3sgte laddtryck

Prestanda och trimning. De som e lite vassare än orginalgrejer.
Ruggas
Inlägg: 51
Blev medlem: lör 17 dec 2011, 13:58:36
Bilmodell: celica gt-four st185
Årsmodell: 1991
PostOrt: strömsnäsbruk
Land (Country): sverige

3sgte laddtryck

Inlägg av Ruggas »

hejsan jag undrar hur högt laddtryck klarar en original 3sgte motor eller snarare vad klarar motorns botten del osv jag har ett piggyback där ja ställer luft bränsle kurvan och större spridare osv. men jag undrar hur mycket kan ja laddtryck kan jag krama ur turbon till en motor med orörd grundmotor? (original kolvar osv) tacksam för svar.

och vad skulle behövas bytas för att stiga till 1.2-1.3bar?

det gäller en celica gt-4 st185 -91
Användarens profilbild
amby
Pay User
Inlägg: 832
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 10:12:39
Bilmodell: Celica GT4
Årsmodell: 1991
PostOrt: Jönköping
Land (Country): Sverige
Ort: Jönköping

Re: 3sgte laddtryck

Inlägg av amby »

Det som ger sig först är turbo och Blockpackning.
Man brukar säga att båda tål 1bar, men inte mer.

Men om du byter till en stålpackning antigen aftermarket typ cometic,TRD,HKS, st205ans eller liknade och kör med RÄTT MÄNGD BRÄNSLE så tål motor riktigt mycket. 400hk brukar man säga. Sen kan blocket ge vika. Gen 2 blocket som sitter i st185 är starkare än st205 blocket :-)

Men vid över 270-300hk krävs att man bygger om bränslesystemet. ny btr,raile, bränslepump och kanske lite nya ledningar.Hela historian hittar du annars här http://www.mrcontrols.com/primers/power.htm

men ny rail ny turbo och stålpackning så borde 1,3bar inte vara ett problem med rätt spridare och ditt piggyback
Proberas
Inlägg: 602
Blev medlem: sön 08 mar 2009, 11:54:50
Bilmodell: Mr2 Turbo
Årsmodell: 1992
PostOrt: Ronneby
Land (Country): Sverige
Ort: Ronneby

Re: 3sgte laddtryck

Inlägg av Proberas »

Kolvarna lär också behöva bytas till ett par smidda?
▲Bilar▲
«Mitsubishi Evo 2 Vänsterstyrt Monster - Kör
«Skoda Superb Kombi 12 - Kör
«Toyota MR2 Turbo 92 "Nymans gamla" - Såld
«Audi A4 3.0 Avant Quattro 02)- Såld
«Toyota Corolla T-Sport 05 - Såld
«Toyota Starlet 79 - Såld
«Toyota Celica GTi 91 - Såld
http://www.garaget.org/proberas

«Mvh : Daniel.Svensson ©
Användarens profilbild
amby
Pay User
Inlägg: 832
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 10:12:39
Bilmodell: Celica GT4
Årsmodell: 1991
PostOrt: Jönköping
Land (Country): Sverige
Ort: Jönköping

Re: 3sgte laddtryck

Inlägg av amby »

Proberas skrev:Kolvarna lär också behöva bytas till ett par smidda?
ja det är nog lika bra att byta dem om man byter blockpackningen.
Fast vissa säger att det klarar rätt mycket.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4780
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: 3sgte laddtryck

Inlägg av Glenn »

ringlandet på kolvarna brukar ju nästan vara det första som rasar känns det som iofs.


Sen kan ST205 ha två olika block också, det finns ett förstärkt som kom 1996 nån gång.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Skriv svar