bromsskivor solida eller borrade/slitsade

Prestanda och trimning. De som e lite vassare än orginalgrejer.
kribbe
Pay User
Inlägg: 530
Blev medlem: lör 14 nov 2009, 13:55:52
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 1993
PostOrt: hanaskog
Land (Country): Sverige
Ort: hanaskog

bromsskivor solida eller borrade/slitsade

Inlägg av kribbe » tor 18 jul 2013, 23:43:21

Hej

Satt och filosoferade lite idag när jag körde hem från jobbet.
Satt och tänkte på det här med sportbromsskivor.

Vilka är för/nackdelar mellan vanliga och slitsade/borrade

Jämförelsen nu får ju vara på vanlig Svenssonkörning inte så mycket bromsande mer än just då precis när du behöver tvärnita för den där älgen........ jämtemot mer hetskörning med mer bromsningar hela tiden innan kurvor och annat då man ofta kommer i hög fart mot rondeller, svängar och liknande

Rent matematiskt så kan man ju tycka att där är mer yta att bromsa på, på solida skivor och därför bättre broms.

men sen samtidigt vet jag att kylningen är sämre på dessa och när skivorna väl blir varma så blir bromsverkan sämre och skivorna kan slå sig.

För att ta ett exempel på bil så tänkte jag på min MR2:a 93 turbo då jag behöver nya skivor på den då dom har blivit dåliga.

Pipedreams
Inlägg: 837
Blev medlem: lör 07 mar 2009, 10:52:19
Bilmodell: Supra mkiv 6spd US-SPEC
Årsmodell: 97
PostOrt: Ludvika
Land (Country): Sverige
Företagsnamn: Pipedreams
Kontaktperson: Håkan
Ort: Ludvika

Re: bromsskivor solida eller borrade/slitsade

Inlägg av Pipedreams » fre 19 jul 2013, 09:36:32

Vid hård inbromsning bildas gaser mellan belägg och skiva som gör att belägget lättar från skivan. På slitsade eller borrade skivor ventileras gaserna bort. Borrade skivor spricker gärna runt hålen så slitsade är att föredra.
Lexus IS300. Brukis
Supra MKIV TT 6spd US-SPEC
Celica st205 5s-gte BEAMS, BW EFR8374

kribbe
Pay User
Inlägg: 530
Blev medlem: lör 14 nov 2009, 13:55:52
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 1993
PostOrt: hanaskog
Land (Country): Sverige
Ort: hanaskog

Re: bromsskivor solida eller borrade/slitsade

Inlägg av kribbe » fre 19 jul 2013, 11:09:53

tack för svar :)
Nu slipper jag tänka på det mer :)

srylul
Inlägg: 1080
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
Bilmodell: Corolla -73
Årsmodell: 1973
PostOrt: Luleå
Land (Country): Sweden

Re: bromsskivor solida eller borrade/slitsade

Inlägg av srylul » lör 20 jul 2013, 00:30:42

Skeptisk.
Det finns ingen möjlighet att få bromsarna så varma att det bildas gaser vid ovan nämnda scenario.
Det krävs hård bankörning för att slitsar ska göra nån nytta.
Slitsade skivor kan krossa beläggen om kanterna är för raka.
Men slitsade skivor ser bra ut. Vilket är okej som orsak att ha dem.

Vill du hinna stanna för älgen så ska du även låta bli "sportigare" bromsbelägg.
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L

kribbe
Pay User
Inlägg: 530
Blev medlem: lör 14 nov 2009, 13:55:52
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 1993
PostOrt: hanaskog
Land (Country): Sverige
Ort: hanaskog

Re: bromsskivor solida eller borrade/slitsade

Inlägg av kribbe » lör 20 jul 2013, 18:08:32

sooooooooo........vanlig landsvägskörning och där kommer en älg framför bilen.....ska det va vanliga bromsskivor med standard bromsbelägg??

Pipedreams
Inlägg: 837
Blev medlem: lör 07 mar 2009, 10:52:19
Bilmodell: Supra mkiv 6spd US-SPEC
Årsmodell: 97
PostOrt: Ludvika
Land (Country): Sverige
Företagsnamn: Pipedreams
Kontaktperson: Håkan
Ort: Ludvika

Re: bromsskivor solida eller borrade/slitsade

Inlägg av Pipedreams » lör 20 jul 2013, 18:20:37

Missade lite att du menade helt vanlig svenssonkörning med nån hårdare inbromsning. Då gör slitsade/borrade skivor varken till eller från. Men man kan absolut köra "sportigare" belägg. Som tex EBC REDSTUFF som ska klara viss bankörning tycker då jag tar betydligt bättre än standardbelägg även om dom är kalla. Körde Project mu HC+ belägg på min Skyline och dom skulle klara 950grader och hade även dom jävulskt bett från kallt, skrek rätt duktigt dock. Så värre belägg ska man absolut inte vara rädd för vid vanlig körning.
Lexus IS300. Brukis
Supra MKIV TT 6spd US-SPEC
Celica st205 5s-gte BEAMS, BW EFR8374

Användarvisningsbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4083
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: bromsskivor solida eller borrade/slitsade

Inlägg av Glenn » sön 21 jul 2013, 01:45:40

anledningen till slitsade skivor är väl mest att minska glasning av beläggen, medans hålborrning är för att ventilera, även om dom "dubblerar" lite där..

Hållborrning brukar dock som sagt kunna orsaka sprickor.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse).

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se

Skriv svar