köpt turbo grenrör. Start motorn tar i. Vilket är lättast?

Prestanda och trimning. De som e lite vassare än orginalgrejer.
Johannes Rydberg
Inlägg: 377
Blev medlem: tor 16 apr 2009, 21:21:38
Bilmodell: Celica st 162
Årsmodell: 88
PostOrt: Henån
Land (Country): sverige

köpt turbo grenrör. Start motorn tar i. Vilket är lättast?

Inlägg av Johannes Rydberg »

tja. Har köpt ett turbo grenrör xs power passande st 185

Det skall tydligen passa när det gäller grenrör s flänsen på min st 162. Och vad jag kan se så kan det stämma. Men det är mer hål i grenrör s flänsen än vad det är i toppen. Men det antar jag går ändå.

Villket fall som helst. Så hamnar turbo flänsen på grenröret precis ovanför start motorn.

Så jag har väl typ 3alt.

1. Byta växel låda till st 182. Men hur passar den. Och vad passar inte. Driv axlar samt koppling. Nån som vet grundligt så vore jag jätte tacksam

2. På nåt sätt svetsa om grenröret typ kapa av alla rör mot grenrör s flänsen och vri det 180grader och svetsa på det igen. Med en mer lutning neråt. Eftersom turbo hamnar uppåt och väldigt nära generatorn. Problemet med detta är att komma åt med svetsen samt jag måste vinkla neråt tillräckligt mkt annars tar turbo n i huven ?

3. St 165 låda och inte koppla in bak hjul s driften. Men jag antar att det inte går.

4 . Svetsa om grenröret. Kapa vid grenrörs flänsen och förlänga ut såpass att turbo flänsen hamnar mellan start motorn och kyl. Har ju ett bmw kyl som är vinklat längre ner. Så du blir mer plats längre ner. Kanske räcker det.
Nackdelar. Är att komma åt med tig en plus att man måste stadga upp allt noga.

Vad tycker ni?
Vad kostar en st 182 låda?
Är det t 3 fläns på mitt turbo grenrör ?

Mvh johannes
Användarens profilbild
Neblade
Ordförande
Inlägg: 1620
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 23:01:25
Bilmodell: Celica GT
Årsmodell: 1974
PostOrt: Linghem
Land (Country): Sweden
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: köpt turbo grenrör. Start motorn tar i. Vilket är lättast?

Inlägg av Neblade »

Oj, detta borde Zeus svara på då han turbokonverterade sin ST162 med ett turbogrenrör från ST165, eller vad det nu var.
I vilket fall så använda han st182 växellåda, dock så passar inte koppling och svänghjul. Och jag minns dessvärre inte vad det var för något som krävdes. Svänghjul från en camry klingar bekant... borde gå att hitta i hans gamla projekttråd på förra forumet.
ditt svänghjul är 295mm/115kugg och Camryn är 305mm/120kugg(förmodligen ST182 också).
I vilket fall finns en hel matnyttigt att läsa i denna tråd, vill du få tag i zeus rekommenderar jag ett pm till honom då jag misstänker att han inte läser här dagligen längre. :)
Zeus Celica GT-R -86 Strax avslutat!
Mattias Johansson
Skicka PM,

Ordförande för Toyota Club Sweden

Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet

1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
Johannes Rydberg
Inlägg: 377
Blev medlem: tor 16 apr 2009, 21:21:38
Bilmodell: Celica st 162
Årsmodell: 88
PostOrt: Henån
Land (Country): sverige

Re: köpt turbo grenrör. Start motorn tar i. Vilket är lättast?

Inlägg av Johannes Rydberg »

shit jag hade nästan gett upp hoppet om hjälp. trodde jag var lämnad med detta projekt.

tackar så jätte mkt för din tips o länk. kanon bra. är väldigt tacksam.


kommer inte våga ge mej på detta turbo projekt utan forumets hjälp. det är ju ni som kan detaljerna m.m.


mvh Johannes
Användarens profilbild
Neblade
Ordförande
Inlägg: 1620
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 23:01:25
Bilmodell: Celica GT
Årsmodell: 1974
PostOrt: Linghem
Land (Country): Sweden
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: köpt turbo grenrör. Start motorn tar i. Vilket är lättast?

Inlägg av Neblade »

Jag pratade med Zeus (Henka) igårkväll angående ditt bygge och han tyckte bara att det var kul att svara på lite frågor. Så skicka du ett PM så kan han nog ge vissa råd om du väljer vägen med ST182-låda.

Lycka till, och du lägger väl upp en projekttråd? ;)
Mattias Johansson
Skicka PM,

Ordförande för Toyota Club Sweden

Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet

1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
Johannes Rydberg
Inlägg: 377
Blev medlem: tor 16 apr 2009, 21:21:38
Bilmodell: Celica st 162
Årsmodell: 88
PostOrt: Henån
Land (Country): sverige

Re: köpt turbo grenrör. Start motorn tar i. Vilket är lättast?

Inlägg av Johannes Rydberg »

det var som sjutton. skit bra. jag pm ar han om lite grejer. kommer inte köra igång med bygget förräns jag har det mesta av delarna som behövs och massa info o ev problem m.,m

tack så mkt.

mvh Johannes
Skriv svar