st165 motor i en st182

Prestanda och trimning. De som e lite vassare än orginalgrejer.
k-len
Inlägg: 198
Blev medlem: sön 08 mar 2009, 22:12:38
Bilmodell: gt4
Årsmodell: 1990
PostOrt: övik
Land (Country): Sverige
Ort: Ö-vik

st165 motor i en st182

Inlägg av k-len »

Är tyvär(änsålänge) sämst på motorkoder till toyota.

Men jag undrar om någon vet vad man behöver för att trycka ner en st165 motor i en st182a?

Varför jag undrar är för att bilen börjar jag bli nöjd med,ser ut att gå fort. Men de är ju just det, SER UT.

OCh en st185motor är fan såmktdyrare. Så, någon som har koll?

Styrboxar, vad behövs?

Passar elsystemet till lysen/torkare osv?

VXLåda, passar original st182?

Koppling, passar den?

Motorfästen?

ja,rubbet. Vad behövs, går det? Värt pengarna (hittat en motor med ~250hk).

Tacksam för svar.
k-len
Inlägg: 198
Blev medlem: sön 08 mar 2009, 22:12:38
Bilmodell: gt4
Årsmodell: 1990
PostOrt: övik
Land (Country): Sverige
Ort: Ö-vik

Re: st165 motor i en st182

Inlägg av k-len »

ingen som vet hur de ligger till?
Johannes Rydberg
Inlägg: 377
Blev medlem: tor 16 apr 2009, 21:21:38
Bilmodell: Celica st 162
Årsmodell: 88
PostOrt: Henån
Land (Country): sverige

Re: st165 motor i en st182

Inlägg av Johannes Rydberg »

du har inte funderat på turbo konventera den? jag skall göra det. med tanke på att st 165 är en äldre motor och är fyrhjulsdriven så kanske det blir en del bök att få till- då kanske det ändå kan bli enklare med turbo konventering. bara en tanke. din motor är väl ännu mer lämpad än min. den tål väl mer plus har olje kylning under kolvarna, ,m.,m

mvh Johannes
k-len
Inlägg: 198
Blev medlem: sön 08 mar 2009, 22:12:38
Bilmodell: gt4
Årsmodell: 1990
PostOrt: övik
Land (Country): Sverige
Ort: Ö-vik

Re: st165 motor i en st182

Inlägg av k-len »

jorå, nog har jag tänkt på en turbokonvertering. Men då motorn då inte är byggd för turbo så vet man inte heller när den kommer ge upp.

Medans en turbomotor är ju byggd för att klara det eller hur man ska säga. Men sant som du säger, mkt smidigt och enkelt. Och är väldigt billigt till st182an också. Men som sagt, driftssäkerhet.
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: st165 motor i en st182

Inlägg av Dale »

Har du tänkt att bilen ska igenom besiktningen sen? Isf lär de bli problem med en turbomotor oavsett det är en konverterad 3S-GE eller en 3S-GTE från en ST165. Isf lär du nog få registrera om bilen som ombyggt fordon eller amatörbyggt fordon och då krävs det att kraftöverföring, chassit förstärks och bromsar bytes med.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Användarens profilbild
Larco
Inlägg: 1044
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Upplands Väsby
Land (Country): Sverige
Ort: Upplands Väsby

Re: st165 motor i en st182

Inlägg av Larco »

Som Dale sa, besikning lär bli ett stort bekymmer! Försäkringar gäller inte om du klotar osv... Värt att tänka på!


Men till det tekniska.

ST165-motor:
Hela motorpaketet, Hel kabelstam, ECU, Styrbox för vattenkylda ICn. IC-pump och kylare, lösa givare som TPS, Avgassystem...

Konvertering lite generellt (säkert något som jag har missat):
St185 grenrör och turbo, Kanske med en distans från toppen om det behövs pga st182 oljefilter och/eller ACISinsuget
Liten IC i fronten, Progressiv bränsletrycksregulator, Downpipe och avgas, oljetillförsel från toppen, ta upp en oljeretur i tråget, stetoskop för spiklyssning, Bredbandslambda eller kanske t o m smalbandslambda om man är snål och ändå lyssnar efter spikningar, men rekomenderar bredbandslambda. Med ca max 0,3-0,5 bar i laddtryck så.

