När börjar det bli dags att byta vx-lådan?

Prestanda och trimning. De som e lite vassare än orginalgrejer.
Användarens profilbild
JPH
Inlägg: 91
Blev medlem: sön 20 jun 2010, 21:27:52
Bilmodell: Celica GT4
Årsmodell: 1990
Ort: Tierp

När börjar det bli dags att byta vx-lådan?

Inlägg av JPH »

Körsätt och hästkrafter borde väl vara de faktorer man får ta med i beräkningen när man funderar på att byta vx-låda. Har ni själva rasat någon låda och skulle ni säga det var pga förarens handhavade/körsätt eller för mycket pulver under huven?
Med tanke på trådarna om "Swap till 3SGTE eller beams" och "måsten på st185". Vore spännande att höra era historier om ni har egen erfarenhet av att ha tagit i för mycket med för klen låda.
Pipedreams
Sponsor
Inlägg: 837
Blev medlem: lör 07 mar 2009, 10:52:19
Bilmodell: Supra mkiv 6spd US-SPEC
Årsmodell: 97
PostOrt: Ludvika
Land (Country): Sverige
Företagsnamn: Pipedreams
Kontaktperson: Håkan
Ort: Ludvika

Re: När börjar det bli dags att byta vx-lådan?

Inlägg av Pipedreams »

St165 och st185 brukar stå pall för 450-500hk. Det som ger med sig är sleeven som går över synkringarna på trean och fyran. St205 har stålgaffel till trean-fyran vilket troligtvis är det som gör att dom lådorna håller betydligt bättre. Stålgaffeln passar även i de äldre lådorna men det är sällan värt pengarna att renovera en äldre låda då man får en till st205 för ca5000:- från England. I övrigt så kan man köra sönder med mindre effekt också. Jag skjöt en mellandiff pga hjulstuds med ca300hk.
Lexus IS300. Brukis
Supra MKIV TT 6spd US-SPEC
Celica st205 5s-gte BEAMS, BW EFR8374
Skriv svar