Styrström?

Allt från inkoppling av extraljus, larm, släpvagnskontakter, insprutningssystem och annat elektriskt i bilen. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Premium
Inlägg: 16
Blev medlem: lör 14 sep 2013, 19:23:46
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2012
PostOrt: Ulricehamn

Styrström?

Inlägg av Premium »

Någon här som vet vart man tar Styrströmen till extraljusrelä, på en Avensis -12 med xenon?
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1874
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: Styrström?

Inlägg av PierreW »

Du bör kunna mäta dig fram i kontakten på strålkastaren. :thumbup:

Ett tips är annars xenonkonvertering av originalhelljuset, ger mer ljus än 2-3 extraljus av stor modell med 100w halogen.
Satsa på minst 55w xenon. Finns på ebay för skit o ingenting, precis samma kitt som de svenska handlarna säljer bara att svenska handlarn har sin logga tryckt på Ballasten ;)
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
Premium
Inlägg: 16
Blev medlem: lör 14 sep 2013, 19:23:46
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2012
PostOrt: Ulricehamn

Re: Styrström?

Inlägg av Premium »

PierreW skrev:Du bör kunna mäta dig fram i kontakten på strålkastaren. :thumbup:

Ett tips är annars xenonkonvertering av originalhelljuset, ger mer ljus än 2-3 extraljus av stor modell med 100w halogen.
Satsa på minst 55w xenon. Finns på ebay för skit o ingenting, precis samma kitt som de svenska handlarna säljer bara att svenska handlarn har sin logga tryckt på Ballasten ;)
Tack för ditt svar! Kanske var något otydlig där. Bilen Har xenon original, men behöver veta vart/hur jag kan ta styrström till Extraljusrelä?
Och tack för tipset! Men har hört att de kan bli Dyrare att beställa från Ebay, då de billigaste kommer ifrån Hongkong/Kina?
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1874
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: Styrström?

Inlägg av PierreW »

Premium skrev:
PierreW skrev:Du bör kunna mäta dig fram i kontakten på strålkastaren. :thumbup:

Ett tips är annars xenonkonvertering av originalhelljuset, ger mer ljus än 2-3 extraljus av stor modell med 100w halogen.
Satsa på minst 55w xenon. Finns på ebay för skit o ingenting, precis samma kitt som de svenska handlarna säljer bara att svenska handlarn har sin logga tryckt på Ballasten ;)
Tack för ditt svar! Kanske var något otydlig där. Bilen Har xenon original, men behöver veta vart/hur jag kan ta styrström till Extraljusrelä?
Och tack för tipset! Men har hört att de kan bli Dyrare att beställa från Ebay, då de billigaste kommer ifrån Hongkong/Kina?
Du mäter dig fram i kontakten på strålkastaren och tar styrströmmen från helljuskabeln,
för du har fortfarande en Halogenlampa till helljuset även om du har Xenon original i halvljuset.
Så jag förstod precis vad du menade ;)

Priserna ligger på hälften och under de jämfört med nätbutiker i Sverige, så även om du åker på tullavgift så blir det billigare.
Dock kan det ju krångla till sig med eventuella garantiärenden när man handlar från utlandet.

Har handlat en hel del grejer från USA och Kina på Ebay nu senaste tiden men sluppit avgift på alla försändelser. :thumbup:
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
Premium
Inlägg: 16
Blev medlem: lör 14 sep 2013, 19:23:46
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2012
PostOrt: Ulricehamn

Re: Styrström?

