Tröttare vid full arbetstemp

Prestanda och trimning. De som e lite vassare än orginalgrejer.
Användarens profilbild
Larco
Inlägg: 1044
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Upplands Väsby
Land (Country): Sverige
Ort: Upplands Väsby

Tröttare vid full arbetstemp

Inlägg av Larco »

En sak jag känt på flera bilar är att de blir lite tröttare när de blivit genomvarma. Inte nödvändigtvis så konstigt men jag undrar om det ska vara så, om det inte ska va så eller om det bara sitter i mitt huvud.
Vad är era erfarenheter?

Handlar det om att den suger varmluft, backar tändningen nån grad ändå eller vad är orsaken?
Corollan är ju ingen räser direkt så jag tycker att det inte borde behöva vara så. Värmeutveckling är ju rätt snäll om man jämför med celican liksom :P
Kan det kanske bli bättre av ett ordentligt kalluftsintag och mer friflödande avgassystem? :)
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Tröttare vid full arbetstemp

Inlägg av Dale »

Upplever Celican precis tvärt om. Den är rätt rapp när den är varm. Kanske avgasröret sväller när det blir varmt så avgaserna kommer ut fortare å oljan inte är så tjock å allt går lätt. ;-)
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Användarens profilbild
Larco
Inlägg: 1044
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Upplands Väsby
Land (Country): Sverige
Ort: Upplands Väsby

Re: Tröttare vid full arbetstemp

Inlägg av Larco »

Dale skrev:Upplever Celican precis tvärt om. Den är rätt rapp när den är varm. Kanske avgasröret sväller när det blir varmt så avgaserna kommer ut fortare å oljan inte är så tjock å allt går lätt. ;-)
Din celica gills inte :P
Jag misstänker just att temperaturen i motorrummet bla har med saken att göra men du har ju stora ventilationshål i din huv.
Nej men bra att veta. :)
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Användarens profilbild
Hemiyoda
Pay User
Inlägg: 503
Blev medlem: tor 05 feb 2009, 22:11:02
Bilmodell: Charmant
Årsmodell: 1987
PostOrt: Västerås
Land (Country): Sverige
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Tröttare vid full arbetstemp

Inlägg av Hemiyoda »

Jo har märkt samma sak. Man får ju fetta på ordentligt med soppa vid kall motor (+25% mer sås på Diehard runt 10grader celsius), så luften är mycket tätare. Dock så har man mer friktion pga oljan inte kommit upp i arbetstemp. Men håller med om effektökningen.
Erik Berg
Team Bodge
Celica -75, -76, Supra -86, Crown -72, Charmant -87, LS400 -91
Chibi no Vorovu dewarimasen!
Användarens profilbild
Larco
Inlägg: 1044
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Upplands Väsby
Land (Country): Sverige
Ort: Upplands Väsby

Re: Tröttare vid full arbetstemp

Inlägg av Larco »

Din Diehard andas väl motorrumsluft och har väl dessutom uppvärmt insug? ;)
Det är ju förvisso kalluftssnorkel original på min rolla o de flesta andra bilar från sent 80tal o framåt :)

Jag tänkte på det hela vägen till jobbet nu idag o märkte att den framför allt blev lite tröttare efter lite kökörning, så det är väl just gammal klassisk heatsoaking... den var pigg hela tiden till man började o köa lite.
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Användarens profilbild
Hemiyoda
Pay User
Inlägg: 503
Blev medlem: tor 05 feb 2009, 22:11:02
Bilmodell: Charmant
Årsmodell: 1987
PostOrt: Västerås
Land (Country): Sverige
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Tröttare vid full arbetstemp

Inlägg av Hemiyoda »

Uppvärmt insug svar ja. Motorrumsluft svar nej. :) Tror jag kan bli av med mina spikningar vid arbetstemp med ouppvärmt insug. Måste provas.
Erik Berg
Team Bodge
Celica -75, -76, Supra -86, Crown -72, Charmant -87, LS400 -91
Chibi no Vorovu dewarimasen!
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Tröttare vid full arbetstemp

Inlägg av Dale »

Måste skaffa lite tempmätare å montera in lite här å där. Har ju öppet luftfilter under huven och den är ju inte avskärmat på nått sätt utan jag har hela tiden hoppats att den suger in sval luft genom hålet i skärmen.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
mIkAeL
Inlägg: 258
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:36:02
Bilmodell: Celica GT-Four St205
Årsmodell: 1995
PostOrt: Karlstad
Land (Country): Sverige
Ort: Karlstad

Re: Tröttare vid full arbetstemp

Inlägg av mIkAeL »

Dale det sitter ju en temp mätare original i din i insuget och även en i luftboxen.... så de 2 kan du ju kika tempen på... dock vet jag inte hur man kan läsa av dessa temper i original boxen. men du borde ju kunna tjuva dig in på kablarna och läsa dig till vilka värden de har vid olika volt... kanske :D
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Tröttare vid full arbetstemp

Inlägg av Dale »

Mmm, får bygga nått. Kan ju vara så att ECUn mäter resistansen i tempgivaren lär de ju bli problem å hänga in nått på trån.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Användarens profilbild
Larco
Inlägg: 1044
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Upplands Väsby
Land (Country): Sverige
Ort: Upplands Väsby

Re: Tröttare vid full arbetstemp

Inlägg av Larco »

Jag såg igår att corollan inte har en ordentlig kalluftssnorkel till luftrenaren. Snorkeln som finns tittar upp framför batteriet precis men fortfarande bakom kylaren o allt. Dessutom sitter det en gummilist mellan huven och "kylarbalken" som hindrar ev. friskluft från att ta sig in...

Inte så konstigt att den blir lite trött i bilköer/värmen.
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Skriv svar