Död färddator/radio? Avensis -01

Allt från inkoppling av extraljus, larm, släpvagnskontakter, insprutningssystem och annat elektriskt i bilen. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
olle51
Inlägg: 7
Blev medlem: ons 08 maj 2013, 19:27:02
Bilmodell: COROLLA
Årsmodell: 2000
Land (Country): Sverige

Död färddator/radio? Avensis -01

Inlägg av olle51 »

Hej

Imorse när jag startade bilen var färdator/radion helt död. Allt annat verkar funka som vanligt.
Jag har kollat alla säkringar som sitter i boxen under huven och alla såg hela ut.
Jag provade trycka på eject och skivan kom då ut, så en funktion verkade ju funka iaf, eller det kanske är mekaniskt så de går att få ut skivan även utan ström? (gick ej att stoppa i nån skiva igen)

Har nån några felsökningstips? (även intressant om nån har haft liknande problem och vet vad det kostade att lämna in på rep ungefär)
olle51
Inlägg: 7
Blev medlem: ons 08 maj 2013, 19:27:02
Bilmodell: COROLLA
Årsmodell: 2000
Land (Country): Sverige

Re: Död färddator/radio? Avensis -01

Inlägg av olle51 »

Det löste sig! Hittade "hemliga" säkringar i en liten lucka under ratten :-)
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Död färddator/radio? Avensis -01

Inlägg av cheetah1 »

Färddatorn går ju att stänga av om man vill, men radion ska ju fungera för det, men du hittade ju en kaputt säkring, så då löste det sig ju ändå. :)
olle51
Inlägg: 7
Blev medlem: ons 08 maj 2013, 19:27:02
Bilmodell: COROLLA
Årsmodell: 2000
Land (Country): Sverige

Re: Död färddator/radio? Avensis -01

Inlägg av olle51 »

Ja jag trodde det, men tyvärr. Problemet är tillbaka =(

Jag bytte säkringen när jag skrev första posten, sen en vecka senare gick den igen! =(
Bytte igen och den funkadeett par dagar till idag då den gick igen.

Så jag bytte den en tredje gång, men då gick den direkt när jag vred på tändningen nu för ett par minuter sedan.

Nu har jag slut på säkringar men ska köpa fler. Men det verkar ju som jag har nått elfel på bilen.

Vet nån vad som kan tänkas orsaka att säkringen till radio/färddator går när man vrider på tändningen?

Ett elfel som detta... det är 10.000kr+ jobb hos bilmek antar jag? =(
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Död färddator/radio? Avensis -01

Inlägg av cheetah1 »

Det är ju uppenbarligen något som drar för mycket ström nånstans, rent av en kortis, men exakt vad det är är väldigt svårt att komma fram till, och ännu svårare (dyrare) om man inte kan göra det själv. Jag hade nog dock gissat (obs, gissat) på något elektronikfel inne i färddatorn/radion vilket gör det enkelt att åtgärda (byt enhet) men inte särskilt billigt, och vill man laga det på komponentnivå får man nog ha en hel del elektronikkompetens. Dock kan en enkel (läs: enklare) grej att börja med vara att koppla ur strömmatningen till stereon och köra med ett tag och se om det försvinner.

Ett tänkbart alternativ är att någon kabel som inte är fäst ordentligt har fått ett hål uppskavt i sig, och när den under vissa förutsättningar gungar emot en jordad plåtbit blir det kortis och säkringen löser. Att hitta det är dock ett projekt för sig.

Elfel generellt är något av det jobbigaste att felsöka.
Micke2
Inlägg: 606
Blev medlem: tor 10 maj 2012, 22:09:27
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2013
PostOrt: Stockholm

Re: Död färddator/radio? Avensis -01

Inlägg av Micke2 »

Tjena.

Det blir inte strömlöst på fler ställen?

Du satte rätt säkring, eller hur? Dvs 5A eller 7,5 eller dyl.
Står oftast i locket till dosan vad det ska vara.
Aldrig större säkring!

Annars hade jag tagit ur stereon/färddatorn och lämnat till nån liten elfirma för felsökning.
Brukar finnas elfixarfirmor i de flesta städer.

Micke
Skriv svar