Anledningen till spräckta block?

Prestanda och trimning. De som e lite vassare än orginalgrejer.
OskarH
Inlägg: 35
Blev medlem: fre 16 okt 2009, 13:25:29
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Falun

Anledningen till spräckta block?

Inlägg av OskarH »

Jag har köpt mig en ny Toyota, en Celica GT4 ST205 och nu börjar jag bli sugen på att trimma lite. Runt en 400-450hk vore ju kul att åka omkring med men efter att ha läst om spräckta block börjar man bli lite orolig.

Det jag undrar över är varför blocken spicker? Att de har tunna väggar vet jag men vad är själva anledningen att sprickan uppstår? Är det höga cylindertryck, lokala kokningar, viberationer eller någonting annat?

Jag läste på ett forum att några i Italien hade bytt till ett 1.3 TRD Kylarlock och på så sätt höjt koktemperaturen. Enligt killen hade det gjort att de lokala kokningarna hade försvunnit och att de sedan dess inte hade spräckt ett block. Detta låter väl kanske lite för bra för att vara sant men det kan ju vara så..

Vissa verkar ju kunna göra med massor av effekt och andra spräcker blocken vid mycket lägre effekt så vad tror ni är anleningen till att blocken spricker?

Mvh

Oskar
Användarens profilbild
engan
Inlägg: 132
Blev medlem: mån 06 sep 2010, 10:12:59
Bilmodell: Celica GT-Four RC
Årsmodell: 1991
PostOrt: Södertälje
Land (Country): Sverige
Ort: Södertälje

Re: Anledningen till spräckta block?

Inlägg av engan »

Kan tänkas att det har en del med körstil att göra också samt hur motorn är mappad. En snäll körstil och en mjuk effektkurva gör säkert sitt. :roll:
Toyspeed
Inlägg: 852
Blev medlem: tis 10 mar 2009, 11:05:39
Bilmodell: Toyota MR2 Turbo
Årsmodell: 91
PostOrt: Växjö
Land (Country): Sverige

Re: Anledningen till spräckta block?

Inlägg av Toyspeed »

Det är varierande kvalite och tjocklek på cylinderfodren.
Jag kikade på mitt block efter de sprack. och det va helt otroligt tunnt på vissa ställen.
ca2mm till vattenkanalen.

Ta man då en titt på 5S motorn. Då har den 7-8mm gods i cylinderväggarna.

Men just anledningen till att dom spricker.. Därom tvistar di lärde..

Mitt sprack vid ca 400hk. Svårt att säga exakt då de skedde under mappning på gatan
Men när väggarna är så tunna så kan de va egentligen vad som helst som orsakar det känns de som.
Användarens profilbild
engan
Inlägg: 132
Blev medlem: mån 06 sep 2010, 10:12:59
Bilmodell: Celica GT-Four RC
Årsmodell: 1991
PostOrt: Södertälje
Land (Country): Sverige
Ort: Södertälje

Re: Anledningen till spräckta block?

Inlägg av engan »

Vilket 5S block syftar du på nu? Det finns vad jag vet fyra varianter av det blocket!
Toyspeed
Inlägg: 852
Blev medlem: tis 10 mar 2009, 11:05:39
Bilmodell: Toyota MR2 Turbo
Årsmodell: 91
PostOrt: Växjö
Land (Country): Sverige

Re: Anledningen till spräckta block?

Inlägg av Toyspeed »

Jag har ett 5S från 99.
det är det enda ja mätt på
Användarens profilbild
engan
Inlägg: 132
Blev medlem: mån 06 sep 2010, 10:12:59
Bilmodell: Celica GT-Four RC
Årsmodell: 1991
PostOrt: Södertälje
Land (Country): Sverige
Ort: Södertälje

Re: Anledningen till spräckta block?

Inlägg av engan »

Toyspeed skrev:Jag har ett 5S från 99.
det är det enda ja mätt på
99+ ska vara det bästa blocket så det låter positivt! :)

Kanske lite offtopic: Hur gjorde du med oil squirters när du bytte till 5S block? Och hur är det med övrig kringutrustning, passar servopump, generator etc, eller är det ommöblering som gäller?
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4784
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Anledningen till spräckta block?

Inlägg av Glenn »

Å andra sidan är väl 3S-blocket från 99+ också bättre.

