CT26, Hur mycket tål den?

Prestanda och trimning. De som e lite vassare än orginalgrejer.
Phreak
Inlägg: 63
Blev medlem: tis 05 maj 2009, 16:00:15
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1988
Ort: Luleå

CT26, Hur mycket tål den?

Inlägg av Phreak »

Hejsan, jag går just nu runt med laddtryck i tankarna. Just nu sitter originalturbon (CT26) i min GT-4, och min fundering är ju då givetvis hur mycket ladd den orkar innan den ger upp? Hade tänkt ladda 0.7, iallafall till en början ;) Vore givetvis roligt med 1.0 bar, men då kanske den ger upp?
Den har dock snurrat ungefär 18000 mil nu så är nog läge att köpa en ny, så om inte en CT26a klarar speciellt mycket, vad finns det då för alternativ?
Som sagt så är max-laddet tänkt vara 1.0, inget mer.. så jag behöver ingen värsting Garret eller motvs.
Bellman
Inlägg: 212
Blev medlem: fre 16 jan 2009, 19:39:44

Re: CT26, Hur mycket tål den?

Inlägg av Bellman »

0,7 är absolut inga probem för en frisk ct26a du kan lagga 1 bar oxå.
Sen beror det ju på hur bra intercooler du har osv.
Men vet sånna som har laddat 1.2 med grövre rör och IC är ju värmen som är boven.
Användarens profilbild
Larco
Inlägg: 1044
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Upplands Väsby
Land (Country): Sverige
Ort: Upplands Väsby

Re: CT26, Hur mycket tål den?

Inlägg av Larco »

Nu finns det ju minst 5 olika varianter av CT26an. Men jag ser att du har en Celica st165 så...

Är bilen original eller är det något gjort med den?
1 bar brukar anses som "maxsafe" utan att byta topplockspackningen till en i stål. På en helt originalbil gör det inget att ta det lite försiktigt. 0,8 lär iaf inte ställa till problem. Avgas, kalluftsintag, isolera intercooler är bra investeringar ;)

Fäst dig inte allt för mycket vid det exakta laddtrycket, det är bara en del i ekvation. Insugstemperaturen minst lika viktig om inte ännu viktigare. Temperaturen ökar exponentiellt när man närmar sig turbons maxkapacitet. Ett flera hundra grader är vanligt ur turbon då... Värmen i insugsluften är endast av ondo och måste hållas nere.

Sen är avgastrycket och avgastemperaturen viktiga parametrar också. Men det behöver du inte fundera på under 1bar

Bland de bästa uppgraderingsalternativen är CT26an som sitter på Supra MK3, nästan identisk. Du behöver vrida avgashuset och kompressorhuset samt tillverka ett litet fäste för wastegateklockan då fästena flyttar sig när man vrider husen. Sen är det bara att skruva dit den.
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Användarens profilbild
micke_205
Inlägg: 33
Blev medlem: lör 16 maj 2009, 18:14:58
Bilmodell: Celica GT4 ST205
Årsmodell: 1994

Re: CT26, Hur mycket tål den?

Inlägg av micke_205 »

Bara för att testa så åkte jag med 1,5bars ladd med en org ct26 turbo höll knappt 200mil för mig sen började den blåryka fint :lol:
Röd vänsterstyrd Celica ST205 -94 till salu, nyrenoverad motor m.m
Audi 90Quattro -90 vinterbil
Skidoo Summit 800 -04 vinterleksak
Skriv svar