Bromsbalans MR2 mk2

Prestanda och trimning. De som e lite vassare än orginalgrejer.
Användarens profilbild
Hanzzon
Inlägg: 113
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:32:08
Bilmodell: MR2 Turbo+Prius 3-10
Årsmodell: 1990
PostOrt: EDSBYN
Land (Country): Sverige
Ort: EDSBYN

Re: Bromsbalans MR2 mk2

Inlägg av Hanzzon »

Fixat problemet? Jag tror du själv nämnde felet om du nu har samma däckdimension runtom? MR2an har bredare däck redan original pga viktfördelningen med mittmotor och jag påstår att den ska ha minst den skilladen ju hårdare trimmat man har och vid bankörning. Jag körde tex 235 bak förr och 205 fram med Toyo R-däck. Nu kör jag samma R-däck i bredare 255/40-17 bak och 215/45-17 fram och bilen beter sig väldigt bra på bana. Bilen väger ca 58% bak och 42% fram så däcken bör anpassas till det.
Användarens profilbild
Neblade
Ordförande
Inlägg: 1617
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 23:01:25
Bilmodell: Celica GT
Årsmodell: 1974
PostOrt: Linghem
Land (Country): Sweden
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Bromsbalans MR2 mk2

Inlägg av Neblade »

Problemet uppstår inte alls på samma sätt med originalfälgar och hyffsat original däckdimensioner. Om jag minns rätt kör jag 205 fram och 225 bak nu, hade ingen sådan tendens alls på Superstage.

Så det verkar som det beror på någon kombination av att mina banfälgar bak är lite ovala (slutat köra på dem nu), lika breda däck fram som bak, bakstötdämpare som börjar ha gjort sitt.

Får som sagt inte samma problem med gatdäcken på orginalfälgarna, så det verkar ha med det att göra. När ekonomin tillåter ska jag skaffa mig andra bakfälgar med R-däck och ett coilover-kit. Så får vi se hur den beter sig då. :thumbup:
Mattias Johansson
Skicka PM,

Ordförande för Toyota Club Sweden

Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet

1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
Toyspeed
Inlägg: 852
Blev medlem: tis 10 mar 2009, 11:05:39
Bilmodell: Toyota MR2 Turbo
Årsmodell: 91
PostOrt: Växjö
Land (Country): Sverige

Re: Bromsbalans MR2 mk2

Inlägg av Toyspeed »

Hur konstigt det än låter kanske du skulle ha lite mer bromsbalans bak.
I ditt första fall beskriver du att felet kommer när du tror att frambromsarna börjar bli överhettade.
Kan vara att dom får ta för stor del av jobbet i början och överhettar.
Istället kan du få bakbromsarna att hjälpa till och på det viset inte överhetta frambromsarna alls.

Kanske långsökt. Men forskar lite i detta problemet då jag också har lite bromsproblem. fast av annan karaktär
Skriv svar