HKS EVC 6 och Apexi AFC NEO

Prestanda och trimning. De som e lite vassare än orginalgrejer.
zAmmE
Inlägg: 144
Blev medlem: mån 09 mar 2009, 09:26:16
Bilmodell: mr2
Årsmodell: 1992
PostOrt: Malmö
Land (Country): Sverige

HKS EVC 6 och Apexi AFC NEO

Inlägg av zAmmE »

Någon som har erfarenhet av dessa två prylar?
Grön Mr2 Turbo (Gen3)
Kastell
Inlägg: 5
Blev medlem: mån 15 jun 2009, 18:29:07
Bilmodell: Mr2 turbo gen 2
Årsmodell: 92
PostOrt: katrineholm
Land (Country): sverige

Re: HKS EVC 6 och Apexi AFC NEO

Inlägg av Kastell »

HKS EVC 6 ska vara en mycket bra laddtrycksstyrning, fördelen med den är att du kan ställa laddet lite mot varvet på bilen så du får ett bättre vridmoment. asså ladda mer tidigt sen dra ner laddet på topparna. nackdelen är att den är ganska dyr :( mvh K
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: HKS EVC 6 och Apexi AFC NEO

Inlägg av Dale »

Sitter en sån (HKS EVC VI) i min kärra. Funkar fint. Går som tidigare inlägg att köra med olika ladd beroende på motorvarv eller hastighet bland annat. Finns även ett interface (HKS EVC Easy Writer) med programvara där man kan få upp lite kurvor å finjustera.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
zAmmE
Inlägg: 144
Blev medlem: mån 09 mar 2009, 09:26:16
Bilmodell: mr2
Årsmodell: 1992
PostOrt: Malmö
Land (Country): Sverige

Re: HKS EVC 6 och Apexi AFC NEO

Inlägg av zAmmE »

Dyr vet jag att den är men verkar faktiskt riktigt bra.

Dale: Måste jag ha fuelcut för att höja eller det fixar EVCn? Har en gen3 turbo motor i min mr2.
Grön Mr2 Turbo (Gen3)
Användarens profilbild
Simon
Inlägg: 79
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 22:32:51
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1996
PostOrt: Lidköping
Land (Country): Sverige
Ort: Lidköping

Re: HKS EVC 6 och Apexi AFC NEO

Inlägg av Simon »

Ja tycker evcen är alldelles för dyr för sin funktion, att reglera laddtrycket..

Och varför vill man sänka laddtrycket på högre varv..
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: HKS EVC 6 och Apexi AFC NEO

Inlägg av Dale »

zAmmE skrev:Dyr vet jag att den är men verkar faktiskt riktigt bra.

Dale: Måste jag ha fuelcut för att höja eller det fixar EVCn? Har en gen3 turbo motor i min mr2.
Gen3 gåre köra på 1,2 i ladd innan fuelcuten går i.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: HKS EVC 6 och Apexi AFC NEO

Inlägg av Dale »

Simon skrev:Ja tycker evcen är alldelles för dyr för sin funktion, att reglera laddtrycket..

Och varför vill man sänka laddtrycket på högre varv..
Eh, va? Man laddar inte så mycket låga varv/hastighet för å spara/skona koppling bland annat. Iaf om man kör med original.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Användarens profilbild
Simon
Inlägg: 79
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 22:32:51
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1996
PostOrt: Lidköping
Land (Country): Sverige
Ort: Lidköping

Re: HKS EVC 6 och Apexi AFC NEO

Inlägg av Simon »

Kastell verka vilja dra ner laddet på topparna, dales motivation kan ja dock förstå:) dock är org.koppling skräp tyvärr..
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: HKS EVC 6 och Apexi AFC NEO

Inlägg av Dale »

Simon skrev:Kastell verka vilja dra ner laddet på topparna, dales motivation kan ja dock förstå:) dock är org.koppling skräp tyvärr..
Skräp? Funkar ju bra om man inte laddar på så mycket iaf å den duger åt mig även om den blev lite sliten av aggera bogserbil i vintras. Iaf har jag hört att man kan trycka ner topparna och bredda kurvan på nått sätt. Har inte labbat så mycket med detta men får väll se om man orkar. ;-)
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Användarens profilbild
Simon
Inlägg: 79
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 22:32:51
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1996
PostOrt: Lidköping
Land (Country): Sverige
Ort: Lidköping

Re: HKS EVC 6 och Apexi AFC NEO

Inlägg av Simon »

Ja tog väl i då ... alla brukar vi bilen på olika sätt, kul att höra att den även funkar som bogserbil 8-)

till topic, afc neo funkar ok, enligt mig dock svår justerad när man kör på stora spridare, vill gärna gå väldigt fett alt. magert.

Om ja vart du skulle ja satsa på att köpa salles Apexi power fc, komplett sprut som du kommer riktigt långt med.
Köp en magnetventil som du styr med sprutet så har du boostcontroller med..
Skriv svar