Sida 2 av 4

Re: Trimma "riktiga" hästar i 3sgte gen 3

Postat: lör 03 aug 2013, 18:30:30
av Pipedreams
Högre kompression gör att det spikar på tidigare laddtryck men kör man etanol kan man köra högre laddtryck trots högre komp.

Re: Trimma "riktiga" hästar i 3sgte gen 3

Postat: lör 03 aug 2013, 18:56:26
av kribbe
Pipedreams skrev:Högre kompression gör att det spikar på tidigare laddtryck men kör man etanol kan man köra högre laddtryck trots högre komp.
för att gå långt fram i tiden. vet du hur etanolen är i resten av europa? i bästa fall hade jag tänkt att kör Runball Rally med bilen nästa år. blir jobbigt om bilen inte går ordentligt när man är halvvägs till spanien :P

var köper man etanoltålig pump om man nu ska byta den?

Re: Trimma "riktiga" hästar i 3sgte gen 3

Postat: lör 03 aug 2013, 23:20:48
av kribbe
en viktig fråga till som kan vara bra att tänka på nör man trimmar.
hur blir det med avgastestet på bilprovningen? även om man kan mygla igenom en starkare motor (om dom över huvud taget märker att den är trimmad)

har för mig jag läste någonstans på the world wide web att det snabbt kan bli svårt att få igenom bilen igenom besiktningen då avgasvärden blir för höga när man trimmar.
fast det går kanske då med att lite fult trimma NER bilen så att den klarar besiktningen.
typ ha två mappar till ecun, en besiktnings map och en resten av året map :P

Re: Trimma "riktiga" hästar i 3sgte gen 3

Postat: sön 04 aug 2013, 00:05:06
av Pipedreams
Det som kan ställa till det på bilprovningen bortsett från det uppenbara att de ser att man byggt om är:
För stora spridare som sprutet helt enkelt inte klarar att öppna tillräckligt kort tid för att få till bra avgasvärden. Men de flesta moderna sprut klarar av korta öppningstider.
För vassa kammar med mycket överlapp som släpper igenom för mycket oförbrännt bränsle, men man måste nog upp över 272grader innan det blir något problem.
Det finns inget behov av olika mappar om man inte bygger om nåt för besiktning. Det som är "rätt" för besiktning är även rätt för motorn på låglast även om den är trimmad.

Re: Trimma "riktiga" hästar i 3sgte gen 3

Postat: sön 04 aug 2013, 10:09:08
av kribbe
Då har jag nog lärt mig lite om ur man ska trimma.

men för att hålla det "lagligt" då
vad KAN man trimma utan att avgasvärdena går i höjden.
är det grundtrim som gäller då, chip, avgassystem, och lite högre laddtryck. (etanol med kanske?)

Re: Trimma "riktiga" hästar i 3sgte gen 3

Postat: tis 06 aug 2013, 08:52:59
av SHySwe
Ja det kan man väl påstå. Dock under förutsättning att du har en Ecu som du kan förändra.
Många sanningar inom vanlig trimning kan göra att du får sämre resultat med turbo.
Tex vill jag påstå:
- Plenum/avstämda insug ingen direkt fördel på en turbomaskin om du vill ha snabb respons. Istället vill du ha korta tryckledningar och framförallt luftspjället så nära cylindrarna som möjligt.
- Hästkrafter vid höga varv mha lastbilsturbo är inte alltid bästa prestanda, beroende av vad du använder bilen till. En standardturbo som du mappar att börja ladda tidigare är ett förvånansvärt kul sätt att få fart på bilen. Dvs höj vridmomentet på låga varv.
Tyvärr är Toyotas original Ecu:er inte så ändringsvänliga.

Re: Trimma "riktiga" hästar i 3sgte gen 3

Postat: tis 06 aug 2013, 10:26:06
av JPH
Pipedreams skrev:Högre kompression gör att det spikar på tidigare laddtryck men kör man etanol kan man köra högre laddtryck trots högre komp.
Mycket bra att veta! Jag trodde att när det gäller åtgärder som att t.ex. plana och porta är resonemanget i princip det samma för sug- som turbomotorer, men det visar sig ju att det inte riktigt är så.
För egen del ska jag snart lämna in min gamla 3SGTE (2gen)- motor för uppmätning och - håll tummarna - eventuell renovering. Då lär jag få ta ställning till hur mycket jag vill ha den planad. För att undvika spikning gäller mao att inte plana mer än nödvändigt. Min ambition är att förbereda motorn för ett moderat trim, dvs inte mer än 300Hk som slutresultat och frågan är om jag då bör passa på att sätta in en stålpackning från en 205:a? Vad jag har läst om det någonstans tidiagre här på forumet så innebär det att man ändå måste plana både block och topp för att det ska funka. Kan man utgå från att kompressionen bara ändras marginellt om vi tänker att toppen har klarat sig bra och det räcker med att plana "minsta möjliga"?

P.S. Jag har inte hängt så väldigt mycket på sociala forum så jag vet inte vad nettiketten säger om att "låna" en fråga så här från någon annan. Säg gärna ifrån om ni tycker att jag bör öppna en ny tråd istället.

Re: Trimma "riktiga" hästar i 3sgte gen 3

Postat: tis 06 aug 2013, 12:28:28
av kribbe
JPH skrev:
Pipedreams skrev:Högre kompression gör att det spikar på tidigare laddtryck men kör man etanol kan man köra högre laddtryck trots högre komp.
Mycket bra att veta! Jag trodde att när det gäller åtgärder som att t.ex. plana och porta är resonemanget i princip det samma för sug- som turbomotorer, men det visar sig ju att det inte riktigt är så.
För egen del ska jag snart lämna in min gamla 3SGTE (2gen)- motor för uppmätning och - håll tummarna - eventuell renovering. Då lär jag få ta ställning till hur mycket jag vill ha den planad. För att undvika spikning gäller mao att inte plana mer än nödvändigt. Min ambition är att förbereda motorn för ett moderat trim, dvs inte mer än 300Hk som slutresultat och frågan är om jag då bör passa på att sätta in en stålpackning från en 205:a? Vad jag har läst om det någonstans tidiagre här på forumet så innebär det att man ändå måste plana både block och topp för att det ska funka. Kan man utgå från att kompressionen bara ändras marginellt om vi tänker att toppen har klarat sig bra och det räcker med att plana "minsta möjliga"?

P.S. Jag har inte hängt så väldigt mycket på sociala forum så jag vet inte vad nettiketten säger om att "låna" en fråga så här från någon an
nan. Säg gärna ifrån om ni tycker att jag bör öppna en ny tråd istället.
bara bra om man kan få med det mesta om trimmningen i en tråd. Var lite det jag sicktade efter

Re: Trimma "riktiga" hästar i 3sgte gen 3

Postat: fre 16 aug 2013, 11:48:35
av JPH
Kan berätta att jag nu har bytt tillbaks till orginalgrenrör. Har bara kört några mil, men märker ingen skillnad i prestanda. Möjligen att motorn känns liiiite svagare när jag gasar ut för fullt, men det kan lika gärna vara inbillning.

Re: Trimma "riktiga" hästar i 3sgte gen 3

Postat: fre 23 aug 2013, 20:14:28
av engan
JPH skrev:Kan berätta att jag nu har bytt tillbaks till orginalgrenrör. Har bara kört några mil, men märker ingen skillnad i prestanda. Möjligen att motorn känns liiiite svagare när jag gasar ut för fullt, men det kan lika gärna vara inbillning.
Intressant! Känns som vi behöver lite dynokurvor på det här!

Originalgrenröret är ju inte heller optimalt. :)