Koppla ur säkringen till billarmet

Allt från inkoppling av extraljus, larm, släpvagnskontakter, insprutningssystem och annat elektriskt i bilen. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
AnnAuris
Inlägg: 2
Blev medlem: tis 11 nov 2014, 10:35:00
Bilmodell: Auris
Årsmodell: 2009
PostOrt: Sollentuna

Koppla ur säkringen till billarmet

Inlägg av AnnAuris »

När jag skulle besikta min Auris -09 kunde bilprovningen inte ansluta till bilens dator och kolla omborddiagnostiken, varpå besiktningen blev underkänd. :cry: Toyotas verkstad sade när jag ringde dem att det mest troligt beror på det eftermonterade billarmet, och att detta kunde kopplas ur innan besiktning genom att helt enkelt ta ut säkringen till larmet. Då är frågan bara om någon här vet vilken säkring som styr larmet? Behövs kanske en bild för att kunna avgöra, eftersom det är eftermonterat? Det vore guld (bokstavligen...) att kunna fixa det själv utan att åka in till verkstad. Hoppas nån vet! :thumbup:
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Koppla ur säkringen till billarmet

Inlägg av Dale »

Vad är det för larm som ställer till det med OBD2 uttaget? Plockar man bort säkringen till larmet lär inte bilen gå då larmet oftast bryter en eller flera kretsar till motorn. Det kan till exempel vara bränslepump, tändningen, starten.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
AnnAuris
Inlägg: 2
Blev medlem: tis 11 nov 2014, 10:35:00
Bilmodell: Auris
Årsmodell: 2009
PostOrt: Sollentuna

Re: Koppla ur säkringen till billarmet

Inlägg av AnnAuris »

Dale skrev:Vad är det för larm som ställer till det med OBD2 uttaget? Plockar man bort säkringen till larmet lär inte bilen gå då larmet oftast bryter en eller flera kretsar till motorn. Det kan till exempel vara bränslepump, tändningen, starten.
Aj då, det vill jag förstås inte orsaka.. Toyota-verkstadsmannen sa att det "bara" är att plocka ur säkringen, men det gäller att veta vilken som ska bort! Det känns lite Jönssonligan det här, kanske lika bra att jag överlåter det åt proffsen ändå. Larmet heter i alla fall Cargard Alarm System (det vanliga, med en bulldog som symbol!)!
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4784
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Koppla ur säkringen till billarmet

Inlägg av Glenn »

Leta rätt på larmet och kolla om det har en hängsäkring eller nåt ? ..passa även på att läsa på larmet vilken modell det är.

Alla (?) cargardlarm finns det kopplingsanvisningar på hos defa (som numera äger cargard)

Det låter dock märkligt att det skulle störa ut ODB2 ?

..Iofs har jag "problemet" att jag inte kan läsa ut felkoder på min ST205 om jag inte "avavkiverar" imobilizern först, kan det vara nåt sånt ? låter mindre troligt.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Koppla ur säkringen till billarmet

Inlägg av Dale »

Kollade lite på det där. Finns larm som man kan stänga fönster, taklucka och lite sånt via OBD2 uttaget. Dock så kan vissa av dom kräva att dom är anslutna till OBD2 uttaget för att larmet ska fungera. Drar man ur kontakten till larmet från OBD2 uttaget så går det inte att starta bilen på grund av startspärrarna. Antagligen det som hände på bilprovningen. Moment 22. Går att koppla ur larmet för service och det står i instruktionsboken. Har du ingen sån så Googla på modellbeteckningen.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Skriv svar