Celica cab turbo

Prestanda och trimning. De som e lite vassare än orginalgrejer.
martsch
Inlägg: 7
Blev medlem: tis 30 apr 2013, 16:51:38
Bilmodell: Celica Cab
Årsmodell: 1991
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Celica cab turbo

Inlägg av martsch »

Hej
Detta är mitt första inlägg som nybliven medlem så ha överseende med om ämnet redan behandlats (styr mig gärna rätt). Har en Celica cab 1991 USA modell i perfekt skick som jag kört senaste 10 åren. Nu har ett totalhaveri av motorn inträffat, det är hål i blocket och mekanikern säger att det bara är att byta. Eftersom min bil är flyttgods överväger jag att öka motorstyrkan. De 130 HK den kommer med har aldrig varit nog. Är det någon som har erfarenhet av att lyfta i 2.0 L turbo motor från celica? Jag har läst mig till att motorn kommer passa med rätt ECU. Har jag rätt? Kommer det uppstå problem på besiktningen? Eftersom bilen är flyttgods har jag förstått det som att man får göra rätt fria modifikationer? Avgasreglerna är extremt liberala så det lär inte bli problem även utan katalysator.

Alternativen är att lyfta i gti motor 2.0 L och 156 HK eller bara sätta i en Camry 2.2 L motor (samma som denna bil har i original. Tacksam för alla synpunkter!
mvh
martsch
Användarens profilbild
MagLight
Inlägg: 293
Blev medlem: sön 10 okt 2010, 18:40:33
Bilmodell: Celica ST165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Åkers Styckebruk
Land (Country): Sverige
Ort: Strängnäs

Re: Celica cab turbo

Inlägg av MagLight »

Har ett tomt 3SGTE block som står om du kan få för en billig peng om så önskas. vet inte hur mycket blocket skiljer ifrån ditt block.
"There's always a new way to be better. Always aim to be the best, but never belive you are" - Lewis Hamilton

PROJEKTET -> http://www.toyotaclubsweden.com/viewtop ... =19&t=6667

http://www.gtfours.co.uk/
http://gt4-racing.eu/
http://www.fensport.co.uk/
http://www.streetperformance.se/
SHySwe
Inlägg: 1087
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
Bilmodell: Corolla -73
Årsmodell: 1973
PostOrt: Luleå
Land (Country): Sweden

Re: Celica cab turbo

Inlägg av SHySwe »

Hej och välkommen till TCS!
Flyttgods är ett litet kryphål som jag inte tror att du kommer igenom. Men har gärna fel!
Orsaken är att det troligen bara är vid importen som reglerna är liberala, om det inte är inskrivet att motorn är ändrad/utbytt.
Så din fina bil måste antagligen ha en motor med kat.
Sen är det max 20% effektökning innan du måste regga som ombyggt fordon. Dvs 156hk.
Det är ju en fin siffra, 3S-GE passar både effektmässigt och på växellådan?
Men en vettig Toyotamotor med turbo tror jag inte att du får igenom... Tyvärr.
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
martsch
Inlägg: 7
Blev medlem: tis 30 apr 2013, 16:51:38
Bilmodell: Celica Cab
Årsmodell: 1991
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Celica cab turbo

Inlägg av martsch »

Hej
Jag har redan en nyrenoverad 3S gte motor med smidda kolvar etc, samt ett gti block. På USA modellerna sitter det 5S- FSE block som är 2.2L. Jag tror inte man kan plocka över delar i större utstäckning. Tack ändå.

När det gäller flyttgods får jag läsa på. Dom sa vid regbesiktning att dom inte bryr sig om något på flyttgods utom att den ska ha fungerande säkerhetsdetaljer som lysen och säkerhetsbälten. Avgaskraven är samma som för en svensk 70-talare och bilen behöver inte vara typbesiktigad i Europa (5.0?). Det var i alla fall vad dom sa. Ska läsa på.
tack för era svar
martsch
martsch
Inlägg: 7
Blev medlem: tis 30 apr 2013, 16:51:38
Bilmodell: Celica Cab
Årsmodell: 1991
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Celica cab turbo

Inlägg av martsch »