Med motorbyte får du inte glömma att det kostar med lite rätt vätskor och du vet inte nödvändigtvis vilket skick nya motorn är i. ST165 har en äldre motorvariant. Jag själv skulle inte vara intresserad av att gå tillbaka i utvecklingen, skulle störa mig.

Sen det du sa om att 3S-GE inte är byggd för turbo så stämmer ju det men bortsätt från att kolvarna har en förhöjning på sig vilket ger högre kompressionsförhållande är det inte mycket som skiljer internt mot turbomotorn faktiskt, marginellt vassare kammar, annat (bättre?) insug osv. Jag tror att en lågtrycksturbo på en 3S-GE skulle bli en riktigt fin kombination men det är ju en hel del fix att få till. Största problemet är just högt komp samt motorstyrning.

Klyscha men det kommer att kosta dig minst dubbelt så mycket som du tror och ta dubbelt så lång tid som du tror, det gör det alltid!
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
k-len
Inlägg: 198
Blev medlem: sön 08 mar 2009, 22:12:38
Bilmodell: gt4
Årsmodell: 1990
PostOrt: övik
Land (Country): Sverige
Ort: Ö-vik

Re: st165 motor i en st182

Inlägg av k-len »

Larco skrev:Som Dale sa, besikning lär bli ett stort bekymmer! Försäkringar gäller inte om du klotar osv... Värt att tänka på!


Men till det tekniska.

ST165-motor:
Hela motorpaketet, Hel kabelstam, ECU, Styrbox för vattenkylda ICn. IC-pump och kylare, lösa givare som TPS, Avgassystem...

Konvertering lite generellt (säkert något som jag har missat):
St185 grenrör och turbo, Kanske med en distans från toppen om det behövs pga st182 oljefilter och/eller ACISinsuget
Liten IC i fronten, Progressiv bränsletrycksregulator, Downpipe och avgas, oljetillförsel från toppen, ta upp en oljeretur i tråget, stetoskop för spiklyssning, Bredbandslambda eller kanske t o m smalbandslambda om man är snål och ändå lyssnar efter spikningar, men rekomenderar bredbandslambda. Med ca max 0,3-0,5 bar i laddtryck så.

Med motorbyte får du inte glömma att det kostar med lite rätt vätskor och du vet inte nödvändigtvis vilket skick nya motorn är i. ST165 har en äldre motorvariant. Jag själv skulle inte vara intresserad av att gå tillbaka i utvecklingen, skulle störa mig.

Sen det du sa om att 3S-GE inte är byggd för turbo så stämmer ju det men bortsätt från att kolvarna har en förhöjning på sig vilket ger högre kompressionsförhållande är det inte mycket som skiljer internt mot turbomotorn faktiskt, marginellt vassare kammar, annat (bättre?) insug osv. Jag tror att en lågtrycksturbo på en 3S-GE skulle bli en riktigt fin kombination men det är ju en hel del fix att få till. Största problemet är just högt komp samt motorstyrning.

Klyscha men det kommer att kosta dig minst dubbelt så mycket som du tror och ta dubbelt så lång tid som du tror, det gör det alltid!

Att det kostar mer pengar än vad man tror vet jag mkt väl. Men Vet inte riktigt vad det är som skulle ksota så mkt extra. Turbo, IC, Grenrör är det ju pengar i. Sen är det pysventil, dumpventil, tryckrör och bränslepumpregulator som kostar. Sedan vet jag inte vad mer det är som skulle kosta så mkt.
Användarens profilbild
Larco
Inlägg: 1044
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Upplands Väsby
Land (Country): Sverige
Ort: Upplands Väsby

Re: st165 motor i en st182

Inlägg av Larco »

k-len skrev:
Larco skrev:Som Dale sa, besikning lär bli ett stort bekymmer! Försäkringar gäller inte om du klotar osv... Värt att tänka på!


Men till det tekniska.

ST165-motor:
Hela motorpaketet, Hel kabelstam, ECU, Styrbox för vattenkylda ICn. IC-pump och kylare, lösa givare som TPS, Avgassystem...

Konvertering lite generellt (säkert något som jag har missat):
St185 grenrör och turbo, Kanske med en distans från toppen om det behövs pga st182 oljefilter och/eller ACISinsuget
Liten IC i fronten, Progressiv bränsletrycksregulator, Downpipe och avgas, oljetillförsel från toppen, ta upp en oljeretur i tråget, stetoskop för spiklyssning, Bredbandslambda eller kanske t o m smalbandslambda om man är snål och ändå lyssnar efter spikningar, men rekomenderar bredbandslambda. Med ca max 0,3-0,5 bar i laddtryck så.

