Trimma "riktiga" hästar i 3sgte gen 3

Prestanda och trimning. De som e lite vassare än orginalgrejer.
Användarens profilbild
JPH
Inlägg: 91
Blev medlem: sön 20 jun 2010, 21:27:52
Bilmodell: Celica GT4
Årsmodell: 1990
Ort: Tierp

Re: Trimma "riktiga" hästar i 3sgte gen 3

Inlägg av JPH »

En "vinst" om du så vill med orginalgrenrör är sinnesro. När jag körde med extraktorn oroade jag mig ständigt för att värmeutvecklingen från den skulle skada ic'n. Den låg ju praktiskt taget och tryckte mot ic'n. Dessutom låg den nära kringliggande plast/gummidetaljer, som gasvajern, röret mellan turbon och ic'n och turboslangen. En annan fördel borde vara att nu blir det lättare att dra rören till en fmic.
kribbe
Pay User
Inlägg: 554
Blev medlem: lör 14 nov 2009, 13:55:52
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 1993
PostOrt: hanaskog
Land (Country): Sverige
Ort: hanaskog

Re: Trimma "riktiga" hästar i 3sgte gen 3

Inlägg av kribbe »

En ny fundering i om bottendrags trim.
Som jag har fattat det nu så om man kör vassare kammar och sånt så är det lättare för motorn att spika vid överladd om man kör bensin.

För att leka med tanken. För att den ska dra bättre vid lögre varv kan man inte kompensera de vassa kammarna, högkompskolvar osv med lite lägre laddtryck.
OBS hittepåsiffror för att jämföra med nåt.
Om själva bara motorn ger 150hp utan turbo och sen får yttligare 50 vid överladd vid typ 1 bar kanske. Kan man då inte trimma upp grundhästarna till typ 175 och sen bara överladda med mindre så att överladdet bara ger runt 25 hästar till.

Man får då 200 hp på bägge sätten.

Rätta mig gärna om jag tänker fel

Jaja jag vet............jag tänker för mycket :)
mIkAeL
Inlägg: 258
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:36:02
Bilmodell: Celica GT-Four St205
Årsmodell: 1995
PostOrt: Karlstad
Land (Country): Sverige
Ort: Karlstad

Re: Trimma "riktiga" hästar i 3sgte gen 3

Inlägg av mIkAeL »

De stämmer de du säger men ska du köra bensin så funkar de ju inte med hög komp. sedan kammar gör ju att motorn överlag tar sig senare. de som främjer botten och mellanregister är högt lyft på kammarna snarare än mycket duration, men de där med kammar är så invecklat så ja fattar själv inte hälften.
Mikael Höglund
Kör en ST205
0762000444
Pipedreams
Sponsor
Inlägg: 837
Blev medlem: lör 07 mar 2009, 10:52:19
Bilmodell: Supra mkiv 6spd US-SPEC
Årsmodell: 97
PostOrt: Ludvika
Land (Country): Sverige
Företagsnamn: Pipedreams
Kontaktperson: Håkan
Ort: Ludvika

Re: Trimma "riktiga" hästar i 3sgte gen 3

Inlägg av Pipedreams »

Man kan säga att det finns två olika sätt att bygga turbomotorer på. Det ena som de flesta serietillverkade motorer bygger på är en lågkompad motor med snälla kamaxlar, simpelt grenrör med korta runners. Och till det en turbo med rätt trång avgassida som litar till stor del på avgasmottryck för att spoola. Det ger en motor med tidigt spool och bra vridmoment men den dör även av på varv dels pga snälla kamaxlar och dels pga högt avgasmottryck.
Det andra bygger på högre sugmotoreffekt genom högre kompression och vassare kammar. Denna kräver då inte lika högt laddtryck för att ge samma effekt men ställer högre krav på grenrörsdesign och val av turbo då en för "trång" turbo (högt avgasmottryck) ihop med vassare kammar gör att man får mycket restgaser kvar i cylindrarna vilket ställer till det med lägre effekt och spikkänslighet.
Men rätt dimensionerat med version två så får man både tidigt spool och varvvilligheten men ställer som sagt högre krav på grenrör och turbo.
Senast redigerad av Pipedreams den tor 02 okt 2014, 13:08:52, redigerad totalt 1 gånger.
Lexus IS300. Brukis
Supra MKIV TT 6spd US-SPEC
Celica st205 5s-gte BEAMS, BW EFR8374
kribbe
Pay User
Inlägg: 554
Blev medlem: lör 14 nov 2009, 13:55:52
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 1993
PostOrt: hanaskog
Land (Country): Sverige
Ort: hanaskog

Re: Trimma "riktiga" hästar i 3sgte gen 3

Inlägg av kribbe »

Pipedreams skrev:Man kan säga att det finns två olika sätt att bygga turbomotorer på. Det ena som de flesta serietillverkade motorer bygger på är en lågkompad motor med snälla kamaxlar, simpelt grenrör med korta runners. Och till det en turbo med rätt trång avgassida som litar till stor del på avgasmottryck för att spoola. Det ger en motor med tidigt spool och bra vridmoment men den dör även av på varv dels pga snälla kamaxlar och dels pga högt avgasmottryck.
Det andra bygger på högre sugmotoreffekt genom högre kompression och vassare kammar. Denna kräver då inte lika högt laddtryck för att ge samma effekt men ställer högre krav på grenrörsdesign och val av turbo då en för "trång" turbo (högt avgasmottryck) ihop med vassare kammar gör att man får mycket restgaser kvar i cylindrarna vilket ställer det med lägre effekt och spikkänslighet.
Men rätt dimensionerat med version två så får man både tidigt spool och varvvilligheten men ställer som sagt högre krav på grenrör och turbo.
Så om jag fattar det rätt så är igentligen grejen med turbo att man kan ha många hästkrafter men motorn har inte så stort krav på att det blir en bra förbränning av bränsle/luft.
Medan på en sugmotor så är det större krav på att bränsle/luft förbränns ordentligt och därav då använda typ Etanol

