Spökande belysning

Allt från inkoppling av extraljus, larm, släpvagnskontakter, insprutningssystem och annat elektriskt i bilen. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Spökande belysning

Inlägg av Dale »

Har du kollat spänningen? Om spänningen blir lite för låg kan det börja spöka med elektroniken. Sen finns det vissa saker som går till ECUn som eluppvärmd bakruta, bromslyset och något till vet jag men det är mest för att höja tomgången något så laddningen blir mer effektiv. Svårt att tro nått sånt ska påverka din bils underligheter. ;-)
När prylarna lyser utan att dom ska. Provat rycka ur säkringar/relä till respekive för att se så dom slocknar? Bakströmmar? Halvljuset bör ju inte tändas förrän generatorn börjar ladda. Kan generatorn/inbyggda laddrelät vara tokigt kan ju strömmen gå från batteriet genom generatorn och ut i halvljuset och skulle då även kunna ge spänning till andra prylar. Med ett elschema kan man följa strömmen baklänges från halvljuset till batteriet och mät och kolla efter vägen.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Krolle
Inlägg: 15
Blev medlem: tis 01 okt 2013, 18:02:56
Årsmodell: 0
PostOrt: Skebobruk

Re: Spökande belysning

Inlägg av Krolle »

Jag har tänkt på hur detta började egentligen.
Min fru hade bilen till jobbet, åkte efter jobbet ca 3 km för att handla, när hon kom ut och skulle starta bilen vägrade motorn att gå runt,
startmotorn bara klickade. Hon hade inte haft belysningen på. Jag åkte dit och startade den med startkablar, jag tog för givet att batteriet
var slut för det var nog original batteri. Jag åkte sedan å köpte ett nytt men det gamla fick sitta kvar i bilen tills jag kom hem.

Jag provade då att starta om bilen med det gamla och märkte då att det gick hur bra som helst.
Jag monterade ändå i det nya batteriet och laddade det gamla med laddare och det gick bra.

Två dagar senare så började det med att halvljus, parkeringsljus, bakljus, stolsvärmen, bakrutevärmen och kupé fläkten var på.
Fläkten, stolsvärme, bakrutevärmen går att stänga av på knapparna.

Jag hoppas någon får en idé om vad det kan bero på med denna historia.

Det märks ju att det är bättre krem i nya batteriet men nu har jag monterat i det gamla och felet har inte blivit nu sedan två veckor
men jag kan ju inte tro att det beror på det nya batteriet.

MVH Christer
Krolle
Inlägg: 15
Blev medlem: tis 01 okt 2013, 18:02:56
Årsmodell: 0
PostOrt: Skebobruk

Re: Spökande belysning

Inlägg av Krolle »

Nu har inte bilen trasslat med belysningen och det andra på sex veckor,
men jag har inte en aning om var felet sitter.
MVH Christer
Skriv svar