50 extra HK till ST185

Prestanda och trimning. De som e lite vassare än orginalgrejer.
Användarens profilbild
DilleBoy
Inlägg: 109
Blev medlem: fre 25 mar 2011, 18:20:32
Bilmodell: Toyota Celica ST205
Årsmodell: 1999
PostOrt: Spånga
Land (Country): Stockholm
Ort: Stockholm

Re: 50 extra HK till ST185

Inlägg av DilleBoy »

jag vill bara vinna dom första 100 meterna sen så är jag nöjd, jag är väldig väldig dålig förlorare, Men just nu så har jag massa med tips och råd så antingen byter jag ut motor eller så trimmar jag den,
-Lexus IS200 Brukis
-ST205 Såld
-ST202 Såld
-ST185 Såld
-ST182 Såld
Zerocool
Inlägg: 336
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:28:17
Bilmodell: Celica st205
Årsmodell: 1995
PostOrt: Ronneby
Land (Country): Sweden

Re: 50 extra HK till ST185

Inlägg av Zerocool »

srylul skrev:Okej, du vill ändå ta utmaningen? Trots att du behöver minst 500 pållar för att spöa mej och dom där elaka?
Bra!
Nästa förslag:
Skit i att byta motor...
Och bry dej inte så mycket om effekten...
What?
Jo, du ska ju köra normalt åxå.
Du behöver inte fokusera på en viss effektsiffra vid 7500rpm.
Det är moment på startvarv du behöver till din tunga bil. Och du vill växla vid 6000rpm.
Då kommer motorn att hålla mycket bättre och du kan lägga mer pengar på "trim" istället för motorbyten och elkopplande.
Dvs, mappning för att få kraft på lägre varv och bredare område gör att du har större chans mot "dom där".
Och försök hitta en annan slutväxel,du behöver sällan toppfarten?
Det är en ekonomisk variant som funkar.
håller med dig där, lättning av bilen är billigt, 150kg från original vikten borde du kunna ta bort ganska billigt och enkelt. Sedan om man har en riktig koppling så kan du göra riktiga starter, redan där är det inte många som hänger med på gatan.
Det med annan slutväxel är bara att glömma, behövs en hel drev sats i så fall vet inte exakt vad de går på men minst 50000kr
st205,BPU++
402m@ 12,43s @ 187km/h (2010)
201m@ 8,02s @ 139km/h (2010)
Ss=1.23,63 (2011)
Användarens profilbild
amby
Pay User
Inlägg: 832
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 10:12:39
Bilmodell: Celica GT4
Årsmodell: 1991
PostOrt: Jönköping
Land (Country): Sverige
Ort: Jönköping

Re: 50 extra HK till ST185

Inlägg av amby »

Kul att du gillar mitt bygge DilleBoy. Mitt mål är 320hk till att börja med.
Sen klarar nog inte Ct20b av mer så det är mest därför.
Den turbon sitter i st205an och är en bolt on till våra bilar. Finns ingen annan bra uppgraderings turbo som inte kräver modifiering, annat grenrör och dp.

Vill man bygga lite säkerhet också kastar man till ett oljekyl och ett lite större alu kyl från ebay.
Men annars kör på på det där
Zerocool skrev:För 350hk så hade jag helt klart byggt på den motorn du har.
Du behöver inte göra så mycket. Detta nedan är typ det du behöver.

Kolvar
Kammar kan du köra original alt byta till 205ans
Bränslepump
Sard 850cc spridare, dubbelmatat fuelrail
Starkare koppling
Annat sprut ex apexi Power fc
Turbo med adapterplatta till grenröret. Ex Volvos KKK k24, garrett gt2871r, garret 3071r, evo 9 turbo.
Fmic
205ans toppackning inkl Arp bultar
Renovering av motorn
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4784
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: 50 extra HK till ST185

Inlägg av Glenn »

DilleBoy skrev:jag vill bara vinna dom första 100 meterna sen så är jag nöjd, jag är väldig väldig dålig förlorare, Men just nu så har jag massa med tips och råd så antingen byter jag ut motor eller så trimmar jag den,
Just det är lite svårt då man vanligen inte vill sidesteppa kopplingen på hög gas, vilket nästan är ett måste om man ska göra riktigt snabba starter från noll med 4wd, om nu motorn orkar det också.. Personligen vägrar jag misshandla min bil så, ska jag accelerera hårt spänner jag upp drivlinan först och gör sen nån slags halvmjuk start med hjälp av kopplingen och stämplar inte förräns hela drivlinan är i in grepp typ, det gör att man tappar sekunder i starten och en tvåhjulsdriven bil brukar vara kvickare iväg, sen brukar man komma om.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Zerocool
Inlägg: 336
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:28:17
Bilmodell: Celica st205
Årsmodell: 1995
PostOrt: Ronneby
Land (Country): Sweden

