Effekökning av en Corolla 1.6 AE92

Prestanda och trimning. De som e lite vassare än orginalgrejer.
huulago
Inlägg: 31
Blev medlem: lör 20 jun 2009, 17:22:26
Bilmodell: Corolla AE92
Årsmodell: 1991
PostOrt: Rinkeby
Land (Country): Schweden

Effekökning av en Corolla 1.6 AE92

Inlägg av huulago »

Några tips på hur man kan pressa ut mer hästar av bilen?
Ferrita avgassystem rekomenderade en polare.
Vill inte kasta in en turbo då det är lite för avancerat för mig.
Nya tändkablar?
Race katalysator?
Tändstift?

alla tips uppskattas
Användarens profilbild
Larco
Inlägg: 1044
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Upplands Väsby
Land (Country): Sverige
Ort: Upplands Väsby

Re: Effekökning av en Corolla 1.6 AE92

Inlägg av Larco »

Linda originalgrenröret med värmeisolerande avgasbandage så släpps mindre värme ut i motorrummet och du får svalare insugsluft med mer syre i. Sedan behåller värmen i avgaserna vilket är gynsamt i ett extraktorgrenrör.

2" avgassystem hela vägen från originalgrenröret med en metalisk sport/racekatalysator. Fullflödesdämpare låter mycket. Vill du inte att det ska låta mycket, efterlikna originalavgassystemet med en reflektionsdämpare på slutet. Byt inte grenröret om du inte byter kammar. Det kommer du tappa körbarhet på.

Säkerställ att motorn andas kalluft från utanför motorrummet. Om du drar en lufttät snorkel från luftburken till fronten kan du utnyttja fartvinden och lufttrycket som uppstår framför bilen lite som en turbo för att få in lite extra luft i motorn. "luffarturbo" :) Högst tryck finns mitt i fronten vid nummerplåten.

Med ovanstående kanske borde du kunna hitta ca 10 hk mer toppeffekt (gissningsvis) och en ungefär motsvarande förbättring över hela registret.

Sen kan man byta till vassare kamaxlar också. Det flyttar upp kraften på högre varvtal och höjer toppeffekten på bekostnad av botten. Eftersom du skriver 1,6 antar jag att du inte har en GTi? Finns stort utbud kamaxlar till GTi-motorn 4A-GE. Det är sämre utbud till 4A-FE som jag gissar på att du har om det inte är en GTi. En mild kamaxeluppgradering kanske kan ge dig ytterligare 10hk. Sedan blir det betydligt svårare och dyrare och turbo är ett mycket bra alternativ...

Kika gärna in min corollatråd. Min är inte allt för olik din bil trots att den är nyare. Jag har byggt om halva avgassystemet till 2" med TTE-dämpare på slutet. Sen har jag just lindat mitt grenrör. Lite skillnad tycker jag det har gett. Egentligen är katalysatorn den största boven i originalavgassystemet, jag bytte den inte pga att det bara var bakre delen som var dålig på min bil.

Sen måste jag rekomendera att lätta bilen. Ha inget onödigt skrot i bilen! Vill du bli mer extrem finns det mycket man kan göra :)
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
huulago
Inlägg: 31
Blev medlem: lör 20 jun 2009, 17:22:26
Bilmodell: Corolla AE92
Årsmodell: 1991
PostOrt: Rinkeby
Land (Country): Schweden

Re: Effekökning av en Corolla 1.6 AE92

Inlägg av huulago »

tack för tipsen. som du misstänkte är inte bilen en gti. nu kanske jag o polarn börjar fixa lite efter dina tips.
Har en 4-dörrars hatchback. Men har demonterat en gammal Gti, men skrotarn lät mig inte ta motorn/växellådan o avgassystemet va helt dött. Men nu har jag sidokjolarna, vingen m.m Sätena har jag bytt.
Tänkte om man kan få den att åka lite mer som Gti:n också.

Du vet möjligtvis inte vart man kan inhandla kamaxlar till mig 4A-FE möjligtvis. Verkar va svårt o få tag på...
kristoffersson
Inlägg: 5
Blev medlem: fre 01 maj 2009, 20:00:39
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 1995
PostOrt: 23193
Land (Country): Sverige
Ort: Trelleborg

Re: Effekökning av en Corolla 1.6 AE92

Inlägg av kristoffersson »

Jag kör en corolla 4d -95a med 4A-FE motorn också!
Gjorde en liten undersökning i form av en tidigare tråd här på forumet.
Frågade efter kamaxlar , topp, spridare osv. men det verkar inte som folk varit nyfikna nog att ta reda på det.
det är synd att det inte gör det, för det är en lätt liten bil med ganska pigg motor ( ur min åsikt, med hänsyn till de 114 hästarna).

Så, jag funderar liksom förslaget att turbo konvertera den.
Typ plocka en begagnad volvo snurra på skroten, och sen bygga upp ett system med IC och så..
Problemet är att jag tror att då måste man ändå byta kammar och så?
Det känns iallafall som att en effektökning med turbo skulle medföre hårt slitage på alla orginaldelar i motorn?
Användarens profilbild
Larco
Inlägg: 1044
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Upplands Väsby
Land (Country): Sverige
Ort: Upplands Väsby

Re: Effekökning av en Corolla 1.6 AE92

Inlägg av Larco »

Problemet med 4A-FE är att både 7A-FE och 4A-GE finns och är "enkla" att hänga i. Annars hade nog många fler varit intresserade av att trimma 4A-FE. Externa modifikationer går ju på alla motorer dock.

