Lätta en MR2 -S

Prestanda och trimning. De som e lite vassare än orginalgrejer.
kebarb
Inlägg: 38
Blev medlem: mån 06 apr 2009, 02:56:46
Bilmodell: corolla
Årsmodell: 1988

Lätta en MR2 -S

Inlägg av kebarb »

Är det någon som har koll på hur lätt man kan få en MR-S utan några större utgifter, vart skall man börja och vad bör man tänka på?

Vad väger ACn, vad väger sufletten?

Är det ett stort ingrepp att demontera en AC, kräver det att man bryter kretsen eller går det att demontera den utan att släppa ur gasen?

Är det helt orimligt att tänka sig lätta en dylik vagn med 100kg utan större ingrepp?

Tacksam för tips, modelspecifika såväl som generella!


//K
Användarens profilbild
Larco
Inlägg: 1044
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Upplands Väsby
Land (Country): Sverige
Ort: Upplands Väsby

Re: Lätta en MR2 -S

Inlägg av Larco »

Byta stolar och ratt mm till lättare grejer brukar vara ett bra ställe att börja på då dessa brukar väga endel. stolarna brukar oftast väga mellan 30-50kg st beroende på bil o typ. Antar att MR-Sens prylar inte är så jättetunga dock eftersom man försökt hålla vikten nere redan original.
Men sen är det ju bara o riva ur så mycket grejer som möjligt o det som måste vara kvar byter man till lättare material...

Utan större utgifter säger du. Jag antar att du inte vill riva hur som helst i en sån ny bil heller?
Tyvärr blir det då lite motsägelsefullt. Om inte vill ha enbart ett plåtskal så kostar det iom att man måste byta ut till lättare/starkare/finare grejerna.

Om du kan plasta egna glasfiberpaneler kan du nog spara ett gäng kilon också såvida det inte är Alu.paneler original på den, då de isf lär vara lätta. Plastrutor sparar du några kg på. Sen är det ju inte fel att ha lätta hjul!

Men det finns säkert någon som har större detaljkunskap om bilen som kan ge några mer konkreta tips.
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
kebarb
Inlägg: 38
Blev medlem: mån 06 apr 2009, 02:56:46
Bilmodell: corolla
Årsmodell: 1988

Re: Lätta en MR2 -S

Inlägg av kebarb »

Jag vill ju inte offra någon större del av fordonets estetik eller funktion. Men AC och Suflett är helt onödiga. Kanske finns det lättare batterier?

Stolarna som du nämner kan ju vara värt ett försök om man kan komma ned 30kg på bara stolarna.

Vad gäller panelerna så är det för mycket jobb, och rutorna är väl overkill att ge sig på.

Hur mycket kan man spara på hjulen? Är det vettigare att ha en stor fälg med lite gummi eller tvärtom?


//K
Användarens profilbild
Larco
Inlägg: 1044
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Upplands Väsby
Land (Country): Sverige
Ort: Upplands Väsby

Re: Lätta en MR2 -S

Inlägg av Larco »

Misstänkte det :) Lär ju bli jobbigt om det regnar o du inte har suffletten? Eller kör du med HT?
Ja lättare batteri är en bra grej också, de väger ju bly :) Kolla Odyssey Drycell, tror att det är det man ska ha om man ska spara vikt. Finns säkert andra också.

Glas är ett tungt material men hur många kilon du kan spara på dina sidorutor vet jag inte. På en vanlig bil med tak sitter de ju rutorna högt upp också så det sänker tyngdpunkten en del framför allt om man byter dem. Men du åker väl mestadels med dina nere.

Sen lättare avgassystem, bort med onödiga fästen o allt onödigt du kan hitta i motorrummet. Värmesköldar gör nytta, men du kanske ska coata avgassystemet istället.
På MR2an är det nog inte fel att få ned vikten längst bak.

Små fälgar brukar bli lättare generellt. Men beror lite på hur lätt material de är i antar jag, vet inte om fälg någonsin blir lättare än däck. Tänk också på att inte bara totalvikten är viktig utan även hur långt ut från hjulcentrum du har vikten när det gäller att få snurr på dem. 1 dimension över original gör nog inte så mycket om du har riktiga lättviktsfälgar, lär ge mer stadga i däcksidorna också. Här kan du kika vad olika fälgar väger http://www.wheelweights.net/
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
kebarb
Inlägg: 38
Blev medlem: mån 06 apr 2009, 02:56:46
Bilmodell: corolla
Årsmodell: 1988

Re: Lätta en MR2 -S

Inlägg av kebarb »

Tackarns för tipsen!

Bilen är inte i min ägo ännu, jag mest bara spekulerar i vad som kan gå att göra åt ett dylikt fordon vid införskaffandet. De bröjar ju bli tillgängliga nu med priser mellan 70 och 100kkr. Från tyskland finns det någon enstaka för 6000 Euro.

Jag är ingen fan av att åka nedcabbat, så det blir hardtop för hela slanten. Vad gäller vikten förstår jag inte varför de inte valt att bygga en modell som inte är cabbad, eftersom ett riktigt tak skulle kunna spara mycket vikt på en vagn då chassiet inte behöver vara lika vridstarkt.

Har googlat lite men hittar inget bra om just MR-S och viktbesparing, men jag antar att den borde gå att få ned 100kg utan problem med tanke på AC och sufletten, men för att nå 200kg lär man ju behöva lätta en massa mer saker som medför ganska stora ombyggnationer av vagnen och därmed tid och pengar.

Om du snubblar över några länkar eller vet sidor med lättade bilar så posta dem gärna här!

//K
Skriv svar