Tröttare vid full arbetstemp
- Larco
- Inlägg: 1044
- Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
- Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
- Årsmodell: 1988
- PostOrt: Upplands Väsby
- Land (Country): Sverige
- Ort: Upplands Väsby
Tröttare vid full arbetstemp
En sak jag känt på flera bilar är att de blir lite tröttare när de blivit genomvarma. Inte nödvändigtvis så konstigt men jag undrar om det ska vara så, om det inte ska va så eller om det bara sitter i mitt huvud.
Vad är era erfarenheter?
Handlar det om att den suger varmluft, backar tändningen nån grad ändå eller vad är orsaken?
Corollan är ju ingen räser direkt så jag tycker att det inte borde behöva vara så. Värmeutveckling är ju rätt snäll om man jämför med celican liksom
Kan det kanske bli bättre av ett ordentligt kalluftsintag och mer friflödande avgassystem?
Vad är era erfarenheter?
Handlar det om att den suger varmluft, backar tändningen nån grad ändå eller vad är orsaken?
Corollan är ju ingen räser direkt så jag tycker att det inte borde behöva vara så. Värmeutveckling är ju rätt snäll om man jämför med celican liksom
Kan det kanske bli bättre av ett ordentligt kalluftsintag och mer friflödande avgassystem?
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
- Dale
- Siteadmin
- Inlägg: 3709
- Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
- Bilmodell: Celica GT-Four
- Årsmodell: 1995
- PostOrt: Älvdalen
- Land (Country): Sverige
- Ort: Älvdalen
- Kontakt:
Re: Tröttare vid full arbetstemp
Upplever Celican precis tvärt om. Den är rätt rapp när den är varm. Kanske avgasröret sväller när det blir varmt så avgaserna kommer ut fortare å oljan inte är så tjock å allt går lätt.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden
This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden
This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
- Larco
- Inlägg: 1044
- Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
- Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
- Årsmodell: 1988
- PostOrt: Upplands Väsby
- Land (Country): Sverige
- Ort: Upplands Väsby
Re: Tröttare vid full arbetstemp
Din celica gills inteDale skrev:Upplever Celican precis tvärt om. Den är rätt rapp när den är varm. Kanske avgasröret sväller när det blir varmt så avgaserna kommer ut fortare å oljan inte är så tjock å allt går lätt.
Jag misstänker just att temperaturen i motorrummet bla har med saken att göra men du har ju stora ventilationshål i din huv.
Nej men bra att veta.
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
- Hemiyoda
- Pay User
- Inlägg: 503
- Blev medlem: tor 05 feb 2009, 22:11:02
- Bilmodell: Charmant
- Årsmodell: 1987
- PostOrt: Västerås
- Land (Country): Sverige
- Ort: Västerås
- Kontakt:
Re: Tröttare vid full arbetstemp
Jo har märkt samma sak. Man får ju fetta på ordentligt med soppa vid kall motor (+25% mer sås på Diehard runt 10grader celsius), så luften är mycket tätare. Dock så har man mer friktion pga oljan inte kommit upp i arbetstemp. Men håller med om effektökningen.
Erik Berg
Team Bodge
Celica -75, -76, Supra -86, Crown -72, Charmant -87, LS400 -91
Chibi no Vorovu dewarimasen!
Team Bodge
Celica -75, -76, Supra -86, Crown -72, Charmant -87, LS400 -91
Chibi no Vorovu dewarimasen!
- Larco
- Inlägg: 1044
- Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
- Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
- Årsmodell: 1988
- PostOrt: Upplands Väsby
- Land (Country): Sverige
- Ort: Upplands Väsby
Re: Tröttare vid full arbetstemp
Din Diehard andas väl motorrumsluft och har väl dessutom uppvärmt insug?
Det är ju förvisso kalluftssnorkel original på min rolla o de flesta andra bilar från sent 80tal o framåt
Jag tänkte på det hela vägen till jobbet nu idag o märkte att den framför allt blev lite tröttare efter lite kökörning, så det är väl just gammal klassisk heatsoaking... den var pigg hela tiden till man började o köa lite.
Det är ju förvisso kalluftssnorkel original på min rolla o de flesta andra bilar från sent 80tal o framåt
Jag tänkte på det hela vägen till jobbet nu idag o märkte att den framför allt blev lite tröttare efter lite kökörning, så det är väl just gammal klassisk heatsoaking... den var pigg hela tiden till man började o köa lite.
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
- Hemiyoda
- Pay User
- Inlägg: 503
- Blev medlem: tor 05 feb 2009, 22:11:02
- Bilmodell: Charmant
- Årsmodell: 1987
- PostOrt: Västerås
- Land (Country): Sverige
- Ort: Västerås
- Kontakt:
Re: Tröttare vid full arbetstemp
Uppvärmt insug svar ja. Motorrumsluft svar nej. Tror jag kan bli av med mina spikningar vid arbetstemp med ouppvärmt insug. Måste provas.
Erik Berg
Team Bodge
Celica -75, -76, Supra -86, Crown -72, Charmant -87, LS400 -91
Chibi no Vorovu dewarimasen!
Team Bodge
Celica -75, -76, Supra -86, Crown -72, Charmant -87, LS400 -91
Chibi no Vorovu dewarimasen!
- Dale
- Siteadmin
- Inlägg: 3709
- Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
- Bilmodell: Celica GT-Four
- Årsmodell: 1995
- PostOrt: Älvdalen
- Land (Country): Sverige
- Ort: Älvdalen
- Kontakt:
Re: Tröttare vid full arbetstemp
Måste skaffa lite tempmätare å montera in lite här å där. Har ju öppet luftfilter under huven och den är ju inte avskärmat på nått sätt utan jag har hela tiden hoppats att den suger in sval luft genom hålet i skärmen.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden
This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden
This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
-
- Inlägg: 258
- Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:36:02
- Bilmodell: Celica GT-Four St205
- Årsmodell: 1995
- PostOrt: Karlstad
- Land (Country): Sverige
- Ort: Karlstad
Re: Tröttare vid full arbetstemp
Dale det sitter ju en temp mätare original i din i insuget och även en i luftboxen.... så de 2 kan du ju kika tempen på... dock vet jag inte hur man kan läsa av dessa temper i original boxen. men du borde ju kunna tjuva dig in på kablarna och läsa dig till vilka värden de har vid olika volt... kanske
- Dale
- Siteadmin
- Inlägg: 3709
- Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
- Bilmodell: Celica GT-Four
- Årsmodell: 1995
- PostOrt: Älvdalen
- Land (Country): Sverige
- Ort: Älvdalen
- Kontakt:
Re: Tröttare vid full arbetstemp
Mmm, får bygga nått. Kan ju vara så att ECUn mäter resistansen i tempgivaren lär de ju bli problem å hänga in nått på trån.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden
This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden
This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
- Larco
- Inlägg: 1044
- Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
- Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
- Årsmodell: 1988
- PostOrt: Upplands Väsby
- Land (Country): Sverige
- Ort: Upplands Väsby
Re: Tröttare vid full arbetstemp
Jag såg igår att corollan inte har en ordentlig kalluftssnorkel till luftrenaren. Snorkeln som finns tittar upp framför batteriet precis men fortfarande bakom kylaren o allt. Dessutom sitter det en gummilist mellan huven och "kylarbalken" som hindrar ev. friskluft från att ta sig in...
Inte så konstigt att den blir lite trött i bilköer/värmen.
Inte så konstigt att den blir lite trött i bilköer/värmen.
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd