TMIC eller FMIC?

Prestanda och trimning. De som e lite vassare än orginalgrejer.
k-len
Inlägg: 198
Blev medlem: sön 08 mar 2009, 22:12:38
Bilmodell: gt4
Årsmodell: 1990
PostOrt: övik
Land (Country): Sverige
Ort: Ö-vik

TMIC eller FMIC?

Inlägg av k-len »

Hallå.

Fler dumma frågor.

Grävde i mina lådor idag och hittade en vattenkyld tmic.

Vad vore ett bättre alternativ för mig?

Jag siktar på att få mellan 350-400hk när jag har sprut och ny turbo.

Klarar en carloz IC det, eller är det smartare med FMIC?

Har för övrigt INTE carloz huven, så det kanske blir en stor nackdel?

Tacksam för svar.
GT4-Force
Inlägg: 446
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:30:45
Bilmodell: Supra mkiv
Årsmodell: 1994
PostOrt: Otterbäcken
Land (Country): Skaraborg
Ort: Otterbäcken

Re: TMIC eller FMIC?

Inlägg av GT4-Force »

k-len skrev:Hallå.

Fler dumma frågor.

Grävde i mina lådor idag och hittade en vattenkyld tmic.

Vad vore ett bättre alternativ för mig?

Jag siktar på att få mellan 350-400hk när jag har sprut och ny turbo.

Klarar en carloz IC det, eller är det smartare med FMIC?

Har för övrigt INTE carloz huven, så det kanske blir en stor nackdel?

Tacksam för svar.
st205 vattenkyl skulle jag kört om jag vore dig eller montera en aluvattenkyl som har kommit mycket mer nu. GT4ans original scoop så tvingar du ju ner luften i vattenkylet :) CS huven släpper iofs ut bättre än gt4ans original.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: TMIC eller FMIC?

Inlägg av Glenn »

mjae, vattenkylaren sitter ju fram i bilen, så då spelar det ju inte så stor roll vad man har för huv, det är ju bara på ST185 man tvingar ner luft genom intercoolern (som sitter korkat placerat ovanpå motorn)

hålen i CS och ST205-huvarna är ju mer för att ventilera ut värme från turbon och motorrummet. (På ST205'an är det stora hålet dessutom pluggat, vet inte hur det är på CS ? ..men från fabrik är det bara de bakre små hålen som används.)


Helt oavsett så vill du hellre ha kyldelen från ST205 om du ska köra vattenkylt, den har mer kylbafflar inuti än den i CS'en, som i sin tur har mer än ST165'ans vattenkyl.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Skriv svar