högre laddtryck gt4

Prestanda och trimning. De som e lite vassare än orginalgrejer.
celicagt4
Inlägg: 46
Blev medlem: ons 17 jun 2009, 15:58:09
Bilmodell: celica gt4
Årsmodell: 1988
PostOrt: 903 54 umeå
Land (Country): Sverige

högre laddtryck gt4

Inlägg av celicagt4 »

Nån som vet om man vågar öka laddet till ca 1.1bar i en st165?

Utan att motorn rasar efter en vecka typ?
Zerocool
Inlägg: 336
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:28:17
Bilmodell: Celica st205
Årsmodell: 1995
PostOrt: Ronneby
Land (Country): Sweden

Re: högre laddtryck gt4

Inlägg av Zerocool »

Är toppackningen gammal så finns det stor risk att den går sönder.
Sätt dit en ny packning och arp bultar så kan du ladda på de 1,1bar som du vill ladda.
st205,BPU++
402m@ 12,43s @ 187km/h (2010)
201m@ 8,02s @ 139km/h (2010)
Ss=1.23,63 (2011)
celicagt4
Inlägg: 46
Blev medlem: ons 17 jun 2009, 15:58:09
Bilmodell: celica gt4
Årsmodell: 1988
PostOrt: 903 54 umeå
Land (Country): Sverige

Re: högre laddtryck gt4

Inlägg av celicagt4 »

Toppackningen är ny men vet inte om de är original eller nån stål packning.

Går de inte dra åt original bultarna lite hårdare bara?
Användarens profilbild
amby
Pay User
Inlägg: 832
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 10:12:39
Bilmodell: Celica GT4
Årsmodell: 1991
PostOrt: Jönköping
Land (Country): Sverige
Ort: Jönköping

Re: högre laddtryck gt4

Inlägg av amby »

Det låter som en dålig ide. Jag blåste orginalpackningen med 1,0bar. Jag tror inte du kan köra länge innan org packningen går om du laddar över 1bar
k-len
Inlägg: 198
Blev medlem: sön 08 mar 2009, 22:12:38
Bilmodell: gt4
Årsmodell: 1990
PostOrt: övik
Land (Country): Sverige
Ort: Ö-vik

Re: högre laddtryck gt4

Inlägg av k-len »

hur är det med gen 2 motorn, om man har ståltopppackning? klarar man 1,1 bar då?
Zerocool
Inlägg: 336
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:28:17
Bilmodell: Celica st205
Årsmodell: 1995
PostOrt: Ronneby
Land (Country): Sweden

Re: högre laddtryck gt4

Inlägg av Zerocool »

k-len skrev:hur är det med gen 2 motorn, om man har ståltopppackning? klarar man 1,1 bar då?
Byt ut bultarna mot arp, du kan byta ut en i taget så slipper du riva motorn,
annars med stålpackning och arp så kan man ladda mycket
st205,BPU++
402m@ 12,43s @ 187km/h (2010)
201m@ 8,02s @ 139km/h (2010)
Ss=1.23,63 (2011)
Zerocool
Inlägg: 336
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:28:17
Bilmodell: Celica st205
Årsmodell: 1995
PostOrt: Ronneby
Land (Country): Sweden

Re: högre laddtryck gt4

Inlägg av Zerocool »

celicagt4 skrev:Toppackningen är ny men vet inte om de är original eller nån stål packning.

Går de inte dra åt original bultarna lite hårdare bara?
Gör du detta så kommer förmodligen bultarna gå av.
Byt ut mot arp, du kan göra det utan att lyfta toppen, bara att ta en åt gången.
st205,BPU++
402m@ 12,43s @ 187km/h (2010)
201m@ 8,02s @ 139km/h (2010)
Ss=1.23,63 (2011)
celicagt4
Inlägg: 46
Blev medlem: ons 17 jun 2009, 15:58:09
Bilmodell: celica gt4
Årsmodell: 1988
PostOrt: 903 54 umeå
Land (Country): Sverige

Re: högre laddtryck gt4

Inlägg av celicagt4 »

Okej är dom dyra arp bultarna?
Hur mycke effekt ger de me ca 1.1bar laddtryck supra turbo. Sportsystem. 3tums dp?
Zerocool
Inlägg: 336
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:28:17
Bilmodell: Celica st205
Årsmodell: 1995
PostOrt: Ronneby
Land (Country): Sweden

Re: högre laddtryck gt4

Inlägg av Zerocool »

Skulle gissa på 250hk kanske.
Men sedan hade jag bytt ic oxå
st205,BPU++
402m@ 12,43s @ 187km/h (2010)
201m@ 8,02s @ 139km/h (2010)
Ss=1.23,63 (2011)
celicagt4
Inlägg: 46
Blev medlem: ons 17 jun 2009, 15:58:09
Bilmodell: celica gt4
Årsmodell: 1988
PostOrt: 903 54 umeå
Land (Country): Sverige

Re: högre laddtryck gt4

Inlägg av celicagt4 »

Okej:)

Jo me en bättre intercooler borde man ju få mer effekt.

Funderar på en från en st205a eller en fmic
Skriv svar