Ni som trimmar St165 3sgte gen1

Prestanda och trimning. De som e lite vassare än orginalgrejer.
Användarens profilbild
Larco
Inlägg: 1044
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Upplands Väsby
Land (Country): Sverige
Ort: Upplands Väsby

Re: Ni som trimmar St165 3sgte gen1

Inlägg av Larco »

Knappt 300 hk går det att klämma ur gen1 maskinen utan några jätteingrepp. Den enda svaga punkten egentligen är topplockspackningen som verkar gå för vissa om man pressar maskin över 1 bar laddtryck. Går att byta rakt av mot en gen3 packning i stål om man vill vara på den säkra sidan. Jag har provat båda och inte pajat någon än dock.

Annars lyder receptet något liknande detta.
En 2-3x större vattenkylare till originalintercoolern och gärna värmeisolera intercoolern ovanpå motorn eller byt till en frontmonterad intercooler, mät och skaffa en så stor som får plats. Vill minnas att en 600x150x50mm (LxHxB) är vad som får plats.
Supra MK3 CT26 turbo - bolt on
3" downpipe och avgassystem.
Rakt insug till turbon med ett högkvalitativt AVSKÄRMAT! luftfilter.
GTI kammar från ST162 - bolt on
Gärna ett sidmatat ST162 insug också för bättre luftfördelning och bättre rördragning med FMIC - bolt on
Kanske en ny soppaledning för säkerhets skull. original 4mm utv kan inte räcka långt...

Sen förslagsvis en bredbandslambda för att hålla koll på att den inte går snålt med bränsle.
Vatteninsprut är väldigt effektivt för att hålla spikningar borta och insugstempen nere. Enligt vad jag har läst kan man köra så snålt som lambda 1 även på laddtryck om man vet vad man gör med vatteninsprutet.

Min bil gick väldigt bra med dessa grejer men tidigare ägare hade misshandlat min maskin så jag blev tvungen att renovera och valde då att bygga en gen3.

Byter man sedan till stålpackning, smidda kolvar större turbo och uppgraderar bränslesystemet kan man klämma ur upp emot 400hk innan toppen och kammarna stryper allt för mycket. Gen1 maskinen är lite underskattad bara för att det inte finns högvis med blanka delar till den.

Hur man vill göra beror på...

Vad är dina effekt mål som sagt?
Över 400hk kan det vara värt att kolla efter ett motorblock än både gen1 o gen3 då de kan spricka i cylinderfodren.
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Crissse
Inlägg: 65
Blev medlem: tis 23 feb 2010, 19:15:59
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2004
PostOrt: Bälinge
Land (Country): Sverige

Re: Ni som trimmar St165 3sgte gen1

Inlägg av Crissse »

Som sagt tanken är 300 hk drift säkert, så en gen3 original skulle ju räcka långt då. Gäller bara få tag på en sådan motor med kabel å styr system.
Avensis Kombi 2,4 (2004)
Celica GT4 st165 (1988)
Starlet 1,3 (1987)
Skriv svar