Trimma "riktiga" hästar i 3sgte gen 3

Prestanda och trimning. De som e lite vassare än orginalgrejer.
kribbe
Pay User
Inlägg: 554
Blev medlem: lör 14 nov 2009, 13:55:52
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 1993
PostOrt: hanaskog
Land (Country): Sverige
Ort: hanaskog

Trimma "riktiga" hästar i 3sgte gen 3

Inlägg av kribbe »

Jag har sökt runt lite på forumt men inte hittat riktigt vad jag letar efter.

Om jag nu snart får igång min satans st185 med gen3 motor, så hade jag tänkt att trimma lite/mycket med.

jag vet ju det vanliga att öka turbotryck men vad kan man gör för att få fler "riktiga" hästar i motorn.
gör man som på de gamla volvomotorerna och portar, planar, byter kammar osv.

tanken var med att sätta i en apexi styrning med för att kunna mappa ordentligt.
och plocka ner motorn och sätta i smidda grejor och redig topppackning med.
jag hade väl tänk att vilja ha runt 300 till 350 hk

och är där något man bör tänka på med växellådan vid trimmning till 300-350hk

kom gärna med tips och vad egentligen de olika "trimmningarna" gör så att man lär sig lite med.
Pipedreams
Sponsor
Inlägg: 837
Blev medlem: lör 07 mar 2009, 10:52:19
Bilmodell: Supra mkiv 6spd US-SPEC
Årsmodell: 97
PostOrt: Ludvika
Land (Country): Sverige
Företagsnamn: Pipedreams
Kontaktperson: Håkan
Ort: Ludvika

Re: Trimma "riktiga" hästar i 3sgte gen 3

Inlägg av Pipedreams »

Till den effekten behöver du inte röra motorn om den är i bra skick. 3" avgas ända från turbon, that´s it. Sen mappning på det bara. Dom brukar klara av att ge runt 320hk. Om du inte har en j-spec motor för då har turbon keramisk axel som brukar gå sönder över 1bar. Om du har st185ans växellåda så brukar den ge med sig vid 4-450hk. Men då stoppar man enkelt i låda från st205 som verkar hålla ihop för 600hk utan bekymmer tack vare lite uppdateringar och andra material, lika dimensionerad i övrigt.
Lexus IS300. Brukis
Supra MKIV TT 6spd US-SPEC
Celica st205 5s-gte BEAMS, BW EFR8374
kribbe
Pay User
Inlägg: 554
Blev medlem: lör 14 nov 2009, 13:55:52
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 1993
PostOrt: hanaskog
Land (Country): Sverige
Ort: hanaskog

Re: Trimma "riktiga" hästar i 3sgte gen 3

Inlägg av kribbe »

För vetenskapens skull och för att det är kul att veta massa saker om motorn man ska köra :)

kommer kanske låta lite flummigt detta....

hur många hästar ger motorn då ungefär utan turbon. tänkte mer på om man ska försöka få mer bottendrag i motorn istället för att det känns som att accelerera med en 150 hästars 3sge motor och sen få 100 hästar till när turbon kommer igång.

har den känslan på mr2an nu även om det bara är nån sekund innan turbon trycker på. vill då ha mer bottendrag från motorn
kribbe
Pay User
Inlägg: 554
Blev medlem: lör 14 nov 2009, 13:55:52
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 1993
PostOrt: hanaskog
Land (Country): Sverige
Ort: hanaskog

Re: Trimma "riktiga" hästar i 3sgte gen 3

Inlägg av kribbe »

och för att fastna lite i gammalt volvotrim hur mycket gör ett extraktorrör på en celica mer än att se snyggare ut
Pipedreams
Sponsor
Inlägg: 837
Blev medlem: lör 07 mar 2009, 10:52:19
Bilmodell: Supra mkiv 6spd US-SPEC
Årsmodell: 97
PostOrt: Ludvika
Land (Country): Sverige
Företagsnamn: Pipedreams
Kontaktperson: Håkan
Ort: Ludvika

Re: Trimma "riktiga" hästar i 3sgte gen 3

Inlägg av Pipedreams »

De Bolt-on grenrör som finns kan göra mer skada än nytta då de är fruktansvärt dåligt designade. Men för mer bottendrag så byt kolvar för 10:1 i komp, Gti-kammar eller lite vassare och kör e85. Då bör den ligga runt 170 som sugis.
Jag gjorde så med en gen3 3sge i min st185 jag hade förrut med org st205 grenrör och turbo med hembyggt insug och avgassystem. Den gick minst lika bra som en standard st205 redan på 0,5bar ladd men betydligt mer varvvillig.
Lexus IS300. Brukis
Supra MKIV TT 6spd US-SPEC
Celica st205 5s-gte BEAMS, BW EFR8374
kribbe
Pay User
Inlägg: 554
Blev medlem: lör 14 nov 2009, 13:55:52
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 1993
PostOrt: hanaskog
Land (Country): Sverige
Ort: hanaskog

