Fel på helljusspak?

Allt från inkoppling av extraljus, larm, släpvagnskontakter, insprutningssystem och annat elektriskt i bilen. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
LisaRoberts
Inlägg: 2
Blev medlem: mån 16 sep 2013, 10:22:59
Bilmodell: Prius
Årsmodell: 2004
PostOrt: Lysekil

Fel på helljusspak?

Inlägg av LisaRoberts »

Äger en Toyota Prius från 2004 och har fått problem med helljusspaken.
Helljuset fungerar när jag håller inne och pressar spaken framåt, men inte när jag släpper den.
Vad kan problemet vara?
Är det lätt att åtgärda?
Går det enkelt att åtgärda själv eller ska jag kontakta verkstad?

Jag har inte tittat på säkringar etc. Känns som att det är spaken som är felet.
När jag vrider fram ratten på spaken för att få fram helljus, då lyser bara halvljuset. Men som sagt, pressar jag fram spaken och håller den där, då fungerar det. :shock:

Kan säga att jag blir ganska trött i fingrarna som måste pressa fram spaken när jag kör längre sträckor... :-|

Med hopp om svar...
Användarens profilbild
YarisMek
Inlägg: 186
Blev medlem: fre 14 okt 2011, 19:00:56
Bilmodell: Yaris
Årsmodell: 2010
Land (Country): Sverige

Re: Fel på helljusspak?

Inlägg av YarisMek »

det ska ju vara att man vrider "knappen" på ratten från "0" till halvljus "=D", sen kan du trycka fram spaken o den ska stanna fram, o då ska hel-ljuset vara på. Men om spaken inte stannar där så är det förmodligen spaken som är sliten. känns den "lealös"?
LisaRoberts
Inlägg: 2
Blev medlem: mån 16 sep 2013, 10:22:59
Bilmodell: Prius
Årsmodell: 2004
PostOrt: Lysekil

Re: Fel på helljusspak?

Inlägg av LisaRoberts »

Jag gör precis så som du skriver och spaken stannar där framme, men helljuset fungerar ändå inte. Förutom om jag inte pressar den framåt. Då fungerar den.
Den fungerar heller inte när jag drar den mot mig (som går att göra om jag inte vill ha ett konstant helljus, som att blinka på någon med det:)
Spaken stannar som sagt kvar och känns inte lealös.
Sjukt frustrerande och jag är tillräckligt snål för att inte bara åka till verkstaden om det skulle vara lätt att åtgärda själv :)
Skriv svar