Mr2 turbo går lite konstigt.

Prestanda och trimning. De som e lite vassare än orginalgrejer.
jottaking
Inlägg: 31
Blev medlem: ons 01 apr 2009, 21:17:07
Bilmodell: MR2 turbo
Årsmodell: 1993
PostOrt: Höganäs
Land (Country): Sverige

Mr2 turbo går lite konstigt.

Inlägg av jottaking »

Hej.
Har en Mr2 turbo som jag har uppdaterat motorn på lite och nu går den inte riktigt som den ska.
De som är gjort är:
öppet luftfilter (APEXI POWER AIR INTAKE )
intercooler (greddy kopia från ebay)
3" downpipe men på svetsad racekatt
3" avgassystem

och nu när allt är på så går den bra precis när man har startat den tills det att man har kört ett litet tag och den laddar upp på 1bar och då "tappar den trycket" och efter det går det inte att få upp den över 0 bar får då bara rycker den till som om att man motorbromsar också tänds "enginecheck" lampan i några sec men motorn dör inte utan att det går att köra hem bilen försiktigt.

vissa av mina vänner har saggt att det är en an slangarna mellan turbo-intercooler-insug som inte sitter på ordentligt men jag har kollat dom ett pargånger redan och spännt till slangklämmorna lite extra men det hjälper inte, så dom sitter nog som dom ska iallafall.
och när bilen varit avstängd ett litet tag och man startar den igen så går den bra tills att man laddar 1bar igen sen går den som en kratta igen .

Har börjat fundera på om det kan vara min fulecut som busar med mig och isåfall kommer detta problemet försvinna om jag mappar bilen?

Mycket tacksam för svar:)
/johannes
Tobbera
Inlägg: 185
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 00:44:40
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 1993
PostOrt: Helsingborg
Land (Country): Sweden
Ort: Helsingborg

Re: Mr2 turbo går lite konstigt.

Inlägg av Tobbera »

Det beror på vad du menar med att mappa bilen. OrginalECU är svår (omöjlig?) att mappa. Då får du byta styrsystem till något annat.
Tobias Rådenholt
Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you.
Toyota MR2 - Snart med turbo-3SGE
Mercedes SLK 200 -06
Användarens profilbild
fredrik mkIII
Inlägg: 473
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 14:11:40
Bilmodell: Yaris 1.8 ts
Årsmodell: 7
PostOrt: Lur
Land (Country): sverige
Ort: Lur

Re: Mr2 turbo går lite konstigt.

Inlägg av fredrik mkIII »

om bilen är en 90-93 så har du en sensor för övertryck och även original laddmätare höger bak i motorrummet. knippa den slangen så kommer inte motorn att känna vilket laddtryck du har. altså kommer inte fuelcut infinna sig. min tryckte ut en massa vatten genom expansionskärl och duchade tändspole och lite andra saker. då blev bilen precis såhär också.. värt att kolla kanske..
Fredrick Johansson

corolla ke70 nya ögonstenen
corolla ee10
Corolla ae82
+ nissan Cherry
+ suzuki cappuccino
Användarens profilbild
Larco
Inlägg: 1044
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Upplands Väsby
Land (Country): Sverige
Ort: Upplands Väsby

Re: Mr2 turbo går lite konstigt.

Inlägg av Larco »

Ett annat knep är att sätta en zenerdiod på signalkabeln så ECUn bara får singal på 4,3(?) volt som mest.
Fuelcutdefender måste ju vara det bästa dock eftersom man då kan höja överladdningsskyddet något istället för att ta bort det.

Jag har själv kört utan slangen till tryckgivaren det enda den gör är att ge signal till laddtrycksmätaren och fuelcuten/överladdningsskyddet.

OriginalECUn går inte att bara mappa om tyvärr.
1. Den är alldeles för komplex med sjukt många mappar och inställningar tydligen.
2. Finns inget sätt att programera om den om man inte löder loss ROMchippet och byter ut det mot ett som är omprogramerbart + att man bygger något annat kretskort för att skapa ett gränssnitt eller något i den stilen. MAO inte helt lätt och det finns bara några enstaka runt om i världen som gör/har gjort detta. ATS bla har jag för mig. Läste om det på MR2OC vid något tillfälle.
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
jottaking
Inlägg: 31
Blev medlem: ons 01 apr 2009, 21:17:07
Bilmodell: MR2 turbo
Årsmodell: 1993
PostOrt: Höganäs
Land (Country): Sverige

Re: Mr2 turbo går lite konstigt.

Inlägg av jottaking »

Ok men det låter på er som att ni är överens om att det är fulecuten som spökar.
Med mappning menar jag att lämna den till TS-motor så dem får sätta i ett unichip.
Men tror ni att jag kommer ifrån mitt problem om jag gör detta?

mvh/johannes
Användarens profilbild
Skynerd
Inlägg: 142
Blev medlem: tor 07 maj 2009, 21:55:57
PostOrt: BORÅS
Land (Country): SVERIGE

Re: Mr2 turbo går lite konstigt.

Inlägg av Skynerd »

Så uppförde sig i alla fall min MK3 om man körde för högt ladd. Alltså att fuel-cuten ropade STOP!
Tidigare (Toyota-) bilar: Supra MK3 3.0L Turbo - 89, Celica ST202 -94, Celica ST192 -90 (förstabil).
zAmmE
Inlägg: 144
Blev medlem: mån 09 mar 2009, 09:26:16
Bilmodell: mr2
Årsmodell: 1992
PostOrt: Malmö
Land (Country): Sverige

Re: Mr2 turbo går lite konstigt.

Inlägg av zAmmE »

Precis så gjorde min förra MR2 också när jag ladda för mycket. sänk laddtrycket så kanske grejorna håller också vilket inte det gjorde på min mr2a.
Grön Mr2 Turbo (Gen3)
Pipedreams
Sponsor
Inlägg: 837
Blev medlem: lör 07 mar 2009, 10:52:19
Bilmodell: Supra mkiv 6spd US-SPEC
Årsmodell: 97
PostOrt: Ludvika
Land (Country): Sverige
Företagsnamn: Pipedreams
Kontaktperson: Håkan
Ort: Ludvika

Re: Mr2 turbo går lite konstigt.

Inlägg av Pipedreams »

Du kommer ifrån det med ett unichip om dom kopplar in sig på mapsensorsignalen och begränsar den så inte original ecu ser hur mycket laddtryck du har. Men om du inte har planer på att modifiera motorn så mycket mer och nöjer dig med 1bar i laddtryck så räcker det med att plugga slangen till mapsensorn eller turbo pressure sensor som det står på den.
Lexus IS300. Brukis
Supra MKIV TT 6spd US-SPEC
Celica st205 5s-gte BEAMS, BW EFR8374
Skriv svar