Det är väl typ gen4 (caldinablocket), medans det finns två olika gen3, det vanliga och ett förstärkt (96+)

Plus "stålblocket" aka TRD-block, AKA TTE-block aka smidda block och allt vad dom kallas, det som användes i rallybilarna, som det väl är ett par här på TCS som har eller har haft, det var väl även ett sådant block som man taggit ut över 1000hk med i japan, minns inte vilka det var ? TOM's ?
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
engan
Inlägg: 132
Blev medlem: mån 06 sep 2010, 10:12:59
Bilmodell: Celica GT-Four RC
Årsmodell: 1991
PostOrt: Södertälje
Land (Country): Sverige
Ort: Södertälje

Re: Anledningen till spräckta block?

Inlägg av engan »

Glenn skrev:Å andra sidan är väl 3S-blocket från 99+ också bättre.

Det är väl typ gen4 (caldinablocket), medans det finns två olika gen3, det vanliga och ett förstärkt (96+)

Plus "stålblocket" aka TRD-block, AKA TTE-block aka smidda block och allt vad dom kallas, det som användes i rallybilarna, som det väl är ett par här på TCS som har eller har haft, det var väl även ett sådant block som man taggit ut över 1000hk med i japan, minns inte vilka det var ? TOM's ?
Ja, Denso körde också en 3sgte swappad supra i LeMans med TTE-block, men då körde man stroker på 2.2L men då körde man runt 650 hk vill jag minnas. Top Secret vet jag också hade nån supra med 2.2L 3SGTE och getrag låda, även detta med TTE-block. Va ett TTE-block uppe på ett brittiskt forum för ett tag sedan, det gick för sjuhelsikes mycket pengar. :shock:

Det enda problemet jag kan se med 5SFE-blocket är att det saknar oil squirters och jag vet att de från 3SGTE är svåra om inte omöjliga att få dit pga. platsbrist. Läste om någon som byggt med squirters från en miata, då oroade man sig över att gänglängden blev lite väl kort eftersom oljekanalen man monterat under låg relativt grunt.

Jag går i tankarna att bygga mig en ny motor vid sidan om bilen och utgå från ett 5SFE-block, men jag tänkte jag skulle försöka reda ut så mycket problematik som möjligt först.

Jag har sett ett fåtal gen3 block som spruckit mellan 2an och 3an också, hur man kört och med vad har jag tyvärr ingen koll på...
Användarens profilbild
Cyrix
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 10 mar 2009, 21:19:26
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 91
PostOrt: Göteborg
Land (Country): Sverige
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Anledningen till spräckta block?

Inlägg av Cyrix »

engan skrev:Det enda problemet jag kan se med 5SFE-blocket är att det saknar oil squirters och jag vet att de från 3SGTE är svåra om inte omöjliga att få dit pga. platsbrist. Läste om någon som byggt med squirters från en miata, då oroade man sig över att gänglängden blev lite väl kort eftersom oljekanalen man monterat under låg relativt grunt.
Jag körde med Squirters från Miata, men minns inget om att det vart dålig gänglängd...
Carl Olsson
MR2 turbo, 5S-GTE, Holset HX35, 1,6bar
201m: 7,56s 158,8km/h
http://www.almostracing.org

sponsorer:
http://www.creatix.se
http://www.raidopower.com
Användarens profilbild
engan
Inlägg: 132
Blev medlem: mån 06 sep 2010, 10:12:59
Bilmodell: Celica GT-Four RC
Årsmodell: 1991
PostOrt: Södertälje
Land (Country): Sverige
Ort: Södertälje

Re: Anledningen till spräckta block?

Inlägg av engan »

Cyrix skrev:
engan skrev:Det enda problemet jag kan se med 5SFE-blocket är att det saknar oil squirters och jag vet att de från 3SGTE är svåra om inte omöjliga att få dit pga. platsbrist. Läste om någon som byggt med squirters från en miata, då oroade man sig över att gänglängden blev lite väl kort eftersom oljekanalen man monterat under låg relativt grunt.
Jag körde med Squirters från Miata, men minns inget om att det vart dålig gänglängd...

Okej! Spännande, kanske jag som fått det om bakfoten :? Det kanske rentav var din motor jag läste om :lol:
Skriv svar