3sgte gen2. Hur ser mapparna ut?

Prestanda och trimning. De som e lite vassare än orginalgrejer.
k-len
Inlägg: 198
Blev medlem: sön 08 mar 2009, 22:12:38
Bilmodell: gt4
Årsmodell: 1990
PostOrt: övik
Land (Country): Sverige
Ort: Ö-vik

3sgte gen2. Hur ser mapparna ut?

Inlägg av k-len »

Hallå.

Har läst på en hel del om denna motor senaste tiden man blir inte riktigt klok.

Som jag förstått det är det turbon som är största problemet, så den skall bytas.

Sedan kommer topppackningen. Jag har en st205 så jag ska vara "safe" som jag förstått det.


Men hur är det med soppan? Vissa säger att orginalmappen fetar på ordentligt som tusan då man laddar över 0,9 bar? Är detta sant? Vågar man åka 1,2-1,3 bar utan att det skall gå snålt? Har även 550 spridare så den går väll lite extra fett över hela registret.

Kort sagt, vad är problemet med mappen? OM det nu är så att den fetar på då den inte längre är inom gränserna?

Tacksam för svar. Vill byta turbo då originalet vill rusa i laddtryck och skickar på 1,2 bar ibland fast den är ställd på 0,9.
Senast redigerad av Fnys den mån 20 maj 2013, 10:44:10, redigerad totalt 1 gånger.
Anledning: Flyttad från forumkategorin "Allmänt"
Pipedreams
Sponsor
Inlägg: 837
Blev medlem: lör 07 mar 2009, 10:52:19
Bilmodell: Supra mkiv 6spd US-SPEC
Årsmodell: 97
PostOrt: Ludvika
Land (Country): Sverige
Företagsnamn: Pipedreams
Kontaktperson: Håkan
Ort: Ludvika

Re: 3sgte gen2. Hur ser mapparna ut?

Inlägg av Pipedreams »

Lite extra fett med 550cc spridare :shock: Ungefär 25% för fett om du inte har ett piggybacksprut att styra dom med.
Enda rätta är att koppla in en bredbandslambda och kolla hur långt det räcker då det varierar med setupen med turbo och andra grejer i och runt motorn.
Lexus IS300. Brukis
Supra MKIV TT 6spd US-SPEC
Celica st205 5s-gte BEAMS, BW EFR8374
Användarens profilbild
amby
Pay User
Inlägg: 832
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 10:12:39
Bilmodell: Celica GT4
Årsmodell: 1991
PostOrt: Jönköping
Land (Country): Sverige
Ort: Jönköping

Re: 3sgte gen2. Hur ser mapparna ut?

Inlägg av amby »

Att köra utan eftermarknads sprut över 1 bar är lite som att göra trä figurer med en slö yxa. Du har ingen kontroll och tror det är över 0,7bar som det börjar gå fett. För det är där fulecuten brukar ligga. För mig det är så i alla fall.

När jag kör med Walbro pumpen och ca 1bar med min ct20b turbo hamnar AFR värdet på runt 9 det ska ligga mycket högre egentligen.

Går din motor bra med 550cc spridare??????
Jag tror din motor drunknar i bensin när du gasar. Jag TROR nog man förlorar rätt mycket hk med 550cc om man inte har styrninge eller kör E85
k-len
Inlägg: 198
Blev medlem: sön 08 mar 2009, 22:12:38
Bilmodell: gt4
Årsmodell: 1990
PostOrt: övik
Land (Country): Sverige
Ort: Ö-vik

Re: 3sgte gen2. Hur ser mapparna ut?

Inlägg av k-len »

Jo visst vore det att föredra ett nytt sprut. Men jag hade velat ha ett plug and pplay och de nya är inte billiga, och det kryllar inte av begagnade.

jag har väll inte så mkt erfarenhet av gt4or överhuvudtaget. Men nog tycker jag den känns Bra.

Enda jag vet är väll att den har avgasvärden som en ny bil som tankat etanol.

Jag har iofs hellre lite för fett än lite för snålt.
Pipedreams
Sponsor
Inlägg: 837
Blev medlem: lör 07 mar 2009, 10:52:19
Bilmodell: Supra mkiv 6spd US-SPEC
Årsmodell: 97
PostOrt: Ludvika
Land (Country): Sverige
Företagsnamn: Pipedreams
Kontaktperson: Håkan
Ort: Ludvika

Re: 3sgte gen2. Hur ser mapparna ut?

Inlägg av Pipedreams »

Om du ville ha lite för fett skulle du inte bytt spridare. Den går redan för fett med original. Du bara slösar bränsle och bilen tappar effekt och kan skölja rent cylinderväggarna med höjt slitage som följd.
Lexus IS300. Brukis
Supra MKIV TT 6spd US-SPEC
Celica st205 5s-gte BEAMS, BW EFR8374
k-len
Inlägg: 198
Blev medlem: sön 08 mar 2009, 22:12:38
Bilmodell: gt4
Årsmodell: 1990
PostOrt: övik
Land (Country): Sverige
Ort: Ö-vik

Re: 3sgte gen2. Hur ser mapparna ut?

Inlägg av k-len »

hmm.... får kolla upp om man kanske ska stoppa tillbaka orginalen igen då.

Har läst på lite mer nu. osäker på detta.

Har sena 92 samt 93 års modell fuelcut på 17 psi? Eller är det bara CS modellen som har det?

OM det är sant, är det skillnad på dessa två?

Och, går det montera en sådan ecu i min bil?

Förutsätter att då finns det orginalmapp som klarar upp till närmare 1,2 bar? eller tänker jag fel nu?
Skriv svar