Upplyst intrumentpanel vid halvljusläge? Avensis 1998

Allt från inkoppling av extraljus, larm, släpvagnskontakter, insprutningssystem och annat elektriskt i bilen. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Dunderkrut
Inlägg: 4
Blev medlem: fre 27 dec 2013, 12:32:18
Årsmodell: 0
PostOrt: Hudiksvall

Upplyst intrumentpanel vid halvljusläge? Avensis 1998

Inlägg av Dunderkrut »

Har precis införskaffat en Avensis årsmodell 1998. Upptäckte när det var mörkt ute (naturligtvis) att instrumentpanelen inte är upplyst när man har den i "normala" automatiskt halvljusläge, däremot lyser den upp när man stänger av lyktorna eller har på helljusläget. Enligt manualen ska man kunna ställa in ljusnivån genom att hålla in samma knapp som man resetar trippmätaren med i två sekunder när den visar totala körsträckan för bilen, men det händer inte ett skvatt när man provar. Är detta normalt för modellen eller är något trasigt? Ganska irriterande att behöva komma ihåg att byta läge när man stänger av bilen.
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1874
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: Upplyst intrumentpanel vid halvljusläge? Avensis 1998

Inlägg av PierreW »

Dunderkrut skrev:Har precis införskaffat en Avensis årsmodell 1998. Upptäckte när det var mörkt ute (naturligtvis) att instrumentpanelen inte är upplyst när man har den i "normala" automatiskt halvljusläge, däremot lyser den upp när man stänger av lyktorna eller har på helljusläget. Enligt manualen ska man kunna ställa in ljusnivån genom att hålla in samma knapp som man resetar trippmätaren med i två sekunder när den visar totala körsträckan för bilen, men det händer inte ett skvatt när man provar. Är detta normalt för modellen eller är något trasigt? Ganska irriterande att behöva komma ihåg att byta läge när man stänger av bilen.
Ganska onödigt att ha instrumentbelysningen igång på dan när de är ljust också ;)
Toyota har valt att koppla de så då ljusautomatiken styrs av generatorns laddning,
när det är mörkt så vrider man helt sonika till läge 2 på vredet för att få möjlighet till kvarblivande helljus och instrumentbelysning.
Massor med bilar som har det så, speciellt asiatiska.
Ang styrkan så SKA de funka att ställa in den på de viset, håll inne minst 2 sekunder, sen släpper du och sedan trycker du så många gånger tills du tycker styrkan är lagom, tror det finns 3 eller 4 lägen.
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4780
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Upplyst intrumentpanel vid halvljusläge? Avensis 1998

Inlägg av Glenn »

PierreW skrev:
Ganska onödigt att ha instrumentbelysningen igång på dan när de är ljust också ;)
har ni inga tunnlar där du bor ?

jag kör dagligen genom tre tunnlar på väg till jobbet, har jag glömt att slå på lyset (ingen halvljusautomatik) så
märker jag det direkt där då jag inte ser ett skvatt av instrumenten.
Toyota har valt att koppla de så då ljusautomatiken styrs av generatorns laddning,
när det är mörkt så vrider man helt sonika till läge 2 på vredet för att få möjlighet till kvarblivande helljus och instrumentbelysning.
Massor med bilar som har det så, speciellt asiatiska.
Speciellt tyska skulle jag säga, men det är ju fullkomligt idiotiskt, för då måste man ju ÄNDÅ slå på lyset manuellt varje gång,
och när man stannar bilen får man tut i örat när man öppnar dörren och får slå av det igen.. Då kan man ju lika gärna skita i automatiken helt.

IDIOTI, den som kom på att det ska vara sådär förtjänar ett nackskott, jag skojar inte, jag blir riktigt förbannad varje gång jag kör en bil som ofungerar på det sättet, FULLKOMLIGT idiotiskt påfund.

Självklart ska halvljusautomatik fungera så att när ljusvredet är i rätt läge så motorn startas så tänds HALVLJUSET och instrumentbelysningen, dessutom fungerar helljuset som det ska också.

Så fungerar det exempelvis på SAAB och fiat, förvisso är det omprogrammeringsbart på saabarna men defaultbeteendet är så.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1874
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: Upplyst intrumentpanel vid halvljusläge? Avensis 1998

Inlägg av PierreW »

Nej närmsta tunnel med nån vidare längd är nog i Göteborg 8mil bort. ;)

Men detta är väl för dem som tycker det är ett problem, egentligen inte ett problem på dagens bilar då de flesta har nån form av LED instrument som alltid är upplyst, oavsett läge på ljusvredet.
Toyota kallar väl sitt för Optitron eller nått liknande om jag inte har fel, kom på Corolla 2001. Men Lexus var nog först på LS400 nån gång på 90talet.

De bästa med Toyotas lösning med generator styrd tändning av ljuset är ju att de skonar lamporna en hel del,
så som Volvo, Saab o VAG mfl har där ljuset är styrt på tändningslåset kortar ju lampornas livslängd avsevärt då dem först tänds när du vrider på nyckeln för att sedan slockna när nyckeln är i startläge och sedan tända sig igen när bilen startat.
Rätt idiotisk lösning, både för batteriet och lampornas livslängd egentligen, de optimala vore ju o ha en kombination av tändning och generatorstyrt.
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
Användarens profilbild
Johnny Blade
Pay User
Inlägg: 1714
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 09:37:57
Bilmodell: Crown
Årsmodell: 1984
PostOrt: Avesta
Land (Country): Sverige
Ort: Aghastadhum
Kontakt:

Re: Upplyst intrumentpanel vid halvljusläge? Avensis 1998

Inlägg av Johnny Blade »

En dom grej med de "nyare" Toyotor jag haft är att klockan dimmras ner när man tänder lyset.
Det gör ju att man ALDRIG ser hur mycket klockan är på dagarna. :evil: :thumbdown:
MS55/MS123/ST165/TA47/YR21/RX80/JZS160
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
Skriv svar