En turbokonvertering tror jag 4A-FE skulle må alldeles utmärkt av :D Den har rätt karaktär för det så man behöver inte byta kammar. Turbomaskiner har förhållandevis snälla kammar.
Några jätteeffekter är nog inte på tal, tror inte att vevstakarna är tillräckligt kralliga. Sen undrar jag hur topplockspackningen kommer att hålla, men stålpackning finns ju att hämta från 7A-FE om det skulle va ett problem. Spridarna (grå) är 176cc och klarar knappt något mer än originaleffekten, (176x5,6)/4= 125,7 hk på 100% duty. På 90% duty är det 113,1 hk så bränslesystemet är ju väldimensionerat för originaleffekten...

En snurra från volvo o audis mindre motorer är nog lämplig. Saab lättryckare kanske också funkar?
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Användarens profilbild
Fabian
Inlägg: 143
Blev medlem: fre 16 jan 2009, 19:49:02
Bilmodell: MR2 AW11 -87
Årsmodell: 1987
PostOrt: Helsingborg
Land (Country): Sverige
Ort: Helsingborg

Re: Effekökning av en Corolla 1.6 AE92

Inlägg av Fabian »

på tal om grenrör (vet inte om det sitter samma på 4afe som 4age?) så är det på 4age väldimensionerat, det är väldigt få eftermarknadsgrenrör som ger mer effekt. original (4age då) är god för 200hk.
MVH Fabian Hallbom
---------------------------
FF Aygo -07 VVTi 1KR-FE 1.49,70 i blöta SS SÅLD
MR MR2 -87 Bigport 4A-GE (rullande renovering)
FR Starlet -83 Bigport 4A-GE (evighetsprojektet) 1.43,00 i ett torrt SS (58hk 4k-c med blåst toppackning)
Användarens profilbild
Larco
Inlägg: 1044
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Upplands Väsby
Land (Country): Sverige
Ort: Upplands Väsby

Re: Effekökning av en Corolla 1.6 AE92

Inlägg av Larco »

Ja originalet sitter ju inte där av en slump. De väl inte helt olika, men FE är säkert avstämt för lägre varvtal, vet inte hur det skiljer sig i rördimension. Inte helt osanolikt att FE är lite tunnare för att hålla gashastigheten uppe i låg/mellanregistret. Skiljer väl sig lite beroende på generation o så men så här ser mitt ut som är sista(?) generationen 4A-FE. Det är ju ett extraktor rör med lika långa primärrör, som det bör vara :)
Bild

En turbo med pulssplit på rätt avstånd där nere istället för 2-1 delen tror jag skulle passa som handen i handsken. Men man lär behöva en oljereturpump. :)
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Användarens profilbild
Fabian
Inlägg: 143
Blev medlem: fre 16 jan 2009, 19:49:02
Bilmodell: MR2 AW11 -87
Årsmodell: 1987
PostOrt: Helsingborg
Land (Country): Sverige
Ort: Helsingborg

Re: Effekökning av en Corolla 1.6 AE92

Inlägg av Fabian »

oh sicket ormbo, mitt 4A-GE är en gjutjärnsklump, om än lika långa rör.
men varför är bara två rör lindade? är det original lindning?

så här ser grenrör till en tvärställd 4A-GE ut:
Bild
MVH Fabian Hallbom
---------------------------
FF Aygo -07 VVTi 1KR-FE 1.49,70 i blöta SS SÅLD
MR MR2 -87 Bigport 4A-GE (rullande renovering)
FR Starlet -83 Bigport 4A-GE (evighetsprojektet) 1.43,00 i ett torrt SS (58hk 4k-c med blåst toppackning)
Användarens profilbild
Larco
Inlägg: 1044
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Upplands Väsby
Land (Country): Sverige
Ort: Upplands Väsby

Re: Effekökning av en Corolla 1.6 AE92

Inlägg av Larco »

Jag lindade resten sen också ;) men tog denna bild för att visa att det inte var gjutet på min. Visste att det var gjutet på gamla GE blue o redtop, borde det rimligtvis vara på hans AE92ans FE också... tänkte att det var en AE101 han hade o på den känns det som de borde ha gått över till svetsade. Orkar inte kolla upp det :P
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Användarens profilbild
Hornlund
Inlägg: 749
Blev medlem: fre 06 feb 2009, 18:15:05
Bilmodell: MR2 & IS200
Årsmodell: 8500
PostOrt: Örnsköldsvik
Land (Country): Sweden
Ort: Örnsköldsvik

Re: Effekökning av en Corolla 1.6 AE92

Inlägg av Hornlund »

4A-GE med sitt gjutna grenrör lär palla mycket, men jag tror de går att hitta optimalare lösningar. Jag hade inte tvekat att byta mot ett av extraktormodell, om jag hittat något för vettiga slantar att köpa!

Lurar på en fuling, får se om de blir genomfört, & vad de isf kommer att ge.

Men för att återgå till ämnet, så är det nog klokt att byta till just en 4A-GE om du vill ha märkbart mer effekt, kontra nedlagda kronor. Har du en fräsch kaross, kan det nog vara värt mödan, någon fyrdörrars GTi har de ju inte heller tillverkat ;)
/ Mikael, MR2x2 & IS200.
Skriv svar