Har jag missförstått det rätt :P

Att det är därför man ofta satsar på att öka laddtryck så mycket som möjligt i en turbobil
Pipedreams
Sponsor
Inlägg: 837
Blev medlem: lör 07 mar 2009, 10:52:19
Bilmodell: Supra mkiv 6spd US-SPEC
Årsmodell: 97
PostOrt: Ludvika
Land (Country): Sverige
Företagsnamn: Pipedreams
Kontaktperson: Håkan
Ort: Ludvika

Re: Trimma "riktiga" hästar i 3sgte gen 3

Inlägg av Pipedreams »

Alla vägar bär till Rom :)

Att man höjer laddtrycket på en turbomotor är ju för att man vill ha mer effekt och en laddtrycksökning för att få säg 50hk till är betydligt billigare än att höja sugmotoreffekten genom att byta kolvar och kammar. Och med samma grenrör och turbo är det inte säkert att den skulle fungera så bra som tänkt med höjd sugmotoreffekt.

Men lite grovt räknat kan man se det såhär:
En standard 3sgte gen3 har ca150hk som sugmotor (utan laddtryck) och behöver då ca1,6bar överladd för att nå 400hk förutsatt att turbon klarar av att flöda det effektivt.
Trimmar man däremot grundmotorn till ca200hk genom högre komp, kammar och grenrör så behöver den bara 1bar överladd för att nå 400hk. Ett dyrare alternativ men man får en i mitt tycke roligare motor.
Lexus IS300. Brukis
Supra MKIV TT 6spd US-SPEC
Celica st205 5s-gte BEAMS, BW EFR8374
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4773
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Trimma "riktiga" hästar i 3sgte gen 3

Inlägg av Glenn »

Dock kan man ju notera att en 3S-GE gen3 har 175hk som standard, men då är det lite vassare kammar och högre kompression.

3S-GE gen3 har en väldigt fin karaktär tycker jag f.ö.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
kribbe
Pay User
Inlägg: 554
Blev medlem: lör 14 nov 2009, 13:55:52
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 1993
PostOrt: hanaskog
Land (Country): Sverige
Ort: hanaskog

Re: Trimma "riktiga" hästar i 3sgte gen 3

Inlägg av kribbe »

Tänkte lyfta tråden igen.

Vad kom det fram till om extraktorrör?
Fördel eller nackdel på en 3sgte, både gen2 och gen 3 motorn. Är det en piss i Nilen för motorn att inhandla eller kan det vara värt det. Hittade ett fint litet packet på ebay. då jag nog byter downpipen med på MR2:an så att jag kan koppla in bredbandslambda med.
Och vet nån vad som menas med detta dom skriver i beskrivningen (speciellt om wastegaten):
-----3 SGTE Turbo manifold and 3" V band downpipe. 4 bolt flanged wastegate---

http://www.ebay.com/itm/TOYOTA-MR2-CELI ... 58bc404837

Och en tanke till. Är kompressosidan på turbon till gen3 3sgte motorn större? jämför man gen2 och 3 så ser 3:an ut att ha större propeller....ger denna bättre/snabbare/högre tryck?
KACE80
Inlägg: 878
Blev medlem: tis 18 aug 2009, 23:43:30
Bilmodell: MR2 TURBO
Årsmodell: 1991
PostOrt: Borås/GBG

Re: Trimma "riktiga" hästar i 3sgte gen 3

Inlägg av KACE80 »

Hej!

Nej vad du än gör så köp inte detta och släng på, flera ( betydligt ) flera nackdelar med detta.
Nja de billiga downpipe som finns på Ebay till MR2 brukar hålla ganska bra faktiskt med dock inte dessa grenrör :thumbdown:

Sitter på mobilen nu och orkar inte skriva mer ingående, svarar lite längre imorgon.

Anton
kribbe
Pay User
Inlägg: 554
Blev medlem: lör 14 nov 2009, 13:55:52
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 1993
PostOrt: hanaskog
Land (Country): Sverige
Ort: hanaskog

Re: Trimma "riktiga" hästar i 3sgte gen 3

Inlägg av kribbe »

KACE80 skrev:Hej!

Nej vad du än gör så köp inte detta och släng på, flera ( betydligt ) flera nackdelar med detta.
Nja de billiga downpipe som finns på Ebay till MR2 brukar hålla ganska bra faktiskt med dock inte dessa grenrör :thumbdown:

Sitter på mobilen nu och orkar inte skriva mer ingående, svarar lite längre imorgon.

Anton
En tillägsfråga till då. Vad kör ni med för downpipes ute i landet som fungerar bra. Har för mig att jag läste för länge sen att den interna wastegateluckan tar i downpipen när den öppnar. ( Detta gällde väl vissa modeller)
Skriv svar