Bättre helljus - Xenon konvertera eller montera extraljus ?

Allt från inkoppling av extraljus, larm, släpvagnskontakter, insprutningssystem och annat elektriskt i bilen. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Yps
Inlägg: 6
Blev medlem: mån 23 sep 2013, 21:23:12
Bilmodell: RAV4
Årsmodell: 2006
PostOrt: 16246

Bättre helljus - Xenon konvertera eller montera extraljus ?

Inlägg av Yps »

Hej, har en Rav4 från 2006, helljuset skulle behövas uppgraderads.
Vad är enklast att göra? Xenonkonvertera befintligt helljus eller montera extraljus?
Är det 55W eller 75W xenon man ska konvertera till isåfall?

Mvh Magnus
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Bättre helljus - Xenon konvertera eller montera extralju

Inlägg av cheetah1 »

Prova defenitivt att xenonkonvertera helljuset först.
Jag hade provat 55W med snabbstartande ballast. 75W ska vad jag har förstått vara lite slöare, plus att det i vissa fall (stora vägskyltar tex) kan ge för mycket ljus.
Jag hade tre big knicks med 100W halogen i i min RAV4 -01. På min Subaru Legacy -11 satte jag i 55W xenon i helljuset istället, och jag upplevde att det gav likvärdig ljusstyrka.

Betänk (även om jag aldrig har hört att nån har haft problem med det) att det är olagligt på ett helbilsgodkänt fordon. Och gör du det på halvljuset blir det lynchstämning (fast du kanske redan har xenon i halvljuset iofs).

Lycka till!
Yps
Inlägg: 6
Blev medlem: mån 23 sep 2013, 21:23:12
Bilmodell: RAV4
Årsmodell: 2006
PostOrt: 16246

Re: Bättre helljus - Xenon konvertera eller montera extralju

Inlägg av Yps »

Tack för info.
Nej, jag har inte konverterar halvljuset, det får vara.
Då är frågan vad för sockel det sitter i helljuset? Rav4:an är den nyare modell som kom 2006.
Söker jag på Meknomen säger de HB4, Philips lampguide säger H4 och http://www.sylvania.com/ säger 9005. Är det samma sockel men med olika beteckningar?
Behövs reläkabel för att få igång kitet? Canbus?
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Bättre helljus - Xenon konvertera eller montera extralju

Inlägg av cheetah1 »

HB4 heter 9006 på ett annat språk. 9005 heter HB3. Total förvirring. :D Har du ingen manual? Det lär stå där. H4 är den klassiska glödlampan med hel och halvljus i samma lampa, så den lär det väl inte vara (såvida det inte är det du har - isåfall blir det svårt att konvertera bara helljus). Angående canbus - inte den blekaste, det får någon annan spåna om. Dock finns det ett knep som kan funka. Starta motorn, tänd helljuset och koppla sen ur kabeln till helljuslampan. Tänds det en varningslampa på panelen - canbus med ljusövervakning.
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1874
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: Bättre helljus - Xenon konvertera eller montera extralju

Inlägg av PierreW »

http://www.toyodiy.com/parts/p_E_2006_T ... _8101.html

HB3 ska det vara, org art är 90080-81041 på lampan.

Men för att du ska vara 100% säker så ta loss en lampa och läs på den, är bland de enklaste i bilvärlden att ta loss ;)
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
Skriv svar