Bromsvärden?

Prestanda och trimning. De som e lite vassare än orginalgrejer.
Användarens profilbild
ramses
Inlägg: 13
Blev medlem: fre 24 apr 2009, 15:03:14
Bilmodell: Corolla KE20, K3C, 1200
Årsmodell: 1976
PostOrt: Stockholm

Bromsvärden?

Inlägg av ramses »

Jag funderade lite på hur man ska tolka bromsvärden när jag besiktigade bilen efter byte av huvudbromscylinder och en av bromscylindrarna i bak. Värdena är ju klart sämre än på moderna bilar, men det är ju inte konstigt...

Det spöregnade vid ombesiktningen och jag undrar om det kan påverka bromsvärdena?
Är det rimligt att anta att bromsvärdena påverkas av bilprovaren, dvs om han pressar för allt vad tygen håller och är stark eller tvärtom?
Kan olika stationers utrustning ge olika värden? (Undrar eftersom jag inte provat bilen på två olika ställen)

Före byte:
VF 1,1
HF 1,4
VB 0,8
HB 0,8

Efter byte:
VF 1,0
HF 1,2
VB 0,6
HB 0,7

Det ser ju sämre ut... men vad betyder detta egentligen?

Att det är bra att det skiljer så lite som möjligt mellan höger och vänster för fram respektive bak är väl inte så svårt att förstå om man inte vill att bilen ska svänga okontrollerat när man bromsar hårt.
Att bakbromsarna har ett lägre värde är väl också bra med tanke på att bakvagnen lättar när man bromsar och det sista man vill ha är baksladd.
Men utöver det vet jag inte vad siffrorna betyder.

/ramses
Användarens profilbild
Jonex
Inlägg: 553
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:56:18
Bilmodell: Celica GT-Four st165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Smedjebacken
Land (Country): Swe
Ort: Smb, Dalarna

Re: Bromsvärden?

Inlägg av Jonex »

Min carina e hade 2,1 och 2,2 fram , 1,4 på båda bak ..
Frågade besiktningsgubben om det var bra eller dåligt.
"- hehe ja, dina frambromsar nyper åt som f-n och bak är dom heller inte dåliga , dessutom är dom jämna, det är det viktigaste egentligen, men du kan tolka det som att du har riktigt bra bromsar på den här bilen. "

Så ju högre värden, desto starkare bromsar men som sagt är det viktigaste att hjulparen har jämn bromsverkan.

Ett par faktorer som påverkar är hur bra bromsarna är smörjda, går kolven lätt så bromsar det snabbare , den andra saken
är bromsvätskan, gammal bromsvätska har det blivit kondens i och därför blir den utspädd med åren.
Ett byte av bromsvätskan bidrar till högre kokpunkt vilket är bra när bromsarna används hårt.
En tredje kan vara slitna bromsrör.
Min St165, projektet går sakta vidare http://www.toyotaclubsweden.com/viewtopic.php?f=19&t=71
Skriv svar