Parkeringssensor funkar inte

Allt från inkoppling av extraljus, larm, släpvagnskontakter, insprutningssystem och annat elektriskt i bilen. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
jer2014
Inlägg: 4
Blev medlem: sön 27 okt 2013, 22:28:07
Bilmodell: Auris 1.6
Årsmodell: 2008
PostOrt: Vintrosa

Parkeringssensor funkar inte

Inlägg av jer2014 »

Jag har TPA800 systemet för både fram- och bakassist på min Auris. För en tid sedan har det börjat krångla på så vis att framsensorerna funkar ända tills man lägger i backen. Då börjar det tjuta en lång signal, säkert 20 sekunder. Sen slutar alla sensorer funka. Fram också, och den gröna lampan i knappen som aktiverar systemet lägger av. Man måste starta om bilen för att den ska börja lysa igen.

Hade bilen på service hos en verkstad (ej Toyota) och bad dom läsa felkoder, och då säger dom att sensorn höger bak är trasig. Själva sensorn var ovanligt billig jämfört med Volvo sa dom, typ 300kr styck. Problemet är att dom kommer omålade och att man måste plocka ner hela "plastbakstycket".

Min fråga: är det någon som haft samma problem och löst det på något sätt själv - hur? Annars, är det svårt att plocka ner bakstycket och byta en sensor?
Muda
Inlägg: 182
Blev medlem: sön 18 maj 2014, 14:31:50
Bilmodell: JZS161 Aristo, SW20 MR2
PostOrt: -

Re: Parkeringssensor funkar inte

Inlägg av Muda »

Låter rätt överdrivet att plocka ner hela skenan för att komma åt P-sensorerna. Måste vara överdrivet högt monterade?

Beställa en olackad sensor och bara spraya är inte direkt komplicerat, blir nyansskillnader även om man gör det "riktigt". Så köp en sprayfärg i färgkoden och lacka själv.

Resultat blir förvånansvärt bra faktiskt.
jer2014
Inlägg: 4
Blev medlem: sön 27 okt 2013, 22:28:07
Bilmodell: Auris 1.6
Årsmodell: 2008
PostOrt: Vintrosa

Re: Parkeringssensor funkar inte

Inlägg av jer2014 »

Bakstycket, skenan eller vad man kallar det är liksom inte bara att titta på baksidan på. Sensorerna sitter ganska långt upp.
Man måste lossa hela bakstycket för att komma åt, i alla fall om jag fattat rätt...
Muda
Inlägg: 182
Blev medlem: sön 18 maj 2014, 14:31:50
Bilmodell: JZS161 Aristo, SW20 MR2
PostOrt: -

Re: Parkeringssensor funkar inte

Inlägg av Muda »

Tycker ändå det låter märkligt...

Tight med utrymme är det ju alltid, men lossa nederdelen av skenan brukar nästan räcka för att komma åt för att t.ex mäta sensorerna.

Du råkar inte ha bild på hur de sitter?

I värsta fall är det ändå inte så mycket jobb i att bara lossa stötfångaren. Det gör man på c:a 20 min.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Parkeringssensor funkar inte

Inlägg av Glenn »

Vet att jag har låst nånstans att sensorerna inte får målas över med vilken färg som helst, jag kan ju GISSA att det är metallicfärg som strular till det ?

Bra på min 9-5 aero (som är den enda bilen med backsensorer jag äger) att dom sitter monterade i nån svart list och därmed är omålade :D
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Muda
Inlägg: 182
Blev medlem: sön 18 maj 2014, 14:31:50
Bilmodell: JZS161 Aristo, SW20 MR2
PostOrt: -

Re: Parkeringssensor funkar inte

Inlägg av Muda »

Glenn skrev:Vet att jag har låst nånstans att sensorerna inte får målas över med vilken färg som helst, jag kan ju GISSA att det är metallicfärg som strular till det ?

Bra på min 9-5 aero (som är den enda bilen med backsensorer jag äger) att dom sitter monterade i nån svart list och därmed är omålade :D

På Toyotorna är det inte särskilt känsligt. Okej, om du drar på 12-18 lager kan de ju inte arbeta. Men lackera sensorer har jag allt gjort åtminstone vid ett dussin tillfällen.

Använt Toyotas egna tillbehörs sprayfärger.
Skriv svar