Med motorbyte får du inte glömma att det kostar med lite rätt vätskor och du vet inte nödvändigtvis vilket skick nya motorn är i. ST165 har en äldre motorvariant. Jag själv skulle inte vara intresserad av att gå tillbaka i utvecklingen, skulle störa mig.

Sen det du sa om att 3S-GE inte är byggd för turbo så stämmer ju det men bortsätt från att kolvarna har en förhöjning på sig vilket ger högre kompressionsförhållande är det inte mycket som skiljer internt mot turbomotorn faktiskt, marginellt vassare kammar, annat (bättre?) insug osv. Jag tror att en lågtrycksturbo på en 3S-GE skulle bli en riktigt fin kombination men det är ju en hel del fix att få till. Största problemet är just högt komp samt motorstyrning.

Klyscha men det kommer att kosta dig minst dubbelt så mycket som du tror och ta dubbelt så lång tid som du tror, det gör det alltid!

Att det kostar mer pengar än vad man tror vet jag mkt väl. Men Vet inte riktigt vad det är som skulle ksota så mkt extra. Turbo, IC, Grenrör är det ju pengar i. Sen är det pysventil, dumpventil, tryckrör och bränslepumpregulator som kostar. Sedan vet jag inte vad mer det är som skulle kosta så mkt.
Det är ju just det som är grejen man missar oftast så mycket små grejer. Du har ju redan glömt bort bredbandslambda som ju är väldigt viktig ;) Packningar, slangkopplingar, ett avgassystem med lågt mottryck är ju att rekomendera med metallisk katalysator, men originalsystemet funkar ju också om du kan få till det. Någon pysventil eller dumpventil kommer du inte att behöva om du ska ladda 0,4bar vilket brukar vara grundtrycket CT26an ger. I mitt fall har jag fått köpa ganska mycket specialverktyg till mitt motorbygge. Du kanske vill serva motorn när du ändå håller på! Sen får man ju lätt för sig grejer under resans gång också, iaf jag :roll: Ville mest bara varna för det stämmer ju i 90% av fallen ;)
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
k-len
Inlägg: 198
Blev medlem: sön 08 mar 2009, 22:12:38
Bilmodell: gt4
Årsmodell: 1990
PostOrt: övik
Land (Country): Sverige
Ort: Ö-vik

Re: st165 motor i en st182

Inlägg av k-len »

Larco skrev:
k-len skrev:
Larco skrev:Som Dale sa, besikning lär bli ett stort bekymmer! Försäkringar gäller inte om du klotar osv... Värt att tänka på!


Men till det tekniska.

ST165-motor:
Hela motorpaketet, Hel kabelstam, ECU, Styrbox för vattenkylda ICn. IC-pump och kylare, lösa givare som TPS, Avgassystem...

Konvertering lite generellt (säkert något som jag har missat):
St185 grenrör och turbo, Kanske med en distans från toppen om det behövs pga st182 oljefilter och/eller ACISinsuget
Liten IC i fronten, Progressiv bränsletrycksregulator, Downpipe och avgas, oljetillförsel från toppen, ta upp en oljeretur i tråget, stetoskop för spiklyssning, Bredbandslambda eller kanske t o m smalbandslambda om man är snål och ändå lyssnar efter spikningar, men rekomenderar bredbandslambda. Med ca max 0,3-0,5 bar i laddtryck så.

Med motorbyte får du inte glömma att det kostar med lite rätt vätskor och du vet inte nödvändigtvis vilket skick nya motorn är i. ST165 har en äldre motorvariant. Jag själv skulle inte vara intresserad av att gå tillbaka i utvecklingen, skulle störa mig.

Sen det du sa om att 3S-GE inte är byggd för turbo så stämmer ju det men bortsätt från att kolvarna har en förhöjning på sig vilket ger högre kompressionsförhållande är det inte mycket som skiljer internt mot turbomotorn faktiskt, marginellt vassare kammar, annat (bättre?) insug osv. Jag tror att en lågtrycksturbo på en 3S-GE skulle bli en riktigt fin kombination men det är ju en hel del fix att få till. Största problemet är just högt komp samt motorstyrning.

