gen3 3sgte vägrar starta

Allt från inkoppling av extraljus, larm, släpvagnskontakter, insprutningssystem och annat elektriskt i bilen. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Henrik
Inlägg: 278
Blev medlem: tor 05 mar 2009, 09:45:00
Bilmodell: Mr2 turbo och Celica GT4 st205
Årsmodell: 95
PostOrt: Malmö

gen3 3sgte vägrar starta

Inlägg av Henrik »

Har en gen3 turbomotor i min mr2. När jag kopplade in den gick den precis som den skulle, på tomgång (bara haft igång den typ 2 min totalt, i omgångar) Motorn gick jättefint och jämt. Medans den var igång så pillade jag på vattentempkontakten och måste ha kommit åt nått för den började gå sämre. Sen hoppade den till och gick bättre ett par sek för att sen dö helt. efter detta startar den ej.
*Den varken tänder eller skickar in soppa. Bränslepump går igång.
*Styrboxen verkar gå igång när man vrider på tändning (har bla +12v till förvärmaren på lambdan)
*Jag får felkod 21, lambda nått (kan ha att göra med att jag tog av kontakten för att mäta om boxen skickar signal)
*Jag har mätt från kontakten på fördelaren, EFI resisitor->spridare, spridare-styrbox, tändfördelare etc, och alla har kontakt med styrboxen.
*Cyrix (som lär vara rätt trött på mig nu :oops: ) sa att om styrboxen inte får vevläges-signal så startar den ej. Finns det fler saker som gör att boxen inte startar bilen?
*Varvräknaren är ej inkopplad, men förmodar att den endast får signal från ignitern, och inte skickar signal till boxen?

Höll på från kl 14 till 00.30 inatt med nästan bara detta. Desperation är bara förnamnet. Lite trist att strula med nått som funkat superbra och bara slutar funka (iof bra att man vet att allt SKA va rätt, även om det inte är så..)
Insanity: doing the same thing over and over again and expecting different results.

Albert Einstein
Henrik
Inlägg: 278
Blev medlem: tor 05 mar 2009, 09:45:00
Bilmodell: Mr2 turbo och Celica GT4 st205
Årsmodell: 95
PostOrt: Malmö

Re: gen3 3sgte vägrar starta

Inlägg av Henrik »

Efter nära 24timmar felsökande visade det sig att jag inte hade riktig kontakt mellan tändspole och kaross... Tackar cyrix som kom på detta via live support. Ska även passa på att tacka håkan (pipedreams) för att han tog sig tid att kolla!
Insanity: doing the same thing over and over again and expecting different results.

Albert Einstein
Skriv svar