Hej igen
Det man sa till mig vid regbesiktning verkar stämma så länge man inte går över CO 7.0.
Detta är vad jag hittat på ZATZY.COM:
Man får göra allt som är tillåtet i landet där den är från är vad jag fick höra från bilprovningen, det vill säga har du amerikablinkers får du använda dem om inte den byggs om väldigt enkelt. Samma gäller trimning, så just därför måste man älska flyttgods från USA där det finns många turbo/kompressorkit som är 50-state legal. Sen vet jag inte hur lätt bilprovningen kan kolla p.g.a att i många delstater finns inte "check up" eller motsvarighet till bilprovningen, du får köra tills bilen ramlar ihop om ingen klagar på den..

samt på samma sida:
Visst undantag kan finnas för bilar som tagits in som flyttgodsbilar och som är i registreringsbeviset märkta med "F97B Införst tullfritt" (som definierar flyttgodsbil) och om det INTE står "T31S" - en bil med reglerad trevägskatalysator, gäller att
-årsmodell 1997- Flyttsak CO-halt lägre än 4,55 vol %
-årsmodell -1996 Flyttsak CO-halt lägre än 7,05 vol %
och då att generellt accepteras en effektökning på 20 % och en vridmomentsökning på 10 % av basmodellen. Vid större ändring krävs intyg från fabrikant/generalagent. Detta "hål" innebär att man teoretiskt kan montera en turbo, och med rullande landsvägsutskrifter i handen, bedyra att effekt och vridmoment är under dessa gränser. Detta har ej författarna veterligen testats ännu.
- - - - -

Min bil har endast F97B i reg bevis, dvs det finns inte krav på katalysator även fast den är utrustad med det i original. I USA förekommer lagliga kits för överladdning av Celica så jag tror det funkar. Den motor jag tänkte lyfta in har 184 hk i original men kommer leverera lite mer. Har ni annan åsikt så skriv gärna. Finns det någon man kan fråga? Alla klokskaper mottages gärna för detta är helt nytt för mig. Speciellt undrar jag vilka tekniska problem som kan uppkomma?
mvh
martsch
Användarens profilbild
amby
Pay User
Inlägg: 832
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 10:12:39
Bilmodell: Celica GT4
Årsmodell: 1991
PostOrt: Jönköping
Land (Country): Sverige
Ort: Jönköping

Re: Celica cab turbo

Inlägg av amby »

En 3sgte gen 1 har runt 185 hk. Så slipper du turbo konvertera
alltså motorn ur Celica gt4 st165.
martsch
Inlägg: 7
Blev medlem: tis 30 apr 2013, 16:51:38
Bilmodell: Celica Cab
Årsmodell: 1991
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Celica cab turbo

Inlägg av martsch »

Hej Amby
Det vore mycket bra om det fanns gte motor utan turbo. Den gte motor jag har är från en 1988 års GT4 med ursprungligen 184 hk men den har turbo. Finns det en version utan turbo oxå?

På specs för ST165 hittade jag att den har en turbo som heter CT26: http://www.gtfours.co.uk/stuff/facts/165/facts.htm
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4784
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Celica cab turbo

Inlägg av Glenn »

T i 3S-GTE betyder turbo (Hade det ståtr Z så betyder det kompressor), alltså är det en 3S-GE du vill ha.

Sista generationens 3S-GE kallas BEAMS, och har drygt 200hk om du köper rätt modell. Denna fanns dock bara i japan afaik, den
sista generationen 3S-GE i europa tror jag var den soms att i Celica GT ST202, och den har 175hk.


Och man kan inte hänga i vad som helst bara för det är flyttgods även om folk brukar påstå det, du får
ändå inte överskrida det som den rä reggad med..

Däremot är ju sannolikheten att bli påkommen med ett motorbyte kanske lägre.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
martsch
Inlägg: 7
Blev medlem: tis 30 apr 2013, 16:51:38
Bilmodell: Celica Cab
Årsmodell: 1991
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Celica cab turbo

Inlägg av martsch »

Ta en titt på
http://www.toyotanation.com/forum/65-ve ... odies.html
så ser ni hur jag tänker. Effektangivelse på min bil är 100.0 okänd. Katalysator nämns ej någonstans. Är jag ute och cyklar?
martsch
Inlägg: 7
Blev medlem: tis 30 apr 2013, 16:51:38
Bilmodell: Celica Cab
Årsmodell: 1991
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Celica cab turbo

Inlägg av martsch »

Tack Glen för klargörandet! En GE motor skulle lite tryggare vid besiktning men nu har jag en GTE som är helt nyrenoverad. Kan vara värt pröva och hävda att den alltid haft turbo som på länken nedan. Blir det mycket mer jobb att hänga i GTE än en GE motor?
http://www.toyotanation.com/forum/65-ve ... odies.html
Skriv svar