Inlägg av Premium »

PierreW skrev:
Premium skrev:
PierreW skrev:Du bör kunna mäta dig fram i kontakten på strålkastaren. :thumbup:

Ett tips är annars xenonkonvertering av originalhelljuset, ger mer ljus än 2-3 extraljus av stor modell med 100w halogen.
Satsa på minst 55w xenon. Finns på ebay för skit o ingenting, precis samma kitt som de svenska handlarna säljer bara att svenska handlarn har sin logga tryckt på Ballasten ;)
Tack för ditt svar! Kanske var något otydlig där. Bilen Har xenon original, men behöver veta vart/hur jag kan ta styrström till Extraljusrelä?
Och tack för tipset! Men har hört att de kan bli Dyrare att beställa från Ebay, då de billigaste kommer ifrån Hongkong/Kina?
Du mäter dig fram i kontakten på strålkastaren och tar styrströmmen från helljuskabeln,
för du har fortfarande en Halogenlampa till helljuset även om du har Xenon original i halvljuset.
Så jag förstod precis vad du menade ;)

Priserna ligger på hälften och under de jämfört med nätbutiker i Sverige, så även om du åker på tullavgift så blir det billigare.
Dock kan det ju krångla till sig med eventuella garantiärenden när man handlar från utlandet.

Har handlat en hel del grejer från USA och Kina på Ebay nu senaste tiden men sluppit avgift på alla försändelser. :thumbup:
Är du Helt säker på detta? Hittar nämligen ingen halogenlampskontakt? Och när man slår på helljuset, så lyser det bara "blått", vilket de normalt inte har gjort på andra bilar med halogen på helljuset, vad Jag har sett. Dessutom xenon med Lins och kurvljus? Finns det plats för 2 lampor i den?


Okej! :thumbup: Isåfall blir det ju konvertering i ett första steg.....Finns ganska så billigt på Tradera också såg jag :)
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1874
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: Styrström?

Inlägg av PierreW »

Har inte pillat med nyaste faceliften av Avensis så det kan hända att dem gått över till o köra helljus i projektorn,
du ser ju mot en vägg om halvljuset ändrar ljusbild när du slår på helljus.
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
Premium
Inlägg: 16
Blev medlem: lör 14 sep 2013, 19:23:46
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2012
PostOrt: Ulricehamn

Re: Styrström?

Inlägg av Premium »

PierreW skrev:Har inte pillat med nyaste faceliften av Avensis så det kan hända att dem gått över till o köra helljus i projektorn,
du ser ju mot en vägg om halvljuset ändrar ljusbild när du slår på helljus.
Okej, ja förstår!
Har testat de, och de är en skarp linje överst på halvljuset, där helljuset tar vid, när man slår på de, precis som om det är en "lucka" eller något som öppnas väldigt fort.
På vissa Volvos. t.ex. där vinklas ju hela reflektorn upp och ner, som man ser väldigt tydligt. Men inget sådant alls i detta fallet. Får väl åka till verkstaden och få hjälp helt enkelt! :) Tack för att du tog dig tid ändå! :thumbup:
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Styrström?

Inlägg av cheetah1 »

Då har du någon form av Bi-xenonarrangemang. Var exakt man tar styrströmmen till extraljus i det fallet har jag ingen aning om. Det måste ju gå, qpax har ju fästen till dom, det hade dom väl inte tagit fram isåfall.. Du får höra med Toyota själva. :) Hör gärna av dig om vad du kommer fram till. :)
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1874
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: Styrström?

Inlägg av PierreW »

Matningen till solenoiden som styr ljusbilden borde gå att ta styrström ifrån, men sen om man ska göra det i strålkastaren eller i nån säkringsdosa vet jag inte.
Men det finns i alla fall nånting att ta signal från även om det inte finns en halogenlampa.
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
Premium
Inlägg: 16
Blev medlem: lör 14 sep 2013, 19:23:46
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2012
PostOrt: Ulricehamn

Re: Styrström?

Inlägg av Premium »

cheetah1 skrev:Då har du någon form av Bi-xenonarrangemang. Var exakt man tar styrströmmen till extraljus i det fallet har jag ingen aning om. Det måste ju gå, qpax har ju fästen till dom, det hade dom väl inte tagit fram isåfall.. Du får höra med Toyota själva. :) Hör gärna av dig om vad du kommer fram till. :)
Det hela ligger lite på is just nu, men Givetvis skall jag meddela Svar sen! :)
Skriv svar