"måsten" på 185?

Prestanda och trimning. De som e lite vassare än orginalgrejer.
k-len
Inlägg: 198
Blev medlem: sön 08 mar 2009, 22:12:38
Bilmodell: gt4
Årsmodell: 1990
PostOrt: övik
Land (Country): Sverige
Ort: Ö-vik

"måsten" på 185?

Inlägg av k-len »

Hej.

Vad är det jag borde göra för att få ut så mycket som möjligt ur min 185? motormässigt alltså.

Har just nu:

Fmic
fcd
205 topppackning
kulventil för att justera laddtrycket.
3" downpipe med racekat
Coldair intake

Vad mer brukat vara "basic" att göra på dessa?

Förutom det så är det fullbur, polyouretan(?) bussningar fram och bak, 6puckad sinter, Carlos front och flockad instrument panel.

Tips? Har läst något om Tvis som skall modifieras, Hur gör jag detta och vad ger det?
Användarens profilbild
amby
Pay User
Inlägg: 832
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 10:12:39
Bilmodell: Celica GT4
Årsmodell: 1991
PostOrt: Jönköping
Land (Country): Sverige
Ort: Jönköping

Re: "måsten" på 185?

Inlägg av amby »

Många säger att witheline bakre krängningshämmare gör underverk för väghållningen. Fast det märks nog först om du pressar bilen på bana.

Att byta till stålpackning i blocket är inte värt om du inte byter turbo. och ska du gå så långt så är det nytt styrssytem som gäller för motorn..
Efter det finns det inget slut. Det är där jag är. "bara lite till" :twisted: :twisted: :twisted:

Edit:
Fixa en projekt tråd!
Vi behöver fler projekt här.
k-len
Inlägg: 198
Blev medlem: sön 08 mar 2009, 22:12:38
Bilmodell: gt4
Årsmodell: 1990
PostOrt: övik
Land (Country): Sverige
Ort: Ö-vik

Re: "måsten" på 185?

Inlägg av k-len »

Ja nu sitter ju dessa delar redan på bilen så:)

Vad är det för turbo original på celica? Och vad heter turbon som sitter i mk3an?
Pipedreams
Sponsor
Inlägg: 837
Blev medlem: lör 07 mar 2009, 10:52:19
Bilmodell: Supra mkiv 6spd US-SPEC
Årsmodell: 97
PostOrt: Ludvika
Land (Country): Sverige
Företagsnamn: Pipedreams
Kontaktperson: Håkan
Ort: Ludvika

Re: "måsten" på 185?

Inlägg av Pipedreams »

Hur ser det ut med resten av avgassystemet? 3" hela vägen hjälper till bra. Turbo brukar man byta till en från st205. Annars ser det helt okej ut i speclistan. Utöver det är den enda billiga uppgraderingen du kan göra 550cc spridare från supra och luftmängdmätare från en carlos sainz och köra på e85.
Lexus IS300. Brukis
Supra MKIV TT 6spd US-SPEC
Celica st205 5s-gte BEAMS, BW EFR8374
Användarens profilbild
amby
Pay User
Inlägg: 832
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 10:12:39
Bilmodell: Celica GT4
Årsmodell: 1991
PostOrt: Jönköping
Land (Country): Sverige
Ort: Jönköping

Re: "måsten" på 185?

Inlägg av amby »

Ja du vill inte köra med en supra mk3 turbo det. Då är det bättre med st205 turbon som brukar kallas ct20b, sitter också i mr2 gen 3.

Originalturbon heter ct26, klarar 1bar och inte mer, enligt mina erfarenheter.

st205 ska klara 320hk och 1,2bar på bensin.
k-len
Inlägg: 198
Blev medlem: sön 08 mar 2009, 22:12:38
Bilmodell: gt4
Årsmodell: 1990
PostOrt: övik
Land (Country): Sverige
Ort: Ö-vik

Re: "måsten" på 185?

Inlägg av k-len »

2 1/2" från caten och bak.

Har för övrigt listat ut att det är Connys gamla bil jag har köpt, som han byggde bur i och hade projekttråd om på gamla forumet.

Skulle det ge något att sätta på en BTR på den? För att få lite extra soppa? eller är det dumt? Mest för att kunna bottna orginalturbon utan att vara rädd.

Går i planer om att stoppa in någon typ av soppastyrning då jag inte ser det nödvändigt att ställa om tändningen då den, enligt amerikanska källor, har bra tändning som den har, men att soppan är klen.

Har en kompis som bygger styrsystem dagligen(motorstyrningar och robotstyrningar) och han lät intresserad att pilla ihop något special.
Pipedreams
Sponsor
Inlägg: 837
Blev medlem: lör 07 mar 2009, 10:52:19
Bilmodell: Supra mkiv 6spd US-SPEC
Årsmodell: 97
PostOrt: Ludvika
Land (Country): Sverige
Företagsnamn: Pipedreams
Kontaktperson: Håkan
Ort: Ludvika

Re: "måsten" på 185?

Inlägg av Pipedreams »

Finns ingen som helst anledning till att ge den mer soppa. De går fett så det räcker och blir över med original soppatryck. Snarare så att man vill dra av bränsle men den har rätt lågt soppatryck original, ca2,8bar så man vill inte sänka det heller.
Jag brukar vrida upp grundtändningen till ca15grader när man kör på 98 oktan. Och med de flesta piggybacksprut (bränslestyrningar) så kan man även backa tändningen så då kan man vrida upp grundtändningen såpass att man får börja backa den i "mappen"
Och amerikanska källor ska du ta med en stor nypa salt :)
Lexus IS300. Brukis
Supra MKIV TT 6spd US-SPEC
Celica st205 5s-gte BEAMS, BW EFR8374
Skriv svar