säkringsbox vid batteriet, ska den ha ström?

Allt från inkoppling av extraljus, larm, släpvagnskontakter, insprutningssystem och annat elektriskt i bilen. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
kribbe
Pay User
Inlägg: 554
Blev medlem: lör 14 nov 2009, 13:55:52
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 1993
PostOrt: hanaskog
Land (Country): Sverige
Ort: hanaskog

säkringsbox vid batteriet, ska den ha ström?

Inlägg av kribbe »

Ok lite luddig rubrik. Men jag tänkte börja pilla lite på min gt4 (st185) imorgon och ska nu försöka få motorn att starta.
En kompis påpekade att på hans celica (90talare ej turbo) som han byggde folkracebil av så satt säkringsboxen som är vid batterier på pluspolen på batteriet. Ska den göra det på gt4an med?

Problemet sist var att bränslepumpen ej startar men sen har jag inte hunnit greja med bilen sen folkracesäsongen startade i våras. Så jag tänkte börja beta av potensiella fel :)
kribbe
Pay User
Inlägg: 554
Blev medlem: lör 14 nov 2009, 13:55:52
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 1993
PostOrt: hanaskog
Land (Country): Sverige
Ort: hanaskog

Re: säkringsbox vid batteriet, ska den ha ström?

Inlägg av kribbe »

Bild

Är det så hör det ska sitta kanske. Där är ju ett skydd runt de fästet med på säkringsboxen. Vill gärna veta innan jag strömmsätter något så inte nåt annat pajar.
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: säkringsbox vid batteriet, ska den ha ström?

Inlägg av Dale »

Där sitter det ett gäng "huvudsäkringar" och relän så den ska ha ström.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
kribbe
Pay User
Inlägg: 554
Blev medlem: lör 14 nov 2009, 13:55:52
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 1993
PostOrt: hanaskog
Land (Country): Sverige
Ort: hanaskog

Re: säkringsbox vid batteriet, ska den ha ström?

Inlägg av kribbe »

Dale skrev:Där sitter det ett gäng "huvudsäkringar" och relän så den ska ha ström.
hittar inget bra viss hur det ska sitta. efter närmare koll med batteri i motorrummet så verkar det inte som om den har suttit där.
Är du säker på den ska ha ström där är ju rätt så några grejor ändå som är annorlunda på turbo och icke turbo celicorna.
kribbe
Pay User
Inlägg: 554
Blev medlem: lör 14 nov 2009, 13:55:52
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 1993
PostOrt: hanaskog
Land (Country): Sverige
Ort: hanaskog

Re: säkringsbox vid batteriet, ska den ha ström?

Inlägg av kribbe »

Kan jag ju säga själv då att den inte ska ha ström. Problemet är löst och motorn startade :)
Användarens profilbild
Fnys
Moderator
Inlägg: 2641
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1996
PostOrt: Enskede
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: säkringsbox vid batteriet, ska den ha ström?

Inlägg av Fnys »

Vad var problemet?
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
kribbe
Pay User
Inlägg: 554
Blev medlem: lör 14 nov 2009, 13:55:52
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 1993
PostOrt: hanaskog
Land (Country): Sverige
Ort: hanaskog

Re: säkringsbox vid batteriet, ska den ha ström?

Inlägg av kribbe »

Fnys skrev:Vad var problemet?
Problemet denna gången var en missuppfattning av siffrorna på fördelarlocket och om cylindrarna ör nummrerade 1234 eller 4321 sett framifrån bilen.

Så när det andra på bilen var fungerande så hade jag ju satt tändkablarna i fel ordning. Hade dubbelkollat i repboken om vilken ordning men antagligen stämde inte det.

Nu startade motorn lite i alla fall. Körde bara några sekunder då intercooler , vacuum och annat inte var färdigkopplat
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4780
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: säkringsbox vid batteriet, ska den ha ström?

Inlägg av Glenn »

Man numrerar i princip alltid cylindrarna från den sidan som INTE har utgående axel (förr sa man "räkna från fläkten", men det var ju ett tag sen alla bilar hade längsmonterad motor med mekaniskt driven fläkt..), det måste väl ha stämt iaf ?
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Skriv svar