Ta bort airbagen passagerarplats helt?

Allt från inkoppling av extraljus, larm, släpvagnskontakter, insprutningssystem och annat elektriskt i bilen. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
SueCia
Inlägg: 57
Blev medlem: lör 09 okt 2010, 16:34:49
Bilmodell: Corolla T-sport
Årsmodell: 4

Ta bort airbagen passagerarplats helt?

Inlägg av SueCia »

Går det att ta bort airbagen helt och hållet? Jag har hört med Toyota och de vill bara koppla ur den, 1200 kronor kostar det, inte så farligt. Men jag vill helst att airbagen försvinner helt och hållet så länge jag ska ha ungen där. Förstår att det ska sitta ett motstånd för att lura datorn att det sitter en lampa där, problemet är själva den fysiska borttagningen, måste hela instrumentbrädan bort?

Bilen är en Corolla T-sport 2003, hade planer på att sälja den med Toyota vill dra av 15 000 på priset pga. att luftpumpen för avgasreningen vid kallstart är trasig (standardfel på tsporten) ..
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4784
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Ta bort airbagen passagerarplats helt?

Inlägg av Glenn »

Frågan är ju varför du vill ta bort den ? det finns vad jag vet inte ett enda fall någonsin där en urkopplad airbag löst ut vid krock eller under normal körning, vet att det finns folk som kräver att den ska bort av säkerhetsskäl, men då skulle jag personligen oroa mej mer för andra saker, framförallt trafiken runtomkring :)
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
SueCia
Inlägg: 57
Blev medlem: lör 09 okt 2010, 16:34:49
Bilmodell: Corolla T-sport
Årsmodell: 4

Re: Ta bort airbagen passagerarplats helt?

Inlägg av SueCia »

Ja jag och tjejen diskuterade det där, och jag var först inställd på att det skulle vara säkert att koppla ur airbagen. Men sen såg jag nån video när dom testade lösa ut en Airbag med barnstolen framför, och då flög dockan nästan igenom passagerarstolen. Så varje gång jag tänker "det ska ju vara säkert att bara koppla ur den" så får jag bilderna från den videon i huvet...
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4784
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Ta bort airbagen passagerarplats helt?

Inlägg av Glenn »

Nej, löser dne ut är det ju katastrof, helt klart, men det ska mycket till för att den ska göra det.

Tänk f.ö också på eventuella sidokrockkuddar, ofta står det i barnstolarnas instruktioner att dom inte får placeras fram i bilar med sidokrockkuddar, min saab har dock sidokrockkuddar och det är specifikt angivet i bilstolens manual att den får sitta fram ändå, förutsatt att passagerarkudden är urkopplad (och det är den), så jag antar att dom testat att det är säkert, men kolla det iaf, moderna bilar har så mycket kuddar..

Dock kör vi barnstolen bak till 99%, den enda gången vi flyttar fram den är när sambon ska köra ner själv till helsingborg (ca 70 mil)
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Skriv svar