Byta generator Starlet S -87

Allt från inkoppling av extraljus, larm, släpvagnskontakter, insprutningssystem och annat elektriskt i bilen. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Timmycehlin
Inlägg: 2
Blev medlem: ons 08 jan 2014, 14:34:36
Årsmodell: 0
PostOrt: Norrtälje

Byta generator Starlet S -87

Inlägg av Timmycehlin »

Tja!

Ska byta generator på en Starlet S -87, frågan är om det är jätte jobbigt eller jättelätt?

Ska byta ikväll så vore grymt om någon kunde svara!
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Byta generator Starlet S -87

Inlägg av Dale »

Kan inte vara så svårt utan lätt men allt beror ju på vad man jämför med. Svårt å flyga till månen. ;-)

Koppla bort batteriet innan du börjar lossa kablarna till generatorn sen är det bara att lossa och släppa efter remmen.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Timmycehlin
Inlägg: 2
Blev medlem: ons 08 jan 2014, 14:34:36
Årsmodell: 0
PostOrt: Norrtälje

Re: Byta generator Starlet S -87

Inlägg av Timmycehlin »

Dale skrev:Kan inte vara så svårt utan lätt men allt beror ju på vad man jämför med. Svårt å flyga till månen. ;-)

Koppla bort batteriet innan du börjar lossa kablarna till generatorn sen är det bara att lossa och släppa efter remmen.
Haha där har du rätt ;)

Jätte tacksam för svaret! Har inte meckat mycket bil i mina dagar men det såg lätt ut, ville bara kolla med någon kunnig. :-)
Användarens profilbild
Neblade
Ordförande
Inlägg: 1620
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 23:01:25
Bilmodell: Celica GT
Årsmodell: 1974
PostOrt: Linghem
Land (Country): Sweden
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Byta generator Starlet S -87

Inlägg av Neblade »

Dale har ju sagt det viktigaste, men vill bara tillägga en sak.
Börja alltid med att lossa minuspolen på batteriet, minuspolen är kopplad till karossen. På så sätt är det mindre risk att du kortsluter batteriet mot någon karossdel när du ska lossa pluspolen. Du vill inte få kontakt med tex en ringnyckel mellan plus och karossdel kopplad till batteriet då det kan göra att ringnyckeln svetsas fast och batteriet splittras (normalt sett blir det "bara" rejäla gnistor, men det är dumt att chansa).

Det brukar finnas en liten spännskruv med sexkantsskalle (10mm hylsa/ringnyckel) som man använder för att släppa och spänna på remmen. Känn efter på remmen innan du lossar så du vet ungefär hur hårt du ska spänna remmen sen efter bytet av generatorn. Kolla vilket håll du släpper på remmen, vill minnas att det är tvärtom vad man först brukar tro.

Lycka till! :)
Mattias Johansson
Skicka PM,

Ordförande för Toyota Club Sweden

Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet

1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
Skriv svar