Moderator
Inlägg: 2641
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1996
PostOrt: Enskede
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Lediga säkringar (oanvända, reserv)

Inlägg av Fnys »

Glenn skrev:Med "reservsäkring" (aka "SPARE") menar man normalt att det är en säkring att ha med sej i reserv, inte en "reservplats" att koppla in saker på, alltså, om en 15A går sönder när man är ute och kör, så kan man ta den från reservplatsen, det är antagligen därför det finns just en 15A, en 20A och en 30A, och inte tre stycken 15A eller liknande.

Tänk "reservlampa".

Att skicka med reservsäkringar är inte så vanligt idag som förr, men då fanns det i princip alltid reservsäkringar som man kunde byta till när nån gick sönder. (Å andra sidan gick dom sönder mycket oftare då än nuförtiden också.)


Du får kolla kontakteringen, finns det sådant så har du tur, oftast gör det inte det, men jag har aldrig kikat på nån celica hur det ligger till med det. möjligen kan det väl vara så om säkringsboxen är uppbyggd med skenor för plusmatningen inuti, då följer det nog med plusmatning "på köpet", men då behöver det ju inte finnas kontaktering på den andra polen, håll tummarna.
Jag förstår precis vad du menar men brukar inte "reservsäkringar" sitta vanligtvis t.ex. på insidan av säkringsboxens lock, i plasthållare? Om du tänker en elcentral så kallar du la inte en smältsäkringsom du skruvat i en grupp för "reservsäkring"? Det är den ju bara om den ligger kvar i förpackningen och inte används... eller?

Jag tror nog och hoppas att det där är just "reservplatser" som är redo att användas för t.ex utbyggnad. :)
Återkommer när jag varit vid bilen...
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Lediga säkringar (oanvända, reserv)

Inlägg av Glenn »

Förr satt dom nästan alltid på "tomma" platser, och dessa sitter ju lite avskiljt också.

Hade det inte varit ett par decimeter snö på båda mina bilar så hade jag gått ut och kollat bara av ren nyfikenhet :)

(Japp, misslyckades med att rensa garaget så jag kunde ställa in ST205'an i tid, det är på G, fast nu har jag feber..)
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Fnys
Moderator
Inlägg: 2641
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1996
PostOrt: Enskede
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Lediga säkringar (oanvända, reserv)

Inlägg av Fnys »

Glenn: Du hade helt rätt! Det var bara rena reservsäkringar som satt i tomma hållare :(
Det blev en helt annan lösning istället: http://toyotaclubsweden.com/viewtopic.p ... 987#p65987
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
Skriv svar