Dieselvärmare Avensis D4d -06

Allt från inkoppling av extraljus, larm, släpvagnskontakter, insprutningssystem och annat elektriskt i bilen. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
tuka
Inlägg: 5
Blev medlem: tis 02 mar 2010, 19:00:49
Bilmodell: avensis td
Årsmodell: 98

Dieselvärmare Avensis D4d -06

Inlägg av tuka »

Hej,

Har en Avensis D4d 177hk och har funderingar på att konvertera tillsatsvärmaren på min Avensis till en parkeringsvärmare. Har sökt många timmar efter instruktioner för att kunna utföra detta ingrepp, men tyvärr inte hittat någon konkret information. Har snöat in på att installera ett Webasto thermo plus kit, W 986 180

Har letat efter detta kit i både Tyskland och England, men har inte funnit det till lägre pris, någon här på forumet kanske vet?

Värmaren som är orginalmonterad på bilen ä en Eberspächer Hydronic II-H D5Z-H

Tips och råd för ett sådant här ingrepp tages tacksamt emot.
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Dieselvärmare Avensis D4d -06

Inlägg av Dale »

Har meckat in Webasto med fjärrstart i min. Dessvärre har jag inte stenkoll på vart elschemat tog vägen efter installationen. Är rädd att dom försvann i polarens garage efter installationen för 5 år sedan. :-/

Iaf så det som var mest bökigt var att montera den elektriska vattenpumpen. Vet en del kört utan extrapumpen men fått dålig värme då självcirkulationen är för klen. Sen var det lite mätning innan vi hitta rätt kablar till kupefläkten. Har du ACC (Automatisk klimatanläggning) lär man även komma ihåg att ställa på full värme och vrida på fläkten innan man stänger av motorn för annars blir bara motorn varm och inte kupen. Sen har jag inte den ljuddämpare som finns att köpa till så värmaren väsnas en del när den går.

Se även tysk monteringsanvisning från ryssland på http://doc.webasto-russia.ru/Car/toyota/avensis/
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
cb750f
Inlägg: 2
Blev medlem: sön 25 feb 2018, 21:07:47
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 6
PostOrt: Säffle

Re: Dieselvärmare Avensis D4d -06

Inlägg av cb750f »

Gammal tråd, men tänkte bifoga el-schema på detta. Bara att köpa in grejer och koppla in själv :)
Bilagor
Toyota_Avensis_ThermoPlus_2006-_Svensk_ny_version[59661].pdf
(596.57 KiB) Nerladdad 608 gånger
Skriv svar