Klyscha men det kommer att kosta dig minst dubbelt så mycket som du tror och ta dubbelt så lång tid som du tror, det gör det alltid!

Att det kostar mer pengar än vad man tror vet jag mkt väl. Men Vet inte riktigt vad det är som skulle ksota så mkt extra. Turbo, IC, Grenrör är det ju pengar i. Sen är det pysventil, dumpventil, tryckrör och bränslepumpregulator som kostar. Sedan vet jag inte vad mer det är som skulle kosta så mkt.
Det är ju just det som är grejen man missar oftast så mycket små grejer. Du har ju redan glömt bort bredbandslambda som ju är väldigt viktig ;) Packningar, slangkopplingar, ett avgassystem med lågt mottryck är ju att rekomendera med metallisk katalysator, men originalsystemet funkar ju också om du kan få till det. Någon pysventil eller dumpventil kommer du inte att behöva om du ska ladda 0,4bar vilket brukar vara grundtrycket CT26an ger. I mitt fall har jag fått köpa ganska mycket specialverktyg till mitt motorbygge. Du kanske vill serva motorn när du ändå håller på! Sen får man ju lätt för sig grejer under resans gång också, iaf jag :roll: Ville mest bara varna för det stämmer ju i 90% av fallen ;)

Som du säger, klart det alltid bär iväg. Och ja, en bredbanslambda vore att föredra. Men inget måste för ett snikbygge, packningar vet jag inte vad jag ska med dom till? slangkopplingar ska isåfall vara till olje och vatten, det finns oändligt av. För en på sin höjd 0,5s laddning så tycker jag att 2½" avgas borde räcka.Katalysator kör jag utan.

Pysventil är enbart för att lura mappen då man kommer över 0,4 bar eller vad de nu va. Och dumpventil är klart man inte behöver, men annars ger ju inte tubroinstalationen något=P
Användarens profilbild
Larco
Inlägg: 1044
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Upplands Väsby
Land (Country): Sverige
Ort: Upplands Väsby

Re: st165 motor i en st182

Inlägg av Larco »

k-len skrev:Som du säger, klart det alltid bär iväg. Och ja, en bredbanslambda vore att föredra. Men inget måste för ett snikbygge, packningar vet jag inte vad jag ska med dom till? slangkopplingar ska isåfall vara till olje och vatten, det finns oändligt av. För en på sin höjd 0,5s laddning så tycker jag att 2½" avgas borde räcka.Katalysator kör jag utan.

Pysventil är enbart för att lura mappen då man kommer över 0,4 bar eller vad de nu va. Och dumpventil är klart man inte behöver, men annars ger ju inte tubroinstalationen något=P
Finns dem som har fått snikkonverteringar att funka utan BBlambda men det kanske är värt att köpa en för att slippa lägga pengarna på reparationer sedan...
Ang. slangkopplingar tänkte jag just till det ja, men också till tryckrören (använd riktiga klämmor inte vanliga slangklämmor). Det är ju bra om du har mängder av dem. Sedan är det bra om du har oljereturröret, lätt att glömma och svårt att få tag på löst. Kan ju göra eget också menmen....
Packningar har man för att täta med :P Du lär behöva till grenrör och turbon iaf o de kostar iaf några 100kr/st...
Det var bara exempel på grejer som jag inte hört något om.

2,5" funkar nog utmärkt. Knepigt att komma igenom besiktning utan kat också även om turbo är ännu knepigare ;)

Låter obra att labba med en pysventil till mapsensorn tycker jag eftersom st182 styr bränsle/tändningmap med den tillskillnad från st16x och st185. Kanske något jag inte känner till men i mina öron låter det som ett recept till motorhaveri...

Jag vet inte hur originalmapsensorn klarar 0,4 bar laddtryck, har för mig att det ska funka. Pugho hade väl hjälpt till vid en sån här konvertering på st182 har jag för mig han sa för länge sedan. Spridarna är väl 250cc om du har bruna och 295cc om du har gröna. Jag vet inte vilka som sitter original på st182. 250cc spridarna bottnar vid 178hk och 295cc bottnar vid 210hk men då är de på 100% vilket inte är att rekomendera.

Antar att det med dumpen var ett skämt :P Man vet ju aldrig :roll:
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Skriv svar