Växla mellan fyrhjulsdrivet & bakhjulsdrivet

Prestanda och trimning. De som e lite vassare än orginalgrejer.
Gt-four st205
Inlägg: 35
Blev medlem: mån 23 jul 2012, 17:46:50
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 1994

Re: Växla mellan fyrhjulsdrivet & bakhjulsdrivet

Inlägg av Gt-four st205 »

Så nån som har koll om man kan göra bilen bakhjulsdrivet
Bara genom att svetsa mellandiffen eller måste man göra något mer?
Sen förlorar bilen nån kraft av det här?
Rastaman
Inlägg: 368
Blev medlem: tis 03 mar 2009, 13:29:37
Bilmodell: Corolla T-sport
Årsmodell: 2002

Re: Växla mellan fyrhjulsdrivet & bakhjulsdrivet

Inlägg av Rastaman »

Vet inte hur gt4orna fungerar, men på gammel-evos (1-3) så kan man svetsa centerdiffen och plocka bort de främre drivaxlarna för att få rwd.
Du förlorar ingen kraft på det, bara massa fäste :P
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Växla mellan fyrhjulsdrivet & bakhjulsdrivet

Inlägg av Dale »

Risken är väll större att det som är kvar får hela motorns effekt vilket kan ju påverka hållbarheten negativt då tidigare hade bakre regionerna endast 50% av effekten och efter modifieringen har då 100% av effekten eller?
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Rastaman
Inlägg: 368
Blev medlem: tis 03 mar 2009, 13:29:37
Bilmodell: Corolla T-sport
Årsmodell: 2002

Re: Växla mellan fyrhjulsdrivet & bakhjulsdrivet

Inlägg av Rastaman »

Du har alldeles rätt.
Användarens profilbild
Fnys
Moderator
Inlägg: 2641
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1996
PostOrt: Enskede
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Växla mellan fyrhjulsdrivet & bakhjulsdrivet

Inlägg av Fnys »

Dale skrev:Risken är väll större att det som är kvar får hela motorns effekt vilket kan ju påverka hållbarheten negativt då tidigare hade bakre regionerna endast 50% av effekten och efter modifieringen har då 100% av effekten eller?
Är det så enkelt räknat som att du får ungefär samma "belastning" på bakaxeln med en stock, rwd st205 som du skulle få med en 4x4 480 hk st205?
Det känns inte alls rätt och det är ingenting du heller påstod men det är ett sätt man skulle kunna tolka det på.
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Växla mellan fyrhjulsdrivet & bakhjulsdrivet

Inlägg av Dale »

Fnys skrev:
Dale skrev:Risken är väll större att det som är kvar får hela motorns effekt vilket kan ju påverka hållbarheten negativt då tidigare hade bakre regionerna endast 50% av effekten och efter modifieringen har då 100% av effekten eller?
Är det så enkelt räknat som att du får ungefär samma "belastning" på bakaxeln med en stock, rwd st205 som du skulle få med en 4x4 480 hk st205?
Det känns inte alls rätt och det är ingenting du heller påstod men det är ett sätt man skulle kunna tolka det på.
Skulle tro de. Även om folk säger att ST205ans drivlina är rätt skottsäker lär ju den braka av någon anledning. Om det beror på kraft eller förare lär ju spela roll med. Ungefär som vissa kan köra slut på en koppling på en kvart medans andra kör 20 tusen mil. ;-)
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Skriv svar