Re: 50 extra HK till ST185

Inlägg av Zerocool »

Glenn skrev:
DilleBoy skrev:jag vill bara vinna dom första 100 meterna sen så är jag nöjd, jag är väldig väldig dålig förlorare, Men just nu så har jag massa med tips och råd så antingen byter jag ut motor eller så trimmar jag den,
Just det är lite svårt då man vanligen inte vill sidesteppa kopplingen på hög gas, vilket nästan är ett måste om man ska göra riktigt snabba starter från noll med 4wd, om nu motorn orkar det också.. Personligen vägrar jag misshandla min bil så, ska jag accelerera hårt spänner jag upp drivlinan först och gör sen nån slags halvmjuk start med hjälp av kopplingen och stämplar inte förräns hela drivlinan är i in grepp typ, det gör att man tappar sekunder i starten och en tvåhjulsdriven bil brukar vara kvickare iväg, sen brukar man komma om.
Så har jag aldrig startat med min, brukar varva runt 6000 varv och sedan bara dumpa kopplingen, och sedan spinner hjulen så fint, så precis när man fått grepp på hjulen slänger man i tvåan :D
Då är det inga 2wd bilar som hänger med på gatan
st205,BPU++
402m@ 12,43s @ 187km/h (2010)
201m@ 8,02s @ 139km/h (2010)
Ss=1.23,63 (2011)
Användarens profilbild
amby
Pay User
Inlägg: 832
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 10:12:39
Bilmodell: Celica GT4
Årsmodell: 1991
PostOrt: Jönköping
Land (Country): Sverige
Ort: Jönköping

Re: 50 extra HK till ST185

Inlägg av amby »

Det är därför man ska köra med St205 växellådan och gärna en sådan där stålplatta istället för gummi bussningen till bakaxeln från behr

Kolla gärna hans grymma St165 http://www.toyotaclubsweden.com/viewtop ... f=19&t=199
Har inte sett han på forumet på rätt länge nu.

Hänger han fortfarande på forumet?
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4784
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: 50 extra HK till ST185

Inlägg av Glenn »

Zerocool skrev:
Så har jag aldrig startat med min, brukar varva runt 6000 varv och sedan bara dumpa kopplingen, och sedan spinner hjulen så fint, så precis när man fått grepp på hjulen slänger man i tvåan :D
Då är det inga 2wd bilar som hänger med på gatan
Men det är ju det jag säger :) varva och sidesteppa kan man ju göra, men det är ju inte så snällt mot bilen :)
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
DilleBoy
Inlägg: 109
Blev medlem: fre 25 mar 2011, 18:20:32
Bilmodell: Toyota Celica ST205
Årsmodell: 1999
PostOrt: Spånga
Land (Country): Stockholm
Ort: Stockholm

Re: 50 extra HK till ST185

Inlägg av DilleBoy »

Tack alla för hjälpen men jag kommer nog köra på det här

Kolvar
Kammar kan du köra original alt byta till 205ans
Bränslepump
Sard 850cc spridare, dubbelmatat fuelrail
Starkare koppling
Annat sprut ex apexi Power fc
Turbo med adapterplatta till grenröret. Ex Volvos KKK k24, garrett gt2871r, garret 3071r, evo 9 turbo.
Fmic
205ans toppackning inkl Arp bultar
Renovering av motorn

Nu har jag något att se fram emot :D
-Lexus IS200 Brukis
-ST205 Såld
-ST202 Såld
-ST185 Såld
-ST182 Såld
SHySwe
Inlägg: 1087
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
Bilmodell: Corolla -73
Årsmodell: 1973
PostOrt: Luleå
Land (Country): Sweden

Re: 50 extra HK till ST185

Inlägg av SHySwe »

Bra beslut.
Lycka till mot Golfen!
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4784
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: 50 extra HK till ST185

Inlägg av Glenn »

hade inte ST185 vassare kammar än ST205 original har jag för mej jag läst ?
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Skriv svar