Re: Trimma "riktiga" hästar i 3sgte gen 3

Inlägg av kribbe »

men kan man köra etanol i bilen så där rent av bara? inget som behöver bytas för att det ska hålla?

vart får man tag i dom kammarna? finns ju ju typ HKS kammar på jc performence, eller du vet kanske inte hur just dom beter sig i motorn.

eller menar du kammar från celicans gti modell?
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4773
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Trimma "riktiga" hästar i 3sgte gen 3

Inlägg av Glenn »

Ett problem är ju att "klassiska" trim som planing av toppen (höjd kompression) snarare blir en nackdel när man överladdar, och extraktorgrenrör gör ju typ ingen nytta när man turboladdar ändå efterssom det sitter en turbo ivägen..

Ett extractorgrenrör är ju faktiskt inte bara ett "grenrör med högre flöde", även om många som bonntrimmar tror det, det är en specifik typ av grenrör.

@pipedreams: med ST185 originalsprut ? det känns som motorstyrningen är en stor anledning att ST205 har ~40hk mer än St185 annars.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
JPH
Inlägg: 91
Blev medlem: sön 20 jun 2010, 21:27:52
Bilmodell: Celica GT4
Årsmodell: 1990
Ort: Tierp

Re: Trimma "riktiga" hästar i 3sgte gen 3

Inlägg av JPH »

Med viss rädsla för att avslöja min okunskap här, men jag kör med något som jag uppfattar som extraktor på min st185:a (se bild). Har dock aldrig kört med orginalgrenrör då jag köpte bilen med det grenrör som sitter i nu, så jag vet inte hur den skulle bete sig i orginalutförande. Dock upplever jag att jag får väldigt snabb respons från turbon som det är nu. Kan iofs bero på att jag fortfarande kör med tmic.
Bilagor
CIMG0491.JPG
CIMG0491.JPG (184.36 KiB) Visad 9879 gånger
Pipedreams
Sponsor
Inlägg: 837
Blev medlem: lör 07 mar 2009, 10:52:19
Bilmodell: Supra mkiv 6spd US-SPEC
Årsmodell: 97
PostOrt: Ludvika
Land (Country): Sverige
Företagsnamn: Pipedreams
Kontaktperson: Håkan
Ort: Ludvika

Re: Trimma "riktiga" hästar i 3sgte gen 3

Inlägg av Pipedreams »

Jag körde med st205 ecu och 680cc spridare. Iom att jag tog en 3sge och byggde på så var det originalkammar från den motorn. HKS eller andra 264kammar funkar kanon det med, man brukar inte tappa bottendrag med dom. Då det är stålledningar till soppan så är det bara några korta slangstumpar som ev med tiden får bytas men det brukar synas när dom vittrar sönder. I övrigt får man byta soppapump till en som tål etanol. Och inför vintern kör man i bensin då det inte är bra när etanolen står stilla längre tid.

JPH, om du tittar på röret från 4ans cylinder och hur det går in mot flänsen på turbon så förstår du vad jag menar med dålig design.
Lexus IS300. Brukis
Supra MKIV TT 6spd US-SPEC
Celica st205 5s-gte BEAMS, BW EFR8374
kribbe
Pay User
Inlägg: 554
Blev medlem: lör 14 nov 2009, 13:55:52
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 1993
PostOrt: hanaskog
Land (Country): Sverige
Ort: hanaskog

Re: Trimma "riktiga" hästar i 3sgte gen 3

Inlägg av kribbe »

Glenn skrev:Ett problem är ju att "klassiska" trim som planing av toppen (höjd kompression) snarare blir en nackdel när man överladdar, och extraktorgrenrör gör ju typ ingen nytta när man turboladdar ändå efterssom det sitter en turbo ivägen..

Ett extractorgrenrör är ju faktiskt inte bara ett "grenrör med högre flöde", även om många som bonntrimmar tror det, det är en specifik typ av grenrör.

@pipedreams: med ST185 originalsprut ? det känns som motorstyrningen är en stor anledning att ST205 har ~40hk mer än St185 annars.
för informationens skull tills näste man ska trimma sin 3sgte.
Varför skulle det vara sämre med högre komp när man överladdar. Eller är det meningen att turbon ska göra större delen av hästarna när man trimmar turbomotor?
Skriv svar