Bättre eller sämre effekt med Downpipe?

Prestanda och trimning. De som e lite vassare än orginalgrejer.
Användarens profilbild
JPH
Inlägg: 91
Blev medlem: sön 20 jun 2010, 21:27:52
Bilmodell: Celica GT4
Årsmodell: 1990
Ort: Tierp

Bättre eller sämre effekt med Downpipe?

Inlägg av JPH »

Jag har fått höra att Downpipe på en st185:a inte ger någon effektökning alls och kan t.o.m. sänka effekten om man inte samtidigt möter upp med ökat laddtryck från turbon. Kan det ligga någonting i det?

Jag har Downpipe på min st185:a, men kör fortfarande med orginalturbo som laddar 0,5 bar. Jag är helt nöjd med att ligga på ett effektläge mellan 200-250 Hk, men funderar nu på om det är någon mening med att behålla Downpipen eller om jag ska sätta tillbaks orginalgrenröret. Problemet är att grenröret/Downpipen nu ligger och trycker mot Ic:ns undersida och det är ju inte så bra. Jag är dessutom inte så jätte sugen på att bygga om till fmic.
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Bättre eller sämre effekt med Downpipe?

Inlägg av Dale »

Jag upplevde att effekten/vridet kom tidigare när jag hade monterat min downpipe ilag med en midpipe med racecat. Dom heta avgaserna vill man ha bort så fort som möjligt men ju längre bort desto svalare avgaser och då krymper ju mängden. Körde så ett tag tills catbacksystemet kom och ett öppet luftfilter. Då rörde det sig ytterligare lite mer men det kändes som första delen gjorde mer skillnad. Så nog gör prylarna någonting. De e ju lättare att andas genom ett grovt rör än ett sugrör. ;-)
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Användarens profilbild
amby
Pay User
Inlägg: 832
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 10:12:39
Bilmodell: Celica GT4
Årsmodell: 1991
PostOrt: Jönköping
Land (Country): Sverige
Ort: Jönköping

Re: Bättre eller sämre effekt med Downpipe?

Inlägg av amby »

Så som jag upplever det så får man mer kraft tidigare men kanske tappar lite topp effekt.Behöver inte vara så
SHySwe
Inlägg: 1087
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
Bilmodell: Corolla -73
Årsmodell: 1973
PostOrt: Luleå
Land (Country): Sweden

Re: Bättre eller sämre effekt med Downpipe?

Inlägg av SHySwe »

Att tro är att inte veta. Men:
Ska du inte över 250 så bör original räcka till. Att värma ICn med grenröret gör kanske att du tappar mer effekt än du vinner med downpipen på de effekterna?
Ta bort downpipen och ev höja laddet lite så blir det nog tillräckligt bra (som Bill sa).
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
sleeper
Inlägg: 25
Blev medlem: tis 17 mar 2009, 03:28:32
Årsmodell: 0
Land (Country): Norge

Re: Bättre eller sämre effekt med Downpipe?

Inlägg av sleeper »

Bruk ettermarked downpipe og original eksosmanifoil med varmeskjold. ( 3" dp og avgass gir bra med effekt på disse biler. )
Vet ikke hva du er ute etter, men 3" eksos, 1kg turbotrykk, ngk bkr7e plugger, og gjerne en bedre ic gir deg bra med effekt.
st165: 9.89/231
Användarens profilbild
JPH
Inlägg: 91
Blev medlem: sön 20 jun 2010, 21:27:52
Bilmodell: Celica GT4
Årsmodell: 1990
Ort: Tierp

Re: Bättre eller sämre effekt med Downpipe?

Inlägg av JPH »

När jag tog över den här bilen från den förra ägaren hade han lindat värmebandage på grenröret i syfte att skydda ic:n. Nu är de bandagen borta och kanske sätter jag dit nya, men det känns ändå som ett ganska klent skydd för ic:n. Jag har också misstänkt att den effekt jag vinner på 3" downpipen kanske jag förlorar i ic:n. "Gungor och karuseller", typ.
Min tanke har dock varit att få till ett moderat trim som fokuserar på just motorns andning. Förutom downpipen och sportfilter sitter även en racekat nertill, så nu borde i alla fall motorn andas bra.
Hade inte tänkt dra upp laddtrycket över 1bar eftersom det blir ganska mycket extra jobb med att sätta in stålpackning i toppen, ta ur motorn etc. Men med hjälp av fuelcut ska det väl iofs gå att höja laddtrycket några decimaler (om det ger så mycket?). Vet ni hur mycket orginalturbon (vad heter den, ct26?) klarar?
Användarens profilbild
Cyrix
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 10 mar 2009, 21:19:26
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 91
PostOrt: Göteborg
Land (Country): Sverige
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Bättre eller sämre effekt med Downpipe?

Inlägg av Cyrix »

Downpipen brukar ge rätt mkt att byta, däremot grenröret är jag mer tveksam till om det ger nån direkt effektökning...
Carl Olsson
MR2 turbo, 5S-GTE, Holset HX35, 1,6bar
201m: 7,56s 158,8km/h
http://www.almostracing.org

sponsorer:
http://www.creatix.se
http://www.raidopower.com
Användarens profilbild
JPH
Inlägg: 91
Blev medlem: sön 20 jun 2010, 21:27:52
Bilmodell: Celica GT4
Årsmodell: 1990
Ort: Tierp

Re: Bättre eller sämre effekt med Downpipe?

Inlägg av JPH »

sleeper skrev:Bruk ettermarked downpipe og original eksosmanifoil med varmeskjold. ( 3" dp og avgass gir bra med effekt på disse biler. )
Vet ikke hva du er ute etter, men 3" eksos, 1kg turbotrykk, ngk bkr7e plugger, og gjerne en bedre ic gir deg bra med effekt.
Jo, en ic från en st185 cs skulle sitta fint :) Då kan det rent av vara värt besväret att montera dit den. Men frågan är om det går att få tag på en sådan? En fmic innebär ju en hel del meck med rör som ska dras och troligen måste batteriet placeras bak i bagageluckan och med det följer att ny pluskabel ska dras osv. Men som sagt, en vattenkyld ic från en cs-modell vore inte så dumt.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4784
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Bättre eller sämre effekt med Downpipe?

Inlägg av Glenn »

Jag har svårt att se hur en bättre flödande DP skulle kunna vara sämre på något sätt, en turbo vill ha så fritt blås som möjligt efter sej. ..Visst, folk har i vissa fall fått problem med fuelcut, men det är ju mer ett symptom av att DP'n flödar bättre.

Ska du ha vattenkyld intercooler så köp en från en ST205 istället, den är bättre än den i CS (och MYCKET bättre än den i ST165)

..Och allt lär väl vara bättre än den idiotkonstruktionen som ST185 har original.. en luftkyld IC ovanpå motorn är ju vansinnigt korkat, alla andra GT4'or har ju vattenkyld IC iaf.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4784
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Bättre eller sämre effekt med Downpipe?

Inlägg av Glenn »

Förresten, katten sitter väl i DP'n på ST185 också ? ..isåfall är det ju en del meck att få dit en annan katt förstås..
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Skriv svar