Swap till 3sgte eller beams??

Prestanda och trimning. De som e lite vassare än orginalgrejer.
Klim1991
Inlägg: 37
Blev medlem: sön 03 feb 2013, 18:17:47
Bilmodell: Celica Gti
Årsmodell: 1994
PostOrt: Landsbro
Land (Country): Sverige

Swap till 3sgte eller beams??

Inlägg av Klim1991 »

Tja!

Som rubriken lyder så har jag börjat fundera på att få ut lite mer häst ur min Celica gt 1994 med 3sge. Läste runt att trimma motorn är inte ens lönt p.g.a. priset genemot antalet hästar man får. Så jag har tänkt att byta ut motorn. Vilket är då egentligen smidigast att göra? Byta ut motorn till beams eller 3sgte ??


Mvh Kristoffer
Klim1991
Inlägg: 37
Blev medlem: sön 03 feb 2013, 18:17:47
Bilmodell: Celica Gti
Årsmodell: 1994
PostOrt: Landsbro
Land (Country): Sverige

Re: Swap till 3sgte eller beams??

Inlägg av Klim1991 »

Eller är beams ens tillåtet för Eu? läste någonstans att dom med dual vvt-i var inte det p.g.a. för hög avgasutsläpp men red top borde väl inte vara så farligt med? Kom på en annan sak! vvt-i går väl i VII-de generationen och vad jag läst om den så ska motorn vara inte så speciellt pigg vid lägre varvtal. Undrar om någon som har erfarenhet av dom motorerna.
Zerocool
Inlägg: 336
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:28:17
Bilmodell: Celica st205
Årsmodell: 1995
PostOrt: Ronneby
Land (Country): Sweden

Re: Swap till 3sgte eller beams??

Inlägg av Zerocool »

Tycker svaret är lätt, i med en 3sgte gen3 och med lätt trim så har du närmare 300hk, vilket borde bli ganska lagom i en fwd bil.
st205,BPU++
402m@ 12,43s @ 187km/h (2010)
201m@ 8,02s @ 139km/h (2010)
Ss=1.23,63 (2011)
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4780
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Swap till 3sgte eller beams??

Inlägg av Glenn »

beamsmotorn är ju cool, men den ger väl 200hk, visst, det är bättre än dina nuvarande 175, men skillnaden är nog inte enorm misstänker jag. .:Det är skillnad för amerikanerna som har en mycket tröttare motor från början (5S-FE va ? ), då är beamsmotorn ett rejält lyft.

3S-GTE är ju mycket trevligare, men antagligen mer bök, sen är det ju trots allt så att det syns mycket mer om det sitter en turbo under huven.

..Ja, för inget av motorbytena är lagliga, möjligen kan man fnula till det med beamsmotorn, men du kan inte bara byta rakt av och köra vidare, däremot lär nog ingen besiktningsman MÄRKA att du bytt så läneg det är en S-motor och den saknar turbo..
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Klim1991
Inlägg: 37
Blev medlem: sön 03 feb 2013, 18:17:47
Bilmodell: Celica Gti
Årsmodell: 1994
PostOrt: Landsbro
Land (Country): Sverige

Re: Swap till 3sgte eller beams??

Inlägg av Klim1991 »

hehejag tänkte mer ett beams med turbo :P men kan nog lätt bli för mycket :P e ju FWD och då lär jag ju hamna i första bästa trädet :P

Och angående besikntningsmän som inte mäsrke det så har vi en snubbe på våran SBP som har 2 celicor :P en med 3sge och en gt4 :P klarar drivlinan i min gt en 3sgte ? och hur mycket det blir att byta isf ?
Klim1991
Inlägg: 37
Blev medlem: sön 03 feb 2013, 18:17:47
Bilmodell: Celica Gti
Årsmodell: 1994
PostOrt: Landsbro
Land (Country): Sverige

Re: Swap till 3sgte eller beams??

Inlägg av Klim1991 »

Men om det blir för mycket jobb med att byta ut min motor till 3sgte, vore det inte smidigare att konvertera den ?
Pipedreams
Sponsor
Inlägg: 837
Blev medlem: lör 07 mar 2009, 10:52:19
Bilmodell: Supra mkiv 6spd US-SPEC
Årsmodell: 97
PostOrt: Ludvika
Land (Country): Sverige
Företagsnamn: Pipedreams
Kontaktperson: Håkan
Ort: Ludvika

Re: Swap till 3sgte eller beams??

Inlägg av Pipedreams »

Enda som är besvärligt med motorbyte är elen. Annars så är motorn bara att bulta dit. Enklast är att bulta på grenrör och turbo från en gen3 3sgte, en intercooler, större spridare och ett piggyback sprut på din motor. Med e85 så behöver du inte öppna motorn och kan lätt plocka ur 250-300hk. Kopplingen är det enda som är klent i drivlinan. Lådan är i stort sett lika som till gt4.
Lexus IS300. Brukis
Supra MKIV TT 6spd US-SPEC
Celica st205 5s-gte BEAMS, BW EFR8374
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4780
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Swap till 3sgte eller beams??

Inlägg av Glenn »

Är verkligen lådan så lika ? dom känns så olika,på ST205 känner man verkligen syncringarna, det gör man inte på min ST202.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Pipedreams
Sponsor
Inlägg: 837
Blev medlem: lör 07 mar 2009, 10:52:19
Bilmodell: Supra mkiv 6spd US-SPEC
Årsmodell: 97
PostOrt: Ludvika
Land (Country): Sverige
Företagsnamn: Pipedreams
Kontaktperson: Håkan
Ort: Ludvika

Re: Swap till 3sgte eller beams??

Inlägg av Pipedreams »

Lådorna är av samma familj. Skiljer på utväxling men har samma storlek på ingående axeln, lika kraftiga drev. Samma synkring på 1an, 2an och 5an.
Lexus IS300. Brukis
Supra MKIV TT 6spd US-SPEC
Celica st205 5s-gte BEAMS, BW EFR8374
Klim1991
Inlägg: 37
Blev medlem: sön 03 feb 2013, 18:17:47
Bilmodell: Celica Gti
Årsmodell: 1994
PostOrt: Landsbro
Land (Country): Sverige

Re: Swap till 3sgte eller beams??

Inlägg av Klim1991 »

Jaha men då blir det nog en 3sgte ändå. Kollade lite innan och beams är rätt svårt att få tag på med. Får leta runt efter en vettig 3sgte och sen starta mitt projekt =) Tack för alla svar =)
Skriv svar