Tröttare vid full arbetstemp

Prestanda och trimning. De som e lite vassare än orginalgrejer.
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Tröttare vid full arbetstemp

Inlägg av Dale »

Bara å dekaltrimma lite.

Bild

Eller? ;-)
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Användarens profilbild
Hemiyoda
Pay User
Inlägg: 503
Blev medlem: tor 05 feb 2009, 22:11:02
Bilmodell: Charmant
Årsmodell: 1987
PostOrt: Västerås
Land (Country): Sverige
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Tröttare vid full arbetstemp

Inlägg av Hemiyoda »

Dale skrev:Mmm, får bygga nått. Kan ju vara så att ECUn mäter resistansen i tempgivaren lär de ju bli problem å hänga in nått på trån.
Lär vara en spänningsdelare som i MS. Dvs man matar på med 5V spänningsreferens över ett motstånd + termistorn och mäter i mitten. Nemas problemas att häkta på en till mikrokontroller att mäta med.
Erik Berg
Team Bodge
Celica -75, -76, Supra -86, Crown -72, Charmant -87, LS400 -91
Chibi no Vorovu dewarimasen!
Användarens profilbild
Larco
Inlägg: 1044
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Upplands Väsby
Land (Country): Sverige
Ort: Upplands Väsby

Re: Tröttare vid full arbetstemp

Inlägg av Larco »

Dale där snackar vi kalluftintag :P

Borde leta reda på OBDII anslutningen i min för det ska ju finnas som jag förstår det. Så jag vet vad som pågår. Det är ganska tydligt att den backar tändningen när det är varmt. Känner igen det från min gamla celica. Lite bättre har det blivit med lindat grenrör men jag får nog ge mig på att isolera insuget också. Någon som har några tips på vad man ska använda att klä in det med och insugsrören med? Grillvantar lär ha rätt bra egenskaper men känns illa att slakta ett par sånna :D

Härom dagen när det var 20* men fuktigt och molnigt märkte jag hur den gick mycket bättre, mao backade inte tändningen. Så förbättringar lär ju kunna göras.

finns det kanske någon som har sånna där OBDII prylar som kan tänka sig o jacka in sig i min bil o kolla läget?

Kan inte låta bli, fasen va skadad man är alltså :lol:
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
JohanRocker
Inlägg: 1494
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:52:13
Bilmodell: CELICA GT-FOUR
Årsmodell: 1993
PostOrt: Nyköping
Land (Country): Sverige
Kontaktperson: Johan
Ort: NYK

Re: Tröttare vid full arbetstemp

Inlägg av JohanRocker »

bilar som e trötta vid arbetstempratur! ja fy fan det problemet har jag inte känt av så mycket tycker mina bilar får explosiv styrka när dom blir varma! :twisted: :twisted: :twisted: :twisted:

st185 kommer som ett skott när tempen nått sin fulla 4 av 5 skrattande gubbar :D :D :D :D

st205 samma sak lite ketchup effekt på denna! 5 av 5 skrattande gubbar :D :D :D :D :D

st165 det ända som hände när den blev var vara att kamremen gick av o lite ventil sallad på två ventiler!! grrr annars så sköt den iväg bra!! 2 av 5 glada skrattade gubbar :D :D

gt-4orna verkar vara bra rustade för varm motor men inte för varm.......finns ju skräck exempel! :roll: :roll:
Johan.L Celica ST205 RED
Top Secret Racing
Användarens profilbild
Larco
Inlägg: 1044
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Upplands Väsby
Land (Country): Sverige
Ort: Upplands Väsby

Re: Tröttare vid full arbetstemp

Inlägg av Larco »

hehe, jo det märks väl mest när man har trasig knacksensor eller nått sånt vajsing som jag hade på min gamla sista tiden. Den gick grymt bra när den var mellanvarm men sen blev den trött, det märktes ingen skillnad när laddtrycket steg mellan från 0,5-1 bar i princip. Min nuvarande 165a kändes aldrig så, den sköt på bra som du säger.

Jag tror inte att det är något som helst fel på corollan som sagt men den känns lite väl trött i värmen utan jag är nog bara lite skadad efter mina erfarenheter, hehe. Och så vill jag ju gärna att den ska va piggare. Det är ganska uppenbart att den inte får i sig så sval luft som jag skulle vilja. Känner man på insuget efter man har kört är det lite lagom ljumet/varmt och så suger den ju lite motorrumsluft som sagt. Därför tror jag att det går att göra ganska markanta förbättringar där.
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
R4b13z
Inlägg: 164
Blev medlem: tis 03 mar 2009, 00:40:40
Bilmodell: Mr2 Gti Sw20
Årsmodell: 1993
PostOrt: Holmsund
Land (Country): Sweden
Ort: Holmsund

Re: Tröttare vid full arbetstemp

Inlägg av R4b13z »

Larco skrev:Lite bättre har det blivit med lindat grenrör men jag får nog ge mig på att isolera insuget också. Någon som har några tips på vad man ska använda att klä in det med och insugsrören med? Grillvantar lär ha rätt bra egenskaper men känns illa att slakta ett par sånna :D
På jobbet (televerket, typ) använder vi en form av bred aluminiumtejp (75mm) som vi aplicerar på kablarna när vi ska tryckförsluta vissa skarvar. Med krympslang som vi flammbränner med blåslampa. Då får du bränna ordentliget på kabeln innan innehållet tar skada av värmen.

Ska vara att man gör ngt liknande och aplicerar på inslugsrör m.m. Tänk inlindat i aluminiumfolie. Reflekterar nog bort bra med värme om man får de bra. Låter de som en heldum idé?
Användarens profilbild
Jonex
Inlägg: 553
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:56:18
Bilmodell: Celica GT-Four st165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Smedjebacken
Land (Country): Swe
Ort: Smb, Dalarna

Re: Tröttare vid full arbetstemp

Inlägg av Jonex »

Avgasbandage lär funka, dom brukar ju isolera tryckrören med sånt har jag sett.
Min St165, projektet går sakta vidare http://www.toyotaclubsweden.com/viewtopic.php?f=19&t=71
Skriv svar