Kolvar och stakar till mr2 gen3

Prestanda och trimning. De som e lite vassare än orginalgrejer.
zAmmE
Inlägg: 144
Blev medlem: mån 09 mar 2009, 09:26:16
Bilmodell: mr2
Årsmodell: 1992
PostOrt: Malmö
Land (Country): Sverige

Kolvar och stakar till mr2 gen3

Inlägg av zAmmE »

Tjo alla!

Vill mest kolla erfarenhete med smidda kolvar och stakar i era 3S-GTE motorer. Lite osäker men verkar vara samma mått på både kolvar och stakar i alla 3S-GTE (rätta mig om jag har fel). Vilka märke är att föredra? Alla skriver ju typ att dom är bäst.

Ös ner med info pls! :)

/zAmmE
Grön Mr2 Turbo (Gen3)
Användarens profilbild
amby
Pay User
Inlägg: 832
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 10:12:39
Bilmodell: Celica GT4
Årsmodell: 1991
PostOrt: Jönköping
Land (Country): Sverige
Ort: Jönköping

Re: Kolvar och stakar till mr2 gen3

Inlägg av amby »

kör Wiseco med har för mig första överborrningen tror det är 0,5mm.
Motorn är nu inkörd och man märker skillnaden före och efter renoveringen, fast min motor var i dåligt skick före renoveringen.


Men jag har lite saker du bör tänka på när du bestämmer vilka kolvar du ska ha, gäller vilket märke du än väljer.

Borrning- När man byter kolvar måste man nästan alltid borra upp blocket och hona det. Det ber du en motor renoverar kolla upp.
Då kan det bli så att du måste ha större kolvar än original för att få komp.

Kolvringar- Fans instruktioner på att man skulle fila ner dessa beroende på hur hårt man skulle använda nya motorn. Detta skulle jag lämna in till en speciallist. Vi gjorde det själva och jag misstänker att det är det som gör att min motor fick kolvslammer när den blir varm.Inget farligt men lite irriterande när bilen är varm och står på tomgång. Ganska vanligt när man kör smidda kolvar
zAmmE
Inlägg: 144
Blev medlem: mån 09 mar 2009, 09:26:16
Bilmodell: mr2
Årsmodell: 1992
PostOrt: Malmö
Land (Country): Sverige

Re: Kolvar och stakar till mr2 gen3

Inlägg av zAmmE »

Ok Bra att veta! Jag kommer också köra +0.5 och ska lämna in blocket snart för det. ska ta ett snack med dom då också om kompet så jag får rätt komp i bilen.
Grön Mr2 Turbo (Gen3)
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4780
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Kolvar och stakar till mr2 gen3

Inlägg av Glenn »

Personliga åsikter:

Finns ingen anledning att borra blocket om det inte är slitet, om man mäter och kommer fram till att det är det ska man förstås borra.

Inget större problem att justera kolvringsgapet själv heller, svårare då att veta hur stort gap man vill ha, men givetvis är det bättre med för stort än för litet. jag skulle iaf inte lämna bort det jobbet.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
amby
Pay User
Inlägg: 832
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 10:12:39
Bilmodell: Celica GT4
Årsmodell: 1991
PostOrt: Jönköping
Land (Country): Sverige
Ort: Jönköping

Re: Kolvar och stakar till mr2 gen3

Inlägg av amby »

Håller med Glenn om att man inte bör köra 0,5 om det inte behövs. Så kolla upp det först.
Speciellt i Gen 3 blocket som redan är lite svagare än gen 2 blocket.
zAmmE
Inlägg: 144
Blev medlem: mån 09 mar 2009, 09:26:16
Bilmodell: mr2
Årsmodell: 1992
PostOrt: Malmö
Land (Country): Sverige

Re: Kolvar och stakar till mr2 gen3

Inlägg av zAmmE »

Ok gött! Det ser väldigt bra ut faktiskt men dom kan ju mäta på helt annat sätt än vad man ser med blotta ögat.
Grön Mr2 Turbo (Gen3)
Skriv svar