3S-GE - 3S-GTE?

Prestanda och trimning. De som e lite vassare än orginalgrejer.
k-len
Inlägg: 198
Blev medlem: sön 08 mar 2009, 22:12:38
Bilmodell: gt4
Årsmodell: 1990
PostOrt: övik
Land (Country): Sverige
Ort: Ö-vik

3S-GE - 3S-GTE?

Inlägg av k-len »

Hallå.

Länge sedan man kikade här inne. Skall fatta mig så kort jag kan.

Har 4st 3S-GE motorer ståendes i garaget, och jag har länge funderat på renovera iallafall en av dem. Nån går på bara 3 burkar, nån går inte alls, nån äter olja osv.

Hur är det med skillnader mellan N/A och Turbo motorn? ST182/185 alltså.

Som jag förstått det så skall de vara identiska förutom vevstakar, insprutning och kolvar. Stämmer detta? Om jag nu bestämmer mig för att renovera så tänkte jag nämligen köpa H stakar till en GT4, kolvar och hela köret, packningar, remhjul, vattenpump, lager, ja, allt. Kan jag köpa allt detta till en turbomaskin, och montera i min GTI snurra, med GTI kammar, block, vev, topp osv?

Några svar om att det är onödigt till en GTI, att jag förlorar effekt på kompsäkning osv är jag inte intresserad utav.

Tanken är att renovera denna, och sedan stoppa ner den i en turbobil. Istället för att renovera motorn i bilen.

Tacksam för svar.
SHySwe
Inlägg: 1087
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
Bilmodell: Corolla -73
Årsmodell: 1973
PostOrt: Luleå
Land (Country): Sweden

Re: 3S-GE - 3S-GTE?

Inlägg av SHySwe »

k-len skrev:...
Länge sedan man kikade här inne. Skall fatta mig så kort jag kan.
...
Gör inte det!
Din Celips var (är?) en frisk fläkt, du vågar testa egna ideer.
Och du verkar göra nåt sånt nu med?
Vill du berätta mer för oss?
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
k-len
Inlägg: 198
Blev medlem: sön 08 mar 2009, 22:12:38
Bilmodell: gt4
Årsmodell: 1990
PostOrt: övik
Land (Country): Sverige
Ort: Ö-vik

Re: 3S-GE - 3S-GTE?

Inlägg av k-len »

skrev nyss ett väldigt långt svar, men det försvann. Så nu orkar jag inte.

Kortfattat vill jag ha en välbyggd motor, som jag kan stoppa turbo på, stoppa in i ett av mina ST 182 projekt, och sedan köra sönder växellåda, föratt sedan enkelt övertala frun om att vi behöver en bil med kraftigare drivlina.

Om någon vill påpeka att jag ska köpa en GT4 så gör inte det. Senaste skoterbygget kostade mer än min tillåtna lekbudget för 2011 och 2012, så de kommer inte på tal. Men får jag till en bra motor, med lämplig prestanda, avverkar de 2 växellådorna jag har liggandes, så har det gårr lite längre fram i tiden, frugan kanske vill ha något driftsäkrare alternativ, och min lekbudget har fått en skjutts i rätt riktning då jag inte tänkt bygga någon ny skoter till nästa vinter.

Och när jag då väl har råd med en GT4, har jag redan rätt motor att stoppa ner i den, istället för den (mest trolig) söndergasade, oljeläckande gamla häck som kommer sitta i bilen, då jag inte vill ge mer än 15-20 för en GT4.
Användarens profilbild
engan
Inlägg: 132
Blev medlem: mån 06 sep 2010, 10:12:59
Bilmodell: Celica GT-Four RC
Årsmodell: 1991
PostOrt: Södertälje
Land (Country): Sverige
Ort: Södertälje

Re: 3S-GE - 3S-GTE?

Inlägg av engan »

Turbomotorerna har en annan topp än sugmotorerna och turbotopparna anses bättre. Det sitter också snällare kammar i turbomotorerna så det är inte helt ovanligt att plocka kamaxlar från sugmotorerna och sätta i turbobilarna! Jag vill minnas att turbotopparna har bättre flödesegenskaper än sugtopparna, men med en lätt portning så :D

Ett litet obs, jag tror inte 3sge motorn har oilsquirters under kolvarna men jag vet att 3sgte har det. Om du har motorerna liggande kan du kolla, det är visserligen inget jättejobb att borra upp och montera men värt att notera. :!:

Är det gen2 eller gen3 motorer du har liggande?
k-len
Inlägg: 198
Blev medlem: sön 08 mar 2009, 22:12:38
Bilmodell: gt4
Årsmodell: 1990
PostOrt: övik
Land (Country): Sverige
Ort: Ö-vik

Re: 3S-GE - 3S-GTE?

Inlägg av k-len »

hmm... har lite att fundera på ser jag.

156 hästars modellerna jag har liggandes. Gen 2?
Användarens profilbild
engan
Inlägg: 132
Blev medlem: mån 06 sep 2010, 10:12:59
Bilmodell: Celica GT-Four RC
Årsmodell: 1991
PostOrt: Södertälje
Land (Country): Sverige
Ort: Södertälje

Re: 3S-GE - 3S-GTE?

Inlägg av engan »

Ja, det borde vara gen 2, åtminstone enligt en snabb googling. Det är väl nästan lättare att få tag i en ok 3sgte, renovera om behövs och sen lyfta i den istället. :?

Men som kostnadseffektiv lösning för att få ihop en turbomotor kanske det är en bra idé även om det innebär en del jobb. :)
k-len
Inlägg: 198
Blev medlem: sön 08 mar 2009, 22:12:38
Bilmodell: gt4
Årsmodell: 1990
PostOrt: övik
Land (Country): Sverige
Ort: Ö-vik

Re: 3S-GE - 3S-GTE?

Inlägg av k-len »

Jadu, jag har ingen aning. Därför jag frågar toyota gudarna här=)

Som det verkar så avvaktar jag lämpligt GT4 objekt istället och flyttar över stereo/plast från GTIn till en riktig bil. Men då ska man hitta en till rätt pris.

Sett att det finns ett parp å blocket för mindre pengar än en GTI får för här uppe, men då skall man få hem den på något vis också...
Användarens profilbild
engan
Inlägg: 132
Blev medlem: mån 06 sep 2010, 10:12:59
Bilmodell: Celica GT-Four RC
Årsmodell: 1991
PostOrt: Södertälje
Land (Country): Sverige
Ort: Södertälje

Re: 3S-GE - 3S-GTE?

Inlägg av engan »

Ja , det mesta av inredningen är samma, i stort sett allt utom bagageutrymmet vad jag vet som är mycket större på GTi än på GT4. Vet inte om du tänkte på kjolpaket också nu? De flesta GT4 som finns i sverige är widebody, dvs alla skärmar är bredare och kjolpaket från en GTi kommer inte passa. Det finns ett fåtal narrow body gt4 men vad jag vet är alla högerstyrda japimporter, värt att tänka på att den inte var särskilt vanlig i japan heller. ;)

Råkar du ha vägarna förbi Storbritannien svämmar det nästan över av delar där, åtminstone betydligt vanligare än här i Sverige. Jag beställer väldigt mycket därifrån dels pga att det är billigare och det finns ett större utbud. :thumbup:

Finns flertalet potenta körbara objekt en bit under 40 000 svenska, man slipper ju moms och tull därifrån men många bilar har tveksam historia så det finns en del efterforskning att göra innan man bestämmer sig för något.
k-len
Inlägg: 198
Blev medlem: sön 08 mar 2009, 22:12:38
Bilmodell: gt4
Årsmodell: 1990
PostOrt: övik
Land (Country): Sverige
Ort: Ö-vik

Re: 3S-GE - 3S-GTE?

Inlägg av k-len »

Mjo de va väll mest kjolarna jag tänkte på. Är inte så mkt igentligen jag vill ha kvar, bakdelen och fronten som jag vill flytta över. sidorna skall byggas nya om jag hittar en lämplig bil.

Har tittat lite på england import då en kompis är ute efter att åka över och ta hem en EVO4. Men är inte förtjust i tanken med högerstyrt. De få jag sett till salu i sverige som är höger styrda verkar vara otroligt svårsålda.

Jaja, tåls att tänkas på. Med lite tur är det någon som krockar i sommar och säljer billigt